اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140204057354323022
در دسترس نیست

5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند

کد: 140204057354323022

، (اخبار رسمی): در حال حاظر ایران یکی از قطب های جراحی لاغری و باریاتریک در خاورمیانه و آسیاست.

5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند
5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند
5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند
5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند
5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند
5 وضعیتی که نتایج عمل اسلیو معده را با خطر شکست روبرو می‌کند

مهم‌ترین عمل جراحی لاغری که در ایران انجام می‌شود اسلیو معده است زیرا بیشتر افرادی که چاق هستند واجد شرایط انجام این عمل هستند. با این حال اگر افراد یکی از 5 وضعیتی که در ادامه بررسی شده‌اند را تجربه می‌کنند باید تصمیم گیری در خصوص انجام یا عدم انجام عمل اسلیو معده را با دقت بیشتری انجام دهند. زیرا انجام عمل در این وضعیت‌ها می‌تواند خطر شکست عمل و عدم دستیابی به نتایج دلخواه را افزایش دهد.

1. بیماری‌های شدید یا وخیم کنترل نشده

وقتی صحبت از روش‌های جراحی می‌شود، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای نقش مهمی در تعیین واجد شرایط بودن یا نبودن برای جراحی ایفا می‌کند. اسلیو معده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در واقع برخی از بیماری‌های شدید ممکن است خطرات مرتبط با عمل اسلیو معده را افزایش دهند یا بر نتایج آن تأثیر بگذارند. افرادی که بیماری‌های زیر را به صورت شدید تجربه می‌کنند یا باید در انجام عمل تجدید نظر کنند یا بیماری‌ها را مدیریت کنند تا بتوانند واجد شرایط عمل باشند:

  •  بیماری قلبی پیشرفته: انجام اسلیو ممکن است فشار بیشتری بر سیستم قلبی عروقی وارد کند و اگر قلب مقاومت و تلاش کافی نداشته باشد عمل ممکن است شکست بخورد. اطمینان از قوی بودن قلب برای تحمل عمل جراحی و کاهش وزن به دنبال آن واقعاً ضروری است.
  •  فشار خون کنترل نشده: فشار خون کنترل نشده می‌تواند احتمال عوارض در طول عمل را افزایش دهد و ممکن است روند بهبودی را مختل کند. تثبیت سطح فشار خون قبل از فکر کردن به اسلیو معده بسیار مهم است.
  •  بیماری مزمن کلیوی: افراد مبتلا به بیماری شدید کلیوی ممکن است پس از عمل جراحی در مدیریت تغییرات غذایی لازم مشکل داشته باشند. نظارت دقیق و ارزیابی توسط یک متخصص ارولوژیست در چنین مواردی ضروری است.
  •  بیماری شدید ریه: افراد مبتلا به بیماری شدید ریوی ممکن است در طول جراحی با خطرات بیشتری مواجه شوند و ممکن است در مرحله بهبودی چالش‌های زیادی را تجربه کنند.

2. عوامل روانی و رفتاری از سوی فرد متقاضی

عمل اسلیو معده نه تنها بر جنبه‌های فیزیکی زندگی فرد تأثیر می‌گذارد، بلکه تأثیر عمیقی بر سلامت روحی و روانی دارد. انجام این عمل می‌تواند امید به زندگی را بیشتر کند و تا حدی افسردگی را درمان کند اما اگر از مشکلات زیر رنج می‌برید نباید به فکر اسیلو باشید زیرا برای شما چالش‌های بسیار سختی را پیش خواهد آورد:

سوء مصرف یا اعتیاد به مواد فعال

سوء مصرف مواد مخدر (اعتیاد) می‌تواند مانع از موفقیت عمل اسلیو شود. در واقع سوء مصرف مواد ممکن است باعث شود تا شخص دستورالعمل‌های بعد از عمل را رعایت نکند و یا اعتیاد به طور کلی مانع تغییر سبک زندگی شود. در این شرایط خطر عوارض بیشتر خواهد شد. بنابراین غلبه بر اعتیاد یا داشتن یک دوره بهبودی پایدار قبل از در نظر گرفتن جراحی اسلیو ضروری است. خبر بد این است که اگر مصرف مواد کنار گذاشته نشود حتی بهترین جراح لاغری دنیا نیز ریسک عمل کردن شما را نخواهد پذیرفت.

اختلالات خوردن

افراد مبتلا به اختلالات خوردن که هنوز موفق به درمان آن نشده‌اند، ممکن است در سازگاری با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی بعد از اسلیو معده با چالش‌هایی روبرو شوند. اگر شخصی بعد از عمل همچنان اختلال خوردن داشته باشد (مثلاً پرخوری احساسی تجربه کند)، نتیجه عمل قطعاً با شکست روبرو خواهد شد.

شرایط بهداشت روانی ناپایدار

برخی از اختلالات مرتبط با سلامت روان مانند افسردگی شدید، اختلال دوقطبی، یا اسکیزوفرنی، باید قبل از در نظر گرفتن عمل اسلیو معده پایدار شده و یا به خوبی مدیریت شوند. اگر این مسائل مدیریت نشوند قطعاً نتیجه عمل آنطور که باید پیش نخواهد آمد. البته در نظر داشته باشید که هرچند اسلیو تا حدی افسردگی مرتبط با چاقی را درمان می‌کند، اما سایر اختلالات باعث بدتر شدن نتایج می‌شود.

عدم تعهد به تغییرات سبک زندگی پس از عمل

عمل اسلیو معده به تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی از جمله اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم نیاز دارد. عدم تعهد به انجام این تغییرات ضروری می‌تواند منجر به کاهش وزن ناکافی و عوارض احتمالی شود. تعهد قوی به مراقبت‌های بعد از عمل و اصلاح شیوه زندگی برای موفقیت طولانی مدت ضروری است اگر شخصی نتواند به خود و جراح تعهد بدهد نباید تحت عمل قرار بگیرد زیرا ممکن است حتی خطرات جانی پیش بیاید.

3. عدم انجام ارزیابی دقیق قبل از انجام عمل اسلیو معده

ارزیابی کامل قبل از عمل بسیار مهم است. معمولاً در طول این ارزیابی اطمینان حاصل می‌شود که افراد از نظر جسمی و ذهنی برای انجام عمل آماده هستند. چنانچه جراح یا شخص متقاضی در یکی از موارد زیر کوتاهی داشته باشند عمل نباید انجام شود زیرا با خطرات همراه خواهد بود:

بی توجهی به سوابق پزشکی بیمار

درک جامع از تاریخچه پزشکی یک فرد برای ارزیابی مناسب بودن او برای عمل اسلیو معده به شدت حیاتی است. یک جراح لاغری باید تمام مستندات پزشکی بیمار را چک و ارزیابی کند. همچنین بیمار می‌بایست حتماً در ارائه سوابق پزشکی با بیمار صادق باشد و هرچیزی که در این خصوص هست را به جراح اطلاع رسانی کند. اسناد ناقص یا ناکافی، ممکن است مانع از توانایی تصمیم گیری آگاهانه و ارزیابی دقیق خطرات احتمالی اسلیو معده شود.

تست‌های تشخیصی ناقص یا غیرقطعی

تست‌های تشخیصی اطلاعات ضروری در مورد سلامت کلی فرد و هر گونه بیماری زمینه‌ای را به جراح ارائه می‌دهند. آزمایشات ناقص یا غیرقطعی ممکن است منجر به عدم اطمینان در مورد واجد شرایط بودن فرد برای جراحی شود. داشتن نتایج آزمایش دقیق و کامل برای ارزیابی صحیح خطرات و فواید بسیار مهم است. در نتیجه جراح باید تمام تست‌های لازم را به بیمار توصیه کند و تا بیمار از نظر آزمایشات واجد شرایط نشده برای او جراحی انجام ندهد.

4. عوامل خطر مرتبط با جراحی

گاهی اوقات انجام عمل می‌تواند برای افراد خطرناک در نظر گرفته شود (با اینکه ظاهراً ممکن است کاندید خوبی تشخیص داده شده باشند). در واقع انجام عمل اسلیو معده برای این افراد ممکن است همراه با عوارض احتمالی و کاهش موفقیت عمل باشد. برخی از خطرات مرتبط با جراحی که می‌تواند افراد را از انجام هر نوع عمل لاغری بازدارد عبارتند از:

جراحی‌های قبلی در ناحیه شکم

انجام جراحی‌های قبلی در ناحیه شکم (مانند بای پس معده یا برداشتن وسیع روده و ...) ممکن است بر آناتومی تأثیر بگذارد و امکان انجام اسلیو را با چالش‌هایی روبرو کند. در واقع گاهی ممکن است بافت اسکار و چسبندگی ناشی از جراحی‌های قبلی باعث بروز خطرات در حین انجام جراحی‌های بعدی شود.

خطر بالای جراحی به دلیل عوارض مرتبط با چاقی

عوارض مرتبط با چاقی، مانند آپنه شدید خواب، سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی، یا دیابت کنترل نشده، ممکن است خطرات جراحی اسلیو معده را افزایش دهد. در چنین مواردی، استراتژی‌های جایگزین کاهش وزن ممکن است برای به حداقل رساندن عوارض احتمالی در نظر گرفته شود.

اختلالات خونریزی دهنده یا استفاده از داروهای ضد انعقاد

اختلالات خونریزی دهنده یا استفاده از داروهای ضد انعقاد می‌تواند خطر خونریزی بیش از حد در حین و بعد از جراحی اسلیو معده را افزایش دهد. ارزیابی دقیق این شرایط و همکاری نزدیک با پزشکان مختلف برای مدیریت خطرات مرتبط با گاسترکتومی اسلیو بسیار مهم است.

آلرژی به داروهای بیهوشی یا مواد بکار رفته در حین جراحی

آلرژی به مواد بیهوشی یا جراحی می‌تواند خطرات قابل توجهی را در طول عمل اسیلو معده ایجاد کند. به همین دلیل شناسایی هرگونه آلرژی یا حساسیت قبل از عمل برای اطمینان از تجربه جراحی ایمن بسیار مهم است. اگر آلرژی یا حساسیت شما نگران کننده باشد، ممکن است گزینه‌های جراحی جایگزین بررسی شوند.

5. شاخص توده بدنی ناکافی (BMI)

شاخص توده بدنی (BMI) یک شاخص رایج برای ارزیابی چاقی و تعیین واجد شرایط بودن یا نبودن جهت انجام جراحی‌های لاغری و باریاتریک است. افراد برای اینکه بتوانند واجد شرایط جراحی باشند می‌بایست BMI برابر با 40 یا بیشتر از آن داشته باشند و افرادی که در یکی از دو گروه زیر قرار دارند نمی‌توانند این عمل را انجام دهند:

داشتن BMI زیر 35 بدون هیچگونه عوارض قابل توجه

عمل اسلیو معده می‌تواند با شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 نیز انجام شود ولی در این شرایط بیمار باید با یکی از مشکلات مرتبط با چاقی روبرو باشد تا بعد از انجام عمل و لاغر شدن، مشکل مرتبط نیز برطرف شود. ولی افرادی که BMI کمتر از 35 دارند و هیچ مشکل پزشکی مرتبط با چاقی ندارند نمی‌توانند کاندید خوبی برای این جراحی باشند.

BMI زیر 30 بدون نیاز پزشکی

به طور کلی، عمل لاغری اسلیو معده برای افراد با BMI زیر 30 توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است آن‌ها به هیچ عنوان معیارهای ضروری پزشکی برای جراحی کاهش وزن را ندارند. در چنین شرایطی افراد باید به دنبال روش‌های غیرجراحی کاهش وزن باشند.

منبع: کلینیک اسلیو (Sleeve.clinic)

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی