اطلاعات تماس
  • 021779*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201197227622542
در دسترس نیست

از غذاهای لذیذ که طبخ آن اسان است خورشت ترش واش است که ...

طرز تهیه خورشت ترش واش

کد: 140201197227622542

، (اخبار رسمی): یکی از غذاهای لذیذ که طبخ آن اسان است خورشت ترش واش است که در ظرفی به نام گومج طبخ می شود. و از نوعی سبزی به نام « ترش واش» تهیه می شود که طعم ترش به خورش می دهد . برخی به این سبزی شبدر ترشک می گویند که با طعم ترش طعم بی نظیری به این غذا می دهد.

طرز تهیه خورشت ترش واش
طرز تهیه خورشت ترش واش

یکی از جاذبه های هر استان غذاهای پر طرفدار آن است. غذاهای شمالی به ویژه غذاهای محلی گیلان در بین افراد با ذائقه های مختلف طرفداران زیادی دارد و معمولاً بیشتر در آنها از سبزیجات تازه و مواد طبیعی استفاده می شود و طعم بسیار منحصر به فردی دارند.

مواد لازم برای خورش ترش واش

  • سینه مرغ 250 گرم
  • 300گرم سبزیجات (سیلنتر، برگ چغندر و نعنا)
  • 4 عدد بادمجان
  • سبزیجات 300 گرم (جعفری، تره فرنگی، سیر تازه، ترش واش)
  • 4عدد گوجه فرنگی
  • خالواش 100 گرم
  • سیر 3 حبه
  • اب نارنج یا ابغوره
  • رب آلو ترش 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل، نمک و زردچوبه به میزان لازم

ترکیب سبزی خورش ترش واش 

در طبخ این غذای خوشمزه از مواد مختلفی استفاده می کنند. سبزی خورش ترش واش شامل گشنیز، نعناع، سیر، شبدر ترشک، چوچاق و سبزی محلی ترش واش می باشد که در لرستان به آن توله می گویند و می توان آن را از سبزی خام خرد شد‌ه تازه درفروشگاه اینترنتی گل پونه تهیه کرد. در ادامه با طرز تهیه خورشت ترش واش اشنا خواهید شد. خرید سبزی سرخ شد‌ه در تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین انجام می شود فقط دقت در هنگام خرید لازم است تا محصولی با کیفیت  بخرید.

طرز تهیه خورشت ترش

در مرحله اول در ابتدای کار سبزی های معطر (ترش واش، گشنیز، تره و نعنا) را می شوریم، در آبکش می گذاریم و اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا کشید‌ه شود. سپس سبزی معطر را روی تخته گوشت قرار می دهیم یا می توانید از سبزی سرخ شد‌ه آماد‌ه استفاد‌ه کنید.
در مرحله دوم سبزی معطر را ریز خرد می کنیم. در مرحله بعد یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم سپس اجازه می دهیم تابه خوب داغ شود. بعد سبزی معطر را داخل تابه ریخته و تفت می دهیم تا آب اضافی آن کشیده شود. برای راحتی و سرعت در پخت غذا می توانید از سبزی سرخ شده آماده استفاده کنید.
در این مرحله به مقدارلازم روغن مایع به سبزی اضافه می کنیم و سبزی را تفت می دهیم تا سبزی کاملا سرخ شود. در مرحله بعد 3 عدد گوجه فرنگی را شسته سپس پوست آنها را جدا کرده و به 4 قسمت تقسیم می کنیم.
حالا گوجه ها را داخل غذاساز بریزید، سپس مخلوط کنید تا کاملا پوره شوند. در ادامه کار پوست سیر و پیاز را می کنیم و پیاز را نگینی خرد می کنیم و سیر را بصورت ریز رنده می کنیم.
در این مرحله یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل آن می ریزیم سپس نمک و زردچوبه را به روغن اضافه می کنیم. بعد سینه و ران مرغ را در تابه می ریزیم و دو طرف آن را کاملا سرخ می کنیم.

ادامه مراحل پخت

در ادامه سینه و ران مرغ سرخ شد‌ه را از ماهیتابه خارج کرده و پیاز را اضافه کرده و تفت می دهیم تا خوب سرخ شود. بعد سیر را به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا عطر سیر گرفته شود. رب گوجه فرنگی را به سیر و پیاز اضافه کنید سپس تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ آن تغییر کند. سپس پوره گوجه فرنگی را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا آب اضافی گوجه تبخیر شود.
وقتی پوره گوجه فرنگی داخل روغن افتاد سبزی سرخ شد‌ه را به آن اضافه کنید سپس مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. در مرحله بعد به مقدار کافی آب اضافه کنید و هم بزنید تا خورشت به غلظت دلخواه برسد.
در این مرحله رب انار ترش یا ملس را به همراه آب به خورشت اضافه می کنیم سپس هم می زنیم.
بعد نمک خورشت را اندازه می کنیم سپس تکه های مرغ را داخل خورش می گذاریم و مقداری زعفران روی گوشت مرغ می ریزیم.
حالا درب قابلمه را می بندیم سپس اجازه می دهیم خورش 2-3 ساعت بجوشد تا غلیظ شود. در مرحله بعد بادمجان ها را شسته و پوست آن ها را جدا می کنیم و به صورت ورقه ای برش می دهیم و مقداری نمک روی آن ها می پاشیم.
در این مرحله بادمجان ها را 1 ساعت در ظرفی قرار می دهیم تا تلخی آن ها کاملا گرفته شود. بعد از این مدت بادمجان ها را با آب ولرم می شوییم سپس در آبکش می گذاریم تا آب اضافی آنها گرفته شود.

مراحل پایانی پخت غذا 

در این مرحله یک تابه مناسب را انتخاب کرده، روی حرارت ملایم قراردهید و سپس به مقدار لازم روغن مایع در آن بریزید و اجازه دهید روغن خوب داغ شود. بعد برش های بادمجان را در تابه می ریزیم و کاملا سرخ می کنیم.

در این مرحله گوجه های باقی مانده را شسته سپس به 2 قسمت تقسیم می کنیم و در همان ماهیتابه ای که بادمجان ها را سرخ کرده بودیم کاملا سرخ می کنیم. 15 دقیقه آخر پخت خورشت بادمجان و گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم.

در نهایت اجازه دهید طعم ها با هم ترکیب شوند. مرحله بعد، بعد از 15 دقیقه حرارت را خاموش می کنیم سپس خورشت ترش واش را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با برنج زعفرانی سرو می کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب با طرز تهیه خورشت ترش واش آشنا شد‌‌ه باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021779*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنایع غذایی و کشاورزی | علم و آموزش