اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207057501822447
در دسترس نیست

مزایا و کاربردهای نقشه یو تی ام

نقشه utm چیست؟

کد: 140207057501822447

، (اخبار رسمی): از نقشه یو تی ام برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ، دریافت سند تفکیکی ملک مشاعی و زمین های مزروعی، ارائه به شهرداری، گرفتن مجوزهای گردشگری و اجرای پروژه های عمرانی استفاده می شود. هزینه دریافت این نقشه هر سال توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با توجه به شکل هندسی ملک، متراژ و... مشخص می شود.

نقشه utm چیست؟
نقشه utm چیست؟

با مراجعه به کارشناسان نقشه برداری نظام مهندسی یا داگستری و ارائه مدارک مالکیت و یا وکالتنامه از مالک، می توانید درخواست تهیه نقشه utm داشته و گواهی مختصات ملک را با مهر و امضای معتبر دریافت کنید.

در زمان های قدیم از نقشه برداری املاک فقط برای مشخص کردن متراژ آن ها استفاده می شد، اما در گذر زمان و همراه با ایجاد مشکلاتی در زمینه حد و مرز اصلی ملک و… نیاز به تهیه یک نقشه با دقت بالا به وجود آمد. این روزها سندهای منگوله دار قدیمی جای خود را به سندهای تک برگ با شناسه جغرافیایی داده است. در این سندها از نقشه یو تی ام استفاده شده و به دلیل تعیین متراژ و مشخص کردن مختصات جغرافیایی با دقت بالا، بسیار مورد استقبال قرار گرفت برای تبدیل واحدهای مختلف مانند تبدیل فوت به متر ویا متر به سانتی متر می توانید از سایت های تبدیل واحد آنلاین استفاده کنید. این نقشه ها باید توسط کارشناسان نقشه برداری نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی دادگستری ترسیم و مهر وامضا زده شود، در غیر اینصورت نقشه تهیه شده از درجه اعتبار ساقط است.

نقشه utm چیست?

نقشه یو تی ام به تعیین موقعیت مکانی و متراژ دقیق یک ملک گفته می شود که با استفاده از دوربین توتال و دستگاه جی پی اس دو یا چند کاناله تهیه می شود. UTM مخفف Universal Transverse Mercator coordinate system بوده که به مختصات دقیق یک ملک به همراه همسایگان آن گفته می شود. با تعیین مختصات یک ملک به روش یو تی ام، می توان موقعیت آن را با دقت بسیار بالا در حد سانتی متر مشخص کرد، در نتیجه هیچ گونه اختلاف ملکی ناشی از مغایرت مختصات و متراژ و… وجود نخواهد داشت. به علت دقت بالایی که این نوع نقشه برداری دارد، اخیرا اداره جات، شهرداری ها، ادارات ثبت و… برای هرگونه امور ملکی، مالکان را موظف به تهیه آن می کنند. 

این نقشه در مقیاس های 1:500، 1:1000، 1:2000 و به دو روش زیر تهیه می شود.

  • نقشه یو تی ام به صورت هوایی که با به کارگیری پهبادهای حرفه ای تهیه می شود.
  • نقشه utm زمینی که برای تهیه آن ها از دوربین های توتال استیشن یا جی پی اس های دو یا چند فرکانسه و یا ترکیبی از هر دو استفاده می گردد.

دقت نقشه یو تی ام

دقت نقشه یو تی ام به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • تجربه و تخصص نقشه بردار.
  • تجهیزات نقشه برداری و کالیبره شدن دوره ای و منظم آن ها
  • مقیاس درخواستی نقشه و هدف از تهیه آن
  • سامانه های نقشه برداری مانند شمیم و سمت

9 مزیت نقشه UTM چیست؟

تهیه نقشه utm مزیت های زیادی دارد که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:

  1. تعیین دقیق مشخصات ثبتی ملک با وضعیت مکانی ملک
  2. استقرار پلاک ملک مورد نظر در موقعیت خود
  3. به دست آوردن مساحت ملک به طور دقیق در حد سانتیمتر 
  4. عدم تعارض و تجاوز و جابجایی با سایر پلاک‌های ثبتی
  5. کاهش اختلافات ملکی با مختصات یکپارچه و کمک به حل دعاوی حدود ملک
  6. تسهیل جانمایی و بررسی دقیق ملک
  7. امکان بررسی وضعیت دقیق موقعیت املاک
  8. درج در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد کاداستر
  9. استفاده برای صدور سند تک برگی

چرا نقشه utm؟

در گذشته با وجود سند های منگوله دار قدیمی مشکلاتی مانند گم شدن ملک در طول زمان به وجود می آمد، اما امروزه با وجود سندهای تک برگ که شناسه جغرافیایی دارد؛ مختصات کامل ملک مشخص در آن ها مشخص می شود. علاوه بر مساحت ، تمام گوشه های آن به طور دقیق تعیین گشته و ابعاد اربعه قابل محاسبه است. هنگام تهیه این نقشه همسایگان همجوار با مختصات دقیق ترسیم گردیده و با استفاده از آن، هیچ کدام از طرفین معامله دچار ضرر و زیان مالی نخواهد شد و هر گونه کلاهبرداری و اختلاف در مورد مساحت، نام مالک و … از بین خواهد رفت.

مراحل دریافت نقشه و مدارک لازم

  • متقاضی با مراجعه به کارشناس نقشه برداری و ارائه مدارک زیر درخواست تهیه نقشه utm خود را ثبت می کند.
  • تسلیم مدارک مالکیت شامل قولنامه و کپی از سند اولیه 
  • در صورت داشتن سند مشاعی باید سند به نام متقاضی باشد. در غیر اینصورت متقاضی باید وکالت نامه ای از مالک داشته باشد.
  • بعد از دادن سندهای مالکیتی، کارشناس مربوطه از ملک بازدید به عمل آورده سپس فایل نقشه و گواهی مختصات ملک با مهر و امضای معتبر در اختیار متقاضی قرار می دهد.

هزینه تهیه نقشه UTM

متناسب با شرایط پروژه مانند شکل هندسی ملک، متراژ، کاربری، شرایط آب وهوایی، پوشش اینترنت، شرایط دسترسی به ملک و… هزینه نقشه برداری تغییر می کند و هر ساله این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص شده و به تمام ارگان ها اعلام می شود. 

7 کاربرد نقشه یو تی ام

از این نقشه ها در موارد مختلفی استفاده می شود که از جمله کاربردهای آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تبدیل سند منگوله دار قدیمی به سند تک برگ جدید
  2. دریافت سند تفکیکی ملک مشاع
  3. برای ارائه به شهرداری
  4. تفکیک زمین های کشاورزی
  5. گرفتن مجوز گردشگری 
  6. ارزیابی ملک
  7. اجرای پروژه های عمرانی

چه کسانی می توانند نقشه یو تی ام تهیه کنند؟

افراد خاصی مجاز به نقشه برداری UTM هستند و از طرفی نقشه تهیه شده باید ممهور به مهر افراد ذی صلاح باشد تا دارای اعتبار گردد. افرادی که مجاز به تهیه این نقشه ها هستند شامل: 

  • کارشناس رسمی نقشه برداری نظام مهندسی.
  • کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی.
  • کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری.
  • مهندسین نقشه بردار دارای مجوز نظام کاردانی.

کلام آخر

با استفاده از مختصات UTM، موقعیت یک ملک و همسایگان آن را به طور دقیق و در حد سانتی متر می توان مشخص کرد. یکی از مزایای این نوع نقشه برداری که آن را به صورت هوایی و زمینی تهیه می کنند، این است که در طول زمان موقعیت مکانی ملک مورد نظر گم نشده و جلوی هرگونه اختلافات در این زمینه گرفته می شود. از این نقشه ها برای دریافت سند های تک برگ و برای ارائه به شهرداری، تفکیک زمین های کشاورزی، مجوز گردشگری و… استفاده می گردد. نقشه های یو تی ام تنها توسط کارشناسان مربوطه نظام مهندسی، کارشناسان ثبتی دادگستری و افراد وابسته قابل تهیه بوده و باید دارای مهر و امضای معتبر باشد، در غیر اینصورت از درجه اعتبار ساقط است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان