اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206187475123424
در دسترس نیست

به گزارش ایندپندنت، دنیای بدون زنبورعسل و گرده افشان ها، دنیایی بدون گیاهان است

اگر زنبورهای عسل نابود شوند، چه اتفاقی می افتد؟

کد: 140206187475123424

، (اخبار رسمی): طبق گزارش ایندپندنت از آخرین آمار درصد نابودی زنبورهای عسل، کره زمین با خطری جدی روبه رو است. چرا که زنبورها، موجوداتی فراتر از تولید عسل هستند و برای وجود بسیاری از درختان، میوه ها و گیاهان به زنبورهای عسل و حشرات گرده افشان نیاز داریم.

اگر زنبورهای عسل نابود شوند، چه اتفاقی می افتد؟
دنیای بدون زنبورها

دنیایی که ما می شناسیم به زنبورها وابسته است. به طوری که حداقل یک سوم غذای ما مستقیماً به زنبورها برای گرده‌افشانی متکی است. اگرچه غلات عمدتاً توسط باد گرده افشانی می‌شوند، اما گرده افشانی میوه‌ها، آجیل‌ها و سبزیجات توسط زنبور عسل انجام می گیرد و به گفته Greenpeace شامل ۷۰ مورد از ۱۰۰ محصول برتر غذایی انسان می شود. پس تقریباً غیرممکن است که اهمیت مهم این حشرات بالدار را برای جهان اندازه گیری کنیم.

ارزش اقتصادی زنبورهای عسل

زنبورها و سایر حشرات گرده‌افشان، ارزش اقتصادی جهانی حدود 150 میلیارد دلار دارند. گفته می شود که از این میزان، زنبورهای عسل مسئول 30 میلیارد دلار در سال هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ریدینگ انجام شد، در بریتانیا، حشرات گرده‌افشان هر سال حدود ۶۹۰ میلیون پوند ارزش اقتصادی دارند.

خواص عسل طبیعی

عسل طبیعی اصلی ترین فرآورده زنبورهای عسل است که خواص بسیار زیادی دارد و به طور علمی ثابت شده است. هر روزه تحقیقات زیادی بر روی خواص عسل طبیعی و ترکیبات آن انجام می شود که تاثیر آن را در بهبود یا درمان بیماری ها را تاکید می کند.

در اینجا لیستی از 8 فایده عسل طبیعی را برای سلامتی آورده ایم:

  1. خواص آنتی اکسیدان
  2. تغذیه مقوی
  3. ضد باکتری و ضد قارچ
  4. بهبود زخم ها
  5. تقویت سیستم ایمنی
  6. مفید برای هضم و سلامت روده
  7. درمان گلو درد
  8. مفید برای سلامت مغز و حافظه

نکته بسیار مهمی که در خرید عسل طبیعی و اطمینان از اثربخشی خواص آن، این است که از ارگانیک بودن و پایین بودن میزان ساکارز عسل مطمئن شوید.

کاهش تعداد زنبورها

سال گذشته، یک مطالعه جهانی نشان داد که از سال 1990، علیرغم پیشرفت‌ها و گسترش تلاش‌های نظارتی، یک چهارم از گونه‌های زنبورهای شناخته شده که در مجموع حدود ۲۰ هزار است، دیگر دیده نشده‌اند.

در میان زنبورهای عسل مدیریت شده در کلونی هایی که به طور خاص برای گرده افشانی پرورش داده شده اند، کاهش بسیار زیادی نیز مشاهده می شود. در ایالات متحده، مرگ و میر سالانه زمستانی که قبلاً حدود 15 درصد بود، اکنون معمولاً به 30 تا 50 درصد و در برخی موارد به 90 درصد می رسد.

به گفته Greenpeace، تنها در 10 سال، یک سوم زنبورهای بریتانیا از بین رفته اند.

دنیای بدون زنبورعسل چگونه است؟

در حالی که انسان‌ها از نظر تئوری می‌توانند در هر نوع بیابانی که یک دنیای بدون زنبورعسل شبیه به آن باشد، زنده بمانند، اما رژیم غذایی به شدت محدود می‌شود. علاوه بر کمبود عسل، میوه‌ها و تا حد زیادی از درختان ناپدید می‌شوند و سوپرمارکت‌ها تقریباً نیمی از گونه‌های سبزیجاتی را که در حال حاضر می فروشند، نخواهند داشت.

هویج، سیب، خربزه، پیاز، لیمو و آجیل برزیلی همگی به کالاهای افسانه ای از دوران مجلل گذشته تبدیل می شوند.

چرا زنبورعسل در خطر نابودی است؟

Woodland Trust می‌گوید: «زنبورها در مقیاس جهانی رو به زوال هستند، زیرا با تهدیدات زیادی، از کاهش زیستگاه گرفته تا استفاده از آفت‌کش‌های سمی مواجه هستند.» اما با وجود هشدارهای مکرر در مورد این طبیعت، انسان ها اقدام فوری گسترده ای انجام نمی دهند.

مناطق کلیدی از بین رفتن زیستگاه در بریتانیا شامل مراتع گل های وحشی است که از دهه 1930 تا کنون 97 درصد در سراسر بریتانیا کاهش یافته است. بریتانیا و ایرلند کمترین سطح پوشش درختی را در اروپا دارند و فقط هفت درصد از جنگل‌های بریتانیا در وضعیت اکولوژیکی خوبی قرار دارند.

به گزارش ایندپندنت، سالی باوین مشاور حفاظت از Woodland Trust، گفت: «از زاویه حفاظت از جنگل‌ها و درختان، توالی شکوفه‌های زودرس از طیف متنوعی از درختان بومی و گونه‌های درختچه‌ای مانند خار سیاه، گیلاس وحشی و زالزالک شهد را برای زنبورها در اوایل سال فراهم می‌کند. برخی از گونه های زنبور عسل برای لانه سازی به درختان قدیمی و در حال پوسیدگی متکی هستند؛ زیستگاهی که به شدت کاهش یافته است.

"چوب مرده و درختان کهنه، ویژگی هایی هستند که در بسیاری از جنگل های ما وجود ندارد و تاثیر منفی بر شرایط اکولوژیکی جنگل ها از جمله زیستگاه لانه سازی زنبورها دارد."

او افزود: "در باغ خود می توانید یک لانه زنبور عسل درست کنید که شبیه زیستگاه طبیعی است که توسط سوراخ های خروج سوسک در چوب های در حال پوسیدگی ایجاد شده است."

تانیا سنت پیر از پروژه Get Cumbria Buzzing در کامبریا Wildlife Trust به رسانه ایندیپندنت گفت: "در روز جهانی زنبور عسل، واقعاً نگران‌کننده است که بدانیم یک سوم جمعیت زنبورهای وحشی ما در بریتانیا رو به کاهش است."

"تحقیقات اخیر نشان می دهد که حتی برخی از گونه های معمولی اکنون در خطر هستند. تا همین اواخر، زنبورهای دم قرمز و زنبورهای اولیه از بازدیدکنندگان مکرر باغ‌های ما بودند. با این حال، طبق مطالعات دانشگاه کنت، از سال 2011، تعداد این گونه ها کاهش قابل توجهی را نشان داده است."

بخش اعظم این امر به دلیل از بین رفتن زیستگاه طبیعی و همچنین افزایش استفاده از آفت کش ها و علف کش ها است.

راه های جلوگیری از نابودی زنبورعسل

سنت پیر در گزارش خبری ایندپندنت افزود: «خبر خوب این است که ما برای کمک به تغییر وضعیت ناتوان نیستیم. همه ما می توانیم سهم خود را انجام دهیم. زنبورها به غذا، سرپناه و مکانی برای بزرگ کردن بچه‌های خود نیاز دارند.

به منظور تشویق زنبورهای بیشتر به باغ‌ها و تبدیل باغ‌ها به مکان‌های بهتری برای زنبورها، Wildlife Trust پیشنهاد می کند که نکات زیر را در پرورش زنبور عسل در نظر بگیرید:

  • درختان بومی، درختچه ها، گل های وحشی و علف ها را در صورت امکان انتخاب کنید. اینها بهترین گیاهانی هستند که می توانید برای حمایت از زنبورها و گرده افشان های وحشی پرورش دهید.
  • در باغ، چمن زنی فقط یک بار در ماه به جای یک بار در هفته می تواند به حشرات و گل های وحشی فرصتی برای رشد بدهد. با این حال بهتر است، به سادگی برخی از مناطق را رها کنید تا یک واحه سرپناه فراهم کنید.
  • طبیعی پرورش دهید: آفت کش ها برای همه گرده افشان ها مضر هستند. می توانید با باغبانی به روشی طبیعی تر به کاهش میزان مواد شیمیایی وارد شده به زنجیره غذایی کمک کنید. باغبانی ارگانیک برای زنبورهای عسل و ما بسیار مفیدتر است.
  • نواحی علف‌زار بلند یا گزنه‌ای، مناطق گل‌های وحشی، توده‌های چوب، و گودال‌های مرطوب، همگی زیست‌گاه‌های خارق‌العاده‌ای برای طیف وسیعی از گرده‌افشان‌ها هستند تا با خیال راحت لانه کنند، تولید مثل کرده و زمستان را سپری کنند. این نه تنها به تضمین بقای نسل بعدی زنبورها کمک می کند، بلکه برای نسل بشر نیز بسیار مفید است.
  • طرز فکر خود را در مورد علف های هرز تغییر دهید، آنها برای حیات وحش بسیار مفید هستند. قاصدک ها غذای مهمی برای زنبورهای ملکه گرسنه هستند که بچه های خود را بزرگ می کنند.

زنبورهای عسل، یکی از مهمترین گرده افشان ها است که علاوه بر تولید عسل طبیعی خوشمزه و مقوی، در تامین بسیاری از مواد غذایی گیاه خود وابسته به آنها هستیم. متاسفانه هر ساله زنبورهای عسل در حال نابودی هستند و تعداد آنها در حال کاهش است. اگر در پرورش زنبورعسل نکات محیط زیستی رعایت نشود، دنیای بدون آنها یک دنیای بدون عسل، میوه، سبزیجات و درختان خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی