اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207037496616667
در دسترس نیست

13دلیل صدای زیاد موتور یخچال

علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن چیست؟

کد: 140207037496616667

، مشهد , (اخبار رسمی): صداهای قل قل، تق تق، ویبره و سایر صداهای نامتعارف و آزار دهنده، نشان دهنده عملکرد نادرست یخچال بوده که باید به سرعت مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود؛ در غیر اینصورت خساراتی مانند خرابی کمپرسور یخچال به بار می آورد که تعمیر و یا تعویض آن بسیار هزینه بردار است.

علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن چیست؟
علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن چیست؟

خرابی سنسور دما، هیتر، فیوزهای حرارتی، معیوب بودن تایمر یخ زدا، کثیف بودن کندانسور و عملکرد نادرست قسمت های مختلف باعث یخ زدن قطعات داخلی یخچال شده و در اثر برخورد فن با آن ها صدا و لرزش ایجاد می شود.

یخچال مهمترین وسیله ای است که در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. تمام یخچال ها از زمان اتصال به برق به دلیل عملکرد موتور و اجزای داخلی، صداهایی از خود منتشر می کنند. اما گاهی صداهایی از آن شنیده می شود که آزار دهنده و ناآشنا بوده و این ترس را ایجاد می کند که شاید قطعه ای دچار خرابی و اخلال در عملکرد شده است. در نتیجه دلیل صدای زیاد موتور یخچال را پیدا کرده و در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کنید، تا باعث ایجاد صرف هزینه های بزرگ مانند تعویض کمپرسور یخچال نشود.

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده است اگر نتوانستید علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن را تشخیص دهید، باید با مراکز مجاز تعمیر و سرویس تماس گرفته تا علت ایجاد صدا توسط تعمیرکار متخصص در اسرع وقت تشخیص داده شده و جلو ضرر و زیان های سنگین احتمالی گرفته شود.

علت صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن و 5 نمونه صدای نامتعارف

در کنار پیدا کردن علت صدای موتور فریزر هنگام خاموش شدن، باید دقت کنید که آیا موارد دیگری مانند عدم سرد کردن درست یخچال و یا ایجاد حرارت از قسمت زیرین هم مشاهده می شود؟ و از کدام قسمت این صدا شنیده می شود. در ادامه به بررسی تعدادی از صداهایی که ممکن است از یخچال شنیده شود و راه های برطرف کردن آن ها می پردازیم:

صدای تق تق و راه حل رفع آن

علت صدای موتور یخچال نو هنگام روشن شدن، می تواند به دلیل بی کیفیت بودن قطعات به کار رفته در آن باشد . به طور مثال لوله هایی که در داخل آن به کار رفته است توسط فوم هایی پوشانده شده اند. در صورت پایین بودن کیفیت فوم ها و یا نفوذ آب به درون آن، صدای تق تق ایجاد می کنند. برای رفع این صدا هیچ راهکاری وجود ندارد و اگر به آن حساس هستید، در زمان خرید به برند انتخابی خود دقت کنید.

صدای ویبره و چگونگی رفع آن

اگر یخچال صدایی شبیه به ویبره از خود ایجاد می کند، به دلیل این است که وسیله شما تراز نیست. شاید در وهله اول این مسئله چندان اهمیتی برایتان نداشته باشد اما در دراز مدت باعث ایجاد فشار زیاد بر روی موتور، کم شدن سرمایش، کاهش عمر موتور و خوب بسته نشدن درب خواهد شد.

یکی از راه های تشخیص تراز بودن، این است که بعد از باز کردن درب یخچال، اگر درب به آرامی بسته نشود نشان دهنده تراز نبودن یخچال است، که با تنظیم پایه های زیر یخچال، می توانید این صدا را از بین ببرید. 

چگونگی برطرف کردن صدای قل قل 

اگر روغن موجود در کمپرسور به داخل لوله های مبرد وارد شود، صدای قل قل یا جوشیدن آب ایجاد می کند. از دلایل ایجاد این صدا، حمل غیر اصولی یخچال به صورت افقی و یا تکان بیش از اندازه آن در زمان جا به جایی است. برای اینکه از ایجاد آن جلوگیری شود، بعد از جابجایی حدود 7-8 ساعت آن را در جایی ثابت قرار داده تا روغن به داخل کمپرسور برگردد و بلافاصله یخچال را به برق وصل نکنید. اما اگر این مشکل ایجاد شد باید پاکسازی مدار انجام دهید. به این صورت که ابتدا گاز تخلیه شده و مجدد شارژ شود.

صدای وزوز، علت و راه حل؟

ایجاد صدای وزوز در یخچال علت های مختلفی می تواند داشته باشد که عبارتند از:

  • قرار دادن و یا چسباندن وسیله ای بر روی آن
  • عملکرد نادرست سیستم دیفراست یا یخساز دستگاه
  • نیم سوز شدن لامپ درون یخچال
  • فرسوده بودن موتور
  • و در بدترین حالت خرابی کمپرسور یا فن

در تمام این موارد علت باید توسط متخصص بررسی شده و عیب یابی انجام گیرد. 

علت صدای جیک جیک یا جیغ و چگونگی برطرف کردن آن

این صدا به دلیل خراب بودن فن اواپراتور ایجاد می شود. برای از بین بردن آن، یخچال را خاموش و تخلیه کرده، سپس قاب آن را با پیچ گوشتی باز نموده و فن را با دست بچرخانید. سیم ها و اجزای دیگر را بررسی کرده و در صورت وارد آمدن هرگونه آسیب و یا ایجاد خوردگی در قطعات و یا عدم چرخش آسان فن، باید قطعه مورد نظر را تعویض کنید.

برای بررسی دقیق تر از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

13 دلیل صدای زیاد موتور یخچال

در حالت کلی، زمانی که صدایی نامتعارف از یخچال شنیده می شود، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که باید به درستی بررسی شده و علت اصلی آن تشخیص داده شود.

  1. در تمام لوازم خانگی یک هسته مرکزی وجود دارد که قسمت فرمان دهنده اصلی محسوب می شود. در یخچال ها، برد کنترلی این نقش را بر عهده دارد و اخلال در عملکرد آن باعث ایجاد مشکل در کارکرد موتور و کمپرسور می شود. در نتیجه اجزای داخلی یخ زده و در اثر برخورد فن با این قطعات یخ زده، صداهای ناهنجار تولید می شود.
  2. عملکرد نادرست سنسورهای تشخیص دما و عدم تشخیص درست درجه حرارت، باعث انجام نشدن فرایند یخ زدایی می گردد. یخ زدن فن و قطعات داخلی باعث ایجاد صداهای نامعمول و لرزش می شود.
  3. خراب شدن تایمر یخ زدا که مانند مورد قبلی با عملکرد نادرست باعث ایجاد یخ و سرو صدا می شود که برای رفع این مشکل این مورد می توانید آن را با دست بچرخانید تا مجدد شروع به کار کند. اگر با این روش صدا رفع نشد باید فیوزهای حرارتی مورد بررسی قرار بگیرد.
  4. ایجاد گرمای غیر معمول که باعث ایجاد صدای موتور می شود. این حالت در اثر تحت فشار قرار گرفتن کمپرسور و اورلود کردن آن در طی چرخه خنک کردن ایجاد می گردد. اگر این مشکل در بازه های زمانی کوتاه باشد، باید موتور تعویض گردد.
  5. کثیف بودن کندانسور و خوب کار نکردن آن، که در صورت تمیز کردن ذرات گرد و غبار موجود، صدای حاصل از آن از بین می رود.
  6. شل شدن سیم پیچ ها و لوله های کندانسور که لرزش و صدا در زمان کار کردن ایجاد می کند. با سفت کردن جایگاه و جدا کردن سیم ها از یکدیگر می توانید این صدا را برطرف کنید.
  7. در اثر برخورد فن با سایر قسمت ها لرزش و صدایی ایجاد می شود که با گریس کاری و بررسی عدم برخورد فن با اجزا دیگر، می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.
  8. لرزش و سروصدا ناشی از خرابی دمپر هوا را از طریق گریس کاری می توان برطرف کرد. در صورت عدم حل مشکل باید باید از تعمیرکار مجاز کمک گرفت.
  9. در داخل یخچال ها قطعاتی وجود دارد به نام فیوزهای حرارتی که کار یخ زدایی را برعهده دارند. اگر این قطعه به درستی کار نکند، باعث ایجاد یخ در میان اجزا داخلی یخچال مانند فن شده و در اثر برخورد تیغه های فن با یخ صدا و لرزش ایجاد می شود. برای برطرف کردن این مشکل باید از افراد متخصص کمک گرفته و در صورت نیاز قطعه مورد نظر را تعویض کنید.
  10. خرابی هیتر که این مورد هم مانند موارد قبلی به علت عدم توانایی در جلوگیری از ایجاد یخ باعث ایجاد صدا می شود. برای رفع این مشکل باید اواپراتور توسط مولتی متر تست شود که آیا قادر به عبور جریان هست یا خیر.
  11. ترموستات وسیله دیگری است که میزان دمای یخچال را اندازه گیری می کند. درست کار نکردن آن، باعث یخ زدن فن و اجزای داخلی شده و در اثر برخورد فن با آن ها صدای آزار دهنده تولید می شود.
  12. گاهی در اثر ورود روغن موتور به داخل مایع خنک کننده، مایع سرد کننده سنگین شده و به درستی در داخل مدار چرخش نکرده، در نتیجه فن یخ زده، صدا و لرزش ایجاد می کند.
  13. در صورت ایجاد مشکل در عملکرد کمپرسور که بخشی مهم در یخچال محسوب می شود، مایع خنک کننده به درستی در داخل مدارها به گردش در نیامده، سرو صدا و لرزش در این لوازم خانگی ایجاد می کند. برای رفع این مشکل باید از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

این روزها تهیه لوازم خانگی با قیمت های نجومی، کاری سخت شده است پس باید در نگهداری وسایل خود دقت و توجه کافی به خرج بدهیم. یکی از این لوازم گران قیمت و هزینه بردار یخچال است که از نشانه های خراب شدن آن ایجاد صداهای غیر معمول است. یا دانستن اینکه این صدا شبیه تق تق، وزوز، قل قل و … است می توان تا حدودی مشکل عملکرد را تشخیص داده و با رفع به موقع آن از ایجاد خسارت های سنگین مثل تعویض موتور و یا کمپرسور یخچال جلوگیری به عمل آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید