اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206027451623392
در دسترس نیست

حکم برائت چیست و در چه صورتی قاضی این حکم را صادر می کند؟

کد: 140206027451623392

، (اخبار رسمی): برائت در لغت به معنای بی گناهی و معصومیت افراد، می باشد. در قانون ایران، طبق اصل ۳۷ قانون اساسی، اصل بر برائت است و هیچ‌ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود. مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. نقش وکیل در صدور حکم برائت: اصولا در مواجهه با موضوعات مختلف کیفری وقتی افراد در جایگاه...

حکم برائت چیست و در چه صورتی قاضی این حکم را صادر می کند؟
حکم برائت چیست؟

حکم برائت همانطور که در ابتدا اشاره شد، حکم برائت متهم، هنگامی صادر می گردد که ادله و مدارک ارائه شده جهت اثبات مجرم بودن متهم، کافی نباشد. در این شرایط مقام رسیدگی‌کننده اقدام به صدور حکم برائت متهم خواهد نمود. نکته قابل توجه این است که، امکان اعتراض به حکم برائت توسط شاکی پرونده نیز در نظر گرفته شده است.بعد از صدور، این حکم به متهم ابلاغ خواهد شد. چنانچه متهم در طول مدت  و روند رسیدگی به پرونده، خسارت معنوی دیده باشد یا آسیبی دیده باشد،به عنوان مثال به دلیل انتشار اخبار، آبرویش در معرض خطر قرار گرفته باشد و از این بابت به حیثیت او ضربه خورده باشد، حکم برائت او در‌‎‌ روزنامه های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد. هدف از این کار این است که اندکی از آبروی رفته فرد متهم جبران گردد.

به عنوان نتیجه‌گیری دراین بخش باید گفت، به موجب اصل حکم برائت، هر کس که متهم شده است، مجرم محسوب نخواهد شد. مگر اینکه جرم او ماورای هرگونه شبهه و شک معقول اثبات گردد. این اصل را باید به عنوان ابزار اثبات بی گناهی متهم و از جمله تدابیر قانونی در برابر خطا و اشتباه مقام تعقیب از جمله قاضی در فرآیند کیفری دانست.

نقش وکیل در صدور حکم برائت

اصولا در مواجهه با موضوعات مختلف کیفری وقتی افراد در جایگاه و مقام اتهام قرار می گیرند، به دنبال گرفتن حکم برائت از جرم انتسابی به خود هستند. از طرفی امروزه، عمده مشکلات پیش آمده در برخی از مراجع حقوقی و یا کیفری به دلیل عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌‌توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و عدم پیگیری درست و به موقع پرونده است. در نتیجه بدیهی است که در این خصوص یا هر مورد مشابه، باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت. به عبارتی یک مشاوره ساده با وکلا برتر در زمینه کیفری می تواند سرنوشت ساز باشد و از بروز هرگونه ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی و کیفری مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع مشکل پیش آمده، به وکیل دادگستری متخصص مراجعه نمیکنند و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت. اما همانطور که گفتیم، کمک گرفتن از بهترین وکیل در تهران یا استفاده از خدمات مشاورین در مسائل مهم کیفری می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید و سرنوشت دعوا را تغییر دهد.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی در هر زمینه‌ای و پیگیری پرونده های خود که در جریان هستند، نیاز به مشاوره حقوقی و کیفری دارید، یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست و پیگیری های لازم را بر عهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سایت تخصصی حقوقی وکیل از ما خواهد بود.

در ادامه حکم برائت در قوانین مربوطه در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

حکم برائت در قانون اساسی در اصل ۳۷ قانون اساسی، اصل حکم برائت، در یکی از اساسی‌ترین زمینه‌ها یعنی حقوق کیفری مورد شناسایی قرار می گیرد. این اصل در این بخش 2 نتیجه مهم دارد. این نتایج عبارت اند از:

  • نتیجه منطقی و قانونی این شناسایی در قانون اساسی ایران، مکلف شدن قانونگذار و الزام او در رعایت کامل این اصل است
  • نتیجه منطقی مهم دیگری نیز در مقام تفسیر قوانین ظاهر می‌گردد و چون فرض در این است که قطعا قانونگذار با احترام به اصول اساسی نظام کشور، قوانین را رعایت خواهد کرد. بنابراین در تفسیر قانون نیز نباید از اعمال این اصل دریغ نمود.

اندیشه‌های اندیشمندان حقوقی از اصل برائت، منجر به تدارک و آماده‌سازی اصل دیگری شده است که در تفسیر قوانین کیفری سهم بسیار مهم و در واقع گره‌گشایی دارد. بدین مضمون که هر شک و تردیدی در وقوع جرم و اعمال مجرمانه، به سود متهم تعبیر شده و جز به حکم یقین، نباید بر مجرمیت متهم حکم صادر کرد. چه این شک و شبهه ناشی از تعارض دو حکم قانونی یا شرعی باشند، چه شک در مصداق قاعده عام اعمال مجرمانه باشد.

حکم برائت در قانون آیین دادرسی مدنی در ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص دعاوی مدنی چنین آمده است که اصل بر برائت است. بنابراین اگر شخصی مدعی دین یا حقی بر گردن دیگری باشد، باید آن را به اثبات برساند. در غیر این صورت با سوگند خوانده حکم برائت او صادر خواهد شد. این الزام نتیجه درخواست سوگند خواهد بود. یعنی نباید آن را با مفاد اصل برائت اشتباه گرفت. به بیان دیگر باید گفت، برائت خوانده دعوا نتیجه اصل برائت خواهد بود. نه نتیجه سوگند او. پس تداخل این دو درست به نظر نمی‌رسد.

حکم برائت در قانون آیین دادرسی کیفری در ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری به این موضوع اشاره شده است که اصل، بر برائت است. هرگونه اقدام محدود کننده، سالب آزادی و ورود به حریم خصوصی افراد جز به حکم قانون و با رعایت مقررات و تحت نظارت مقام قضایی ممکن نیست. یعنی این امور مجاز شمره نخواهند شد. در هر شرایطی این اقدامات نباید به شکلی انجام شود که به حیثیت و کرامت اشخاص آسیب وارد نماید.

اصل برائت در حقوق کیفری در مقابل مسائل حقوقی از حساسیت بسیار بالاتری برخوردار است. زیرا رعایت نشدن عدالت در حقوق کیفری در یک جامعه با شدت بالاتری شرایط آن جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در امور کیفری، یک حکم نادرست و نابجا، حیثیت، آزادی و چه بسا جان افراد را مورد تهدید قرار خواهد داد. یک دلیل غیر موجه ممکن است فرد را حتی به پای چوبه دار بفرستد و یا برعکس مجرم خطرناکی را از مجازات برهاند. از این رو اصل حکم برائت در مسائل کیفری را بسیار حائز اهمیت می دانیم.

جمع بندی نکات در صدور حکم برائت

  • به موجب اصل حکم برائت، هیچ کس مجرم نیست. مگر اینکه جرم وی ماورای هرگونه شک و شبهه ی معقول اثبات شود.
  • اصل برائت به عنوان ابزار مصونیت متهم در برابر خطا و اشتباه مقام تعقیب در فرایند کیفری و از جمله تدابیر قانونی تلقی می شود.
  • حکم برائت زمانی صادر می‌شود که مدارک و ادله ارائه شده مبنی بر مجرم بودن متهم، کافی و اقناع‌کننده نباشد. در این حالت، امکان اعتراض به حکم برائت برای شاکی در نظر گرفته شده است.
  • پس از صدور حکم برائت به متهم ابلاغیه ارسال می‌شود. اگر به متهم در طول روند رسیدگی به پرونده، آسیب و خسارت معنوی وارد شده باشد حکم برائت وی در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ می گردد تا ذره ای از ضرر و زیان وارده جبران گردد.

سایت مجله ای حقوقی وکیل از ما، به روز ترین مرجه دانستنی حقوقی در ایران و مرجع نعرفی وکلا برتر در زمینه های مختلف، این امکان را برای تمام کاربران فراهم نموده است که، حتی اگر کسانی که قصد ندارند برای پیگیری موضوعات حقوقی خود به وکیل دادگستری مراجعه نمایند، بتوانند به راحتی از طریق خدمات این سایت حقوقی و در کمترین زمان ممکن در خصوص موضوع شکایت خود، اطلاعات کافی را کسب کنند و بدین صورت از متحمل شدن ضرر و زیان غیر قابل جبران در امان بمانند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون