اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207127511713153
در دسترس نیست

مزایا و معایب کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل چیست ؟

مزایا و معایب کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل

کد: 140207127511713153

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه استفاده از سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های اداری، برج های مسکونی متوسط تا بزرگ و صنعتی کنترل دما، رطوبت و هوای تازه دارای اهمیت است که ما در این مقاله به بررسی کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل و مزایا و معایب آنها و نکات قابل تئجه در استفاده از آنها پرداخته ایم.

مزایا و معایب کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل
مزایا و معایب کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل

فن کویل

فن کویل (FCU) یا واحد فن کویل عمودی (VFC)، دستگاهی است که از یک کویل و یک فن برای گرم کردن یا خنک کردن اتاق بدون کانال استفاده می کند.

انواع فن کویل سقفی، کانالی، زمینی و دیواری معمولا در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی که از تهویه مطبوع کانالی اسپلیت یا خنک کننده مرکزی کارخانه استفاده می کنند، استفاده می شود.

چیلر

چیلر (دستگاه گردش آب خنک کننده) یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن مایعی مانند آب یا محیط گرمایی به عنوان مایع خنک کننده که دمای آن توسط سیکل مبرد تنظیم می شود، دما را کنترل می کند.

چرا از چیلر استفاده کنیم؟

سیستم های چیلر صنعتی برای کاربردهایی که در آن دماهای عملیاتی سخت مورد نیاز است مفید هستند. هنگامی که چیلرها با فرآیندهای حساس به حرارت ادغام می شوند، از آسیب حرارتی به تجهیزات فرآیند جلوگیری می کنند و از عدم تغییر محصولات نهایی در اثر قرار گرفتن در معرض دماهای نامناسب اطمینان حاصل می کنند.

اگر درباره ی تفاوت چیلر و فن کویل بخواهیم بگوییم، باید بدانید که این دو دستگاه ماهیتی کاملا متفاوت از هم دارند، کار اصلی چیلر ختک کاری آب بوده و این سرما را به تنهایی نمی توانید انتشار دهد و برای توزیع هوای خنک نیاز به هواساز و فن کویل دارد.

مزایای چیلر و فن کویل

  1. سیستم خنک کاری یکپارچه مجموعه
  2. کنترل دما و کنترل کارکرد هر دستگاه فن کویل به صورت مجزا
  3. امکان مادولار کردن چیلر و کنترل ظرفیت طبق نیاز ساختمان
  4. امکان تهویه ساختمان های بزرگ و ظرفیت نامحدود چیلر
  5. امکان نصب چیلر در موتورخانه طبقات پایین، روی بام و یا در حیاط ساختمان
  6. امکان اتصال برخی از مدل‌های فن کویل به سیستم هوای تازه

معایب چیلر

  1. هزینه اولیه بالا.
  2. هزینه تعمیرات و نگهداری بالا نیاز به اپراتور متخصص.
  3. اشغال فضای موتورخانه یا بام ساختمان.
  4. نیاز به تامین آب نرم و سختی گیری آب با حجم زیاد برای چیلرهای آب خنک.
  5. در صورت خرابی سرمایش کل مجموعه از کار می افتد مگر اینکه از دو دستگاه چیلر استفاده شده باشد.

داکت اسپلیت چیست ؟

داکت اسپلیت سیستمی کارآمد و پنهان که بیشترین آزادی را در طراحی سیستم می دهند. به لطف طراحی بسیار مسطح، حتی در فضاهای با سقف کم نیز مناسب خواهد بود.

داکت اسپلیت به صورت توکار طراحی شده اند و آنها عملکرد بی صدا و طیف گسترده ای از حالت های نصب را ارائه می دهند.
هنگامی که در سقف کاذب نصب می شوند، پنهان هستند و هوا از طریق کانال هایی به دریچه هایی که می توانند به طور انعطاف پذیر طراحی شوند، توزیع می شود.

مزایای داکت اسپلیت

  1. سیستم یکپارچه گرمایش و سرمایش واحد.
  2. امکان لوله کشی با طول بالا.
  3. عدم نیاز به پمپ آب و سیستم لوله‌کشی آب.
  4. امکان نصب کویل آبگرم.
  5. امکان اتصال به پکیج و موتورخانه مرکزی گرمایش سرمایش با کویل DX و راندمان بالا.
  6. نصب در سقف کاذب و پنهان و دور از دید.
  7. قیمت نسبتاً مناسب.
  8. امکان اتصال به سیستم هوای تازه.

معایب داکت اسپلیت

  1. صدای زیاد در واحدهای مسکونی و اداری
  2. عدم امکان کنترل دمای هر اتاق به صورت مجزا
  3. نیاز به کانال کشی
  4. اشغال فضای سقف کاذب گرمایش ضعیف با کویل گرمایی به نسبت رادیاتورها و سیستم شوفاژ
  5. عدم امکان کنترل ظرفیت و در نتیجه مصرف برق بالا.

کولر گازی

وقتی دمای تابستان افزایش می یابد، هیچ چیز خوشایندتر از بازگشت به خانه در یک فضای خنک و دارای تهویه مطبوع نیست.

کولر گازی بهترین تهویه مطبوع ارزان قیمت، با ویژگی هایی که خنک کردن اتاق خواب، دفتر خانه یا کل خانه را در یک لحظه آسان می کند.

کولر گازی به سادگی و بدون مزاحمت روی ساختمان ها بدون نیاز به کانال کشی نصب می شود.

مزایای کولر گازی

  1. قیمت اولیه مناسب.
  2. امکان خاموش و روشن کردن دستگاه هر فضا.
  3. عدم نیاز به لوله کشی آب و سیستم پمپاژ و کانال کشی.
  4. تنوع محصولات کولر گازی مانند پنجره ای، کاستی، دیواری و....

معایب کولر گازی

  1. عدم امکان لوله کشی کولر گازی با طول بالا
  2. عدم امکان اتصال به سیستم هوای تازه
  3. محدودیت ظرفیت
  4. چیدمان پنل های خارجی
  5. تخلیه آب کندانس از چند نقطه.

نکات مهم در استفاده از سیستم های تهویه مطبوع

چه یک کولر گازی دیواری یا مرکزی یا داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل داشته باشید، مهم است که دستگاه خود را قبل از استفاده برای اولین بار در هر فصل تمیز و سرویس کنید. همچنین باید به طور دوره ای آن را در طول تابستان تمیز کنید.

به فیلترها، دریچه ها، تخلیه و اطراف کندانسور در فضای باز توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال، فیلترهای تمیز جریان هوا را بهبود می بخشد. همچنین از فرصت استفاده کنید و وضعیت واحد خود را بررسی کنید و در صورت لزوم با متخصصی که می تواند تعمیرات لازم را انجام دهد تماس بگیرید. مهم است که منتظر اولین موج گرما برای آزمایش کولر گازی خود نباشید!

اطمینان حاصل کنید که پنجره ها و درهای شما به خوبی عایق بندی شده و آب بندی شده اند تا از نشت هوا جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از پرده‌ها یا پرده‌های عایق برای جلوگیری از تابش اشعه‌های خورشید در گرم‌ترین بخش‌های روز استفاده کنید. این به شما این امکان را می دهد که بخش قابل توجهی از گرمای خارج از منزل را قطع کنید و از اضافه کاری کولر گازی خود جلوگیری می کند.

دما را در یک سطح راحت و در عین حال کم مصرف تنظیم کنید. از تنظیم بیش از حد ترموستات (مثلاً 18 درجه سانتیگراد) خودداری کنید، زیرا این استراتژی اتاق را سریعتر خنک نمی کند. علاوه بر این، برای راحت بودن، کاهش سطح رطوبت در خانه بسیار مهم است! دمای بیرون را بررسی کنید و ترموستات خود را بیش از 8 درجه سانتیگراد از هم جدا نکنید. یک تهویه مطبوع کارآمد باید به طور مداوم با قدرت کم کار کند تا از رطوبت زدایی مداوم خانه اطمینان حاصل شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اکثر مبدل های هوا از ورود رطوبت به خانه در تابستان جلوگیری نمی کنند ... بنابراین فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید. در نهایت، استفاده از رطوبت‌گیر اغلب می‌تواند در مناطق خاصی مفید باشد. این به شما کمک می کند در مصرف برق صرفه جویی کنید، زیرا از کولر گازی کمتر استفاده می شود.

تهویه مطبوع اغلب روی "حالت خنک کننده" تنظیم می شود زیرا دمای داخل خانه را کاهش می دهد. عملکرد "تهویه" هوای داخل خانه شما را بدون خنک کردن آن به گردش در می آورد، که می تواند زمانی که دمای بیرون سوزان نیست کافی باشد. از "حالت تهویه" برای صرفه جویی در انرژی و در عین حال لذت بردن از یک نسیم با طراوت استفاده کنید.

برای توزیع یکنواخت هوای خنک، مطمئن شوید که دمپرهای کولر گازی دیواری شما به درستی تنظیم شده است. برای یک سیستم مرکزی، مطمئن شوید که هیچ مانعی برای خروجی هوا مانند مبلمان یا پرده وجود ندارد.

سخن پایانی

حال که با مزایا و معایب سیستم های مهم تهویه مطبوع آشنا شده اید، در ادامه می توانید قیمت محصولات و همچنین اطلاعات فنی و تخصصی در رابطه با انواع فن کویل، کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر، هواساز و برج خنک کننده را در انواع برندها، مدل ها و ظرفیت ها در وبسایت تخصصی بامین تهویه مشاهده نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بامین تهویه

بامین تهویه بزرگترین سایت تاسیسات سیستم های تهویه حرارتی گرمایشی و سرمایشی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید