اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203097311322859
در دسترس نیست

دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!

کد: 140203097311322859

، (اخبار رسمی): دندان مصنوعی همان‌گونه که از نامش مشخص است، به دندان‌هایی گفته می‌شوند که ساخته دست بشر بوده و از موادی مانند کبالت، پلاستیک، فلز، مواد پلیمری و غیره ساخته می‌شوند.

دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!
دندان مصنوعی، بهترین راه برای جبران بی دندانی!

این دندان‌ها به‌جای دندان‌های طبیعی و ازدست‌رفته ما، در داخل دهان ما بر روی لثه‌ها و بافت‌های دهان قرار می‌گیرند تا جای خالی دندان‌های ما را پر کنند.

 استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌تواند باعث بهبود زندگی فردی شود. شاید در نگاه اول تصور کنید که این پروتزها فقط روی زیبایی لثه و دهان شما تاثیر می‌گذارند؛ اما بهبود فرآیند صحبت کردن و امکان جویدن غذا به‌صورت ساده‌تر از جمله مزایای این پروتزهاست.

انواع دندان مصنوعی چیست؟

در حالت کلی دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد:

  •        دندان مصنوعی ست کامل
  •        دندان مصنوعی تکه‌ای یا همان پارسیل
  •  البته انواع دندان مصنوعی را براساس ثابت و متحرک بودن نیز به دو دسته بزرگ تقسیم می‌کنند. دندان مصنوعی ثابت به‌صورت دائمی در فک ما جا گذاشته می‌شود و دیگر قابلیت حرکت و جابه‌جایی ندارد. در سمت مقابل دندان مصنوعی متحرک را می‌توان در زمان‌های دلخواه از دهان خارج کرد و مجدد در دهان قرار داد.

    چه زمانی از دندان مصنوعی کامل استفاده میشود؟

    زمانی که شخصی به دلیل بیماری، تصادف یا کهولت سن تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهد، به‌ناچار باید از ست کامل دندان مصنوعی استفاده کند. در این حالت دو نیمه کامل دندان برای فک بالایی و پایینی برای بیمار قالب‌گیری و ساخته می‌شود.

    چه زمانی از دندان مصنوعی پارسیل استفاده می‌شود؟

    دندان مصنوعی پارسیل در حالتی استفاده می‌شود که بیمار تنها ۱ یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده است. در این حالت، بسته به تعداد، فاصله و فک بالایی یا پایینی، انواع مختلفی از دندان مصنوعی تکه‌ای برای بیمار قابل استفاده است. این نوع دندان مصنوعی در مواقعی که یک یا چند دندان دچار پوسیدگی و شکستگی شده یا توسط پزشک کشیده شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در ادامه به طور کامل درمورد این دو مدل از دندان مصنوعی صحبت می‌کنیم.

    دندان مصنوعی ست کامل

    ست کامل دندان مصنوعی را بیشتر در مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های خود دیده‌اید. ست کامل دندان مصنوعی غالباً برای افرادی که در اثر کهولت سن یا بیماری‌های نادر، تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و رایج‌ترین نوع دندان مصنوعی است.

    ست کامل دندان مصنوعی دو مدل به شکل زیر دارد:

  •        دندان مصنوعی ثابت
  •        دندان مصنوعی کامل متحرک
  • دندان مصنوعی ثابت

    دندان مصنوعی ثابت بر روی فک و لثه بیمار ثابت می‌شود. از جمله مزایای آن عبارت است از:

  •        سهولت صحبت کردن
  •        جویدن راحت‌تر
  •        ظاهر زیباتر
  • در این مدل، از روش ایمپلنت یا کاشت استفاده می‌شود و پایه‌های آن در نواحی انحنادار و قوس‌دار فک کاشته می‌شوند. سپس باقی دندان‌ها در قالب پروتز اوردنچر، بر روی ایمپلنت‌ها سوار می‌شوند.

    دندان مصنوعی کامل متحرک

    این پروتزها به طور کامل روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند از برجستگی استخوان فک پایین برای تکیه‎گاه استفاده کنند. از چسب‌های مصنوعی برای نگه داشتن این پروتزها در لثه استفاده می‌شود تا افراد در هنگام صحبت کردن و جویدن غذا ناراحت یا اذیت نشوند. این دندان‌های مصنوعی به راحتی قابل جدا شدن از دهان هستند و می‌توان هر شب آن‌ها را در خارج از دهان شستشو داد.

    دندان مصنوعی تکه‌ای یا پارسیل (Partial)

    دندان مصنوعی پارسیل یا تکه‌ای زمانی کاربرد دارد که فرد هنوز تمام دندان‌های خود را از دست نداده است. این حالت بیشتر برای افراد جوان رخ می‌دهد.

    زمانی که آن‌ها بر اثر درگیری‌های فیزیکی، سقوط از ارتفاع، برخورد با اجسام سخت، تصادف، بیماری خاص یا کشیدن دندان پوسیده، ۱ یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند. دندان مصنوعی پارسیل می‌تواند تا ۲۰ دندان ازدست‌رفته را پوشش دهد که انواع مختلفی دارد.

  •        پارسیل آکریلیکی
  •  دندان مصنوعی پارسیل آکریلیکی رایج‌ترین نوع دندان مصنوعی تکه‌ای است که از جنس مواد پلیمری سخت ساخته می‌شود.

  •        پارسیل ژله‌ای یا فلکسی
  • محبوب‌ترین نوع دندان مصنوعی پارسیل که از مواد قابل‌انعطاف و نرمی ساخته می‌شود که هم در لثه احساس راحت‌تری دارند و هم به‌راحتی نمی‌شکنند. این نوع دندان مصنوعی در بین جوانان بسیار محبوب است.

  •       پارسیل پایه فلزی
  • دندان مصنوعی فلزی ترکیبی از فلز و آکریلیک است و غالباً از جنس کروم و کبالت ساخته می‌شوند. این دندان مصنوعی با گیره به اطراف دندان‌های خلفی ثابت می‌شوند و از آنجایی که ظاهری زیبایی ندارند، بیشتر برای دندان‌های آسیاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    هزینه دندان مصنوعی چقدر است؟

    بررسی قیمت بهترین دندان مصنوعی یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. حال با مطالعه موارد بالا به بررسی هزینه دندان مصنوعی ثابت و متحرک می‌پردازیم.

    به طور کلی قیمت دندان مصنوعی ثابت، دندان مصنوعی تکه ای و هزینه دندان مصنوعی متحرک به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد.

  •        جنس مواد و پایه
  •        کشیدن دندان
  •        هزینه لابراتوار
  •        جنس پروتز متحرک و ثابت
  •        هزینه دندانپزشک
  •        موقعیت جغرافیای مطب
  •        داشتن بیمه تکمیلی
  • لازم به ذکر است که می‌توانید برای پرداخت هزینه دندان مصنوعی از بیمه‌های تکمیلی کمک بگیرید.

    آیا بیمه تکمیلی دندان مصنوعی را پوشش می‌دهد؟

    اینکه هزینه دندان مصنوعی بیمه تکمیلی چقدر است سوال افرادی است که دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند و نیاز به دندان مصنوعی دارند. بنابراین قبل از اقدام برای سفارش دندان مصنوعی باید بدانیم که هزینه دندان مصنوعی بیمه تکمیلی چقدر است یا بیمه تکمیلی برای دندان مصنوعی چند درصد می دهد؟

    اینکه قیمت دندان مصنوعی به وسیله بیمه تکمیلی پوشش داده می‌شود یا خیر به نوع بیمه بستگی دارد. اکثر بیمه‌های پایه اعم از تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح هزینه دندان مصنوعی را تا سقف معینی پوشش می‌دهند.

    اما باید بدانید که برای دندان مصنوعی ثابت سقف پرداخت بیمه‌ها کم است زیرا هزینه استفاده از این نوع دندان مصنوعی بالاست.

    در پایان باید گفت، آنچه اهمیت دارد این است که برای جبران دندان‌های از دست رفته به صورت کامل یا تک دندان راه‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین‌ درمان‌ها برای این مشکل، استفاده از دندان مصنوعی است. همانطور که در بالا اشاره شد دندان مصنوعی انواع متفاوتی(دندان مصنوعی ثابت و دندان مصنوعی متحرک)دارد اما باید بدانید که تشخیص اینکه کدام یک از انواع آن برای شما مناسب است به عهده دندانپزشک است.

    برگرفته از مجله میخک(https://mikhakdental.com)

    ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    [نمایش اطلاعات]
    منتشر شده در سرویس های:

    علم و آموزش | بهداشت و درمان