اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209277730813153
در دسترس نیست

پمپ سیرکولاتور چیست و چگونه کار می کند؟

کد: 140209277730813153

، تهران , (اخبار رسمی): پمپ سیرکولاتور یک جزء مهم در سیستم های گرمایش و سرمایش است که به طور موثر آب گرم را از بویلرها از طریق رادیاتور و آب خنک را از واحدهای تهویه مطبوع منتقل می کند. عملکرد بی‌صدا و ویژگی‌های صرفه‌جویی در انرژی، عملکرد HVAC را بهینه می‌کند و هزینه‌های آب و برق را به حداقل می‌رساند.

پمپ سیرکولاتور چیست و چگونه کار می کند؟
پمپ سیرکولاتور چیست

با استفاده از پمپ سیرکولاتور کم‌صدا و کم‌هزینه، آب گرم را برای گرم کردن و آب خنک را برای تهویه مطبوع گردش دهید.

پمپ‌ سیرکولاتور در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، اما کاربرد تمامی آنها یکسان هستند. پمپ‌ سیرکولاتور از نوع پمپ های گریز از مرکز درون خطی هستند که به این معنی است که ورودی و خروجی آنها در یک راستا قرار دارند و روش حرکت آب از طریق نیروهای گریز از مرکز می باشد.

ما از این پمپ‌ها استفاده می کنیم که برای گردش آب گرم در اطراف مدار آب گرم استفاده می‌ کنیم تا وقتی شیر آب را باز می‌کنیم، تقریباً فوراً به آب گرم دسترسی داشته باشیم. در غیر این صورت هر بار که شیر آب را باز می‌کردیم باید منتظر بمانیم تا آب گرم در کل سیستم جاری شود.

در سیستم های گرمایش هیدرونیک نیز این پمپ ها کاربرد دارند که برای گردش آب گرم بین دیگ و رادیاتور یا انواع دیگر مبدل های حرارتی استفاده می شوند.

همچنین پمپ‌ سیرکولاتور موتورخانه در سیستم‌های گرمایش بزرگ‌تر برای تامین گرما به بخش‌ها یا مناطق مختلف در یک ساختمان استفاده می‌شوند.

پمپ سیرکولاتور چیست ؟

اجزای پمپ‌ سیرکولاتور در اصل دو قسمت اصلی پمپ و موتور می باشد.

موتور از نوع القایی است که به ما اجازه می دهد انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کنیم. این انرژی مکانیکی برای به حرکت درآوردن پمپ و حرکت آب استفاده می شود.

وقتی به محفظه پمپ‌ سیرکولاتور نگاه می کنیم، یک ورودی و همچنین یک خروجی داریم. پمپ‌ سیرکولاتور آب را از طریق ورودی به داخل می کشد و آن را از طریق خروجی به بیرون می راند. به طور معمول، یک فلش روی بدنه وجود دارد تا جهت جریان را مشخص کند تا بدانید ورودی و خروجی کدام است.

از آنجایی که این یک پمپ خطی است، ورودی و خروجی به صورت متحدالمرکز در یک راستا قرار دارند، این مفید است زیرا می‌توانیم به طور بالقوه بخشی از لوله را از یک سیستم آب گرم جدا کنیم و یک پمپ‌ سیرکولاتور را در این فضا نصب کنیم بدون اینکه نیازی به تغییر لوله‌کشی باشد.

این هنوز یک پمپ از نوع گریز از مرکز است، بنابراین آب باید از طریق چشم پروانه وارد پمپ شود. برای رسیدن به آن، ورودی این مسیر منحنی را دنبال می کند که به داخل پروانه می رود.

یک کانال در داخل قسمت محفظه پمپ دارد که به نام volute شناخته می شود. پس از خروج آب از پروانه، در این کانال جمع شده و به سمت خروجی می رود.

پمپ‌ سیرکولاتور چگونه کار می کند؟

در پمپ‌ سیرکولاتور ابتدا آب سیستم آب گرم از طریق ورودی وارد پمپ شده و وارد چشمی پروانه می شود، این آب بین پره های پروانه داخل محفظه پمپ محبوس خواهد شد.

الکتریسیته وارد جعبه ترمینال می شود و از طریق سیم پیچ های موتور جریان می یابد، خازن به ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار کمک می کند و این میدان مغناطیسی روتور را مجبور به چرخش می کند. شفت به روتور متصل است. شفت از موتور و به داخل محفظه پمپ می رود و در آنجا به پروانه متصل می شود.

همانطور که روتور می چرخد، شفت و پروانه نیز می چرخد. همانطور که پروانه می چرخد، انرژی جنبشی یا سرعت را به آب می دهد و این به سمت بیرون حرکت می کند.

آب با رسیدن به لبه پروانه سرعت و انرژی جنبشی آن افزایش می یابد.

زمانی که آب به لبه پروانه می رسد سرعت بسیار بالایی دارد. این پرش آب با سرعت بالا از پروانه خارج می شود و به داخل پیچ و مهره می رود که در آن به دیواره محفظه پمپ برخورد می کند.

این ضربه سرعت را به انرژی پتانسیل یا فشار تبدیل می کند.

تاثیر آب روی بدنه پمپ انرژی جنبشی به انرژی پتانسیل (فشار) تبدیل می شود.

انواع پمپ‌ سیرکولاتور و نحوه عملکرد آنها

ساده ترین نوع پمپ‌ سیرکولاتور سرعت ثابت است. این دستگاه به طور مداوم روشن است و آب را به طور مداوم در آبگرمکن و لوله ها به گردش در می آورد. هنگامی که شیر آب گرم روشن است، آب گرم از شیر خارج می شود. به دلیل ناکارآمدی و فرسودگی آن، نصب پمپ ساده را به صاحبان خانه توصیه نمی کنیم.
دو نوع پمپ سیرکولاتور معمولاً در سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می شود: پمپ های سیرکولاتور سنتی و پمپ های سیرکولاتور با سرعت متغیر.

پمپ های سیرکولاتور سرعت ثابت که با سرعت ثابتی کار می کنند که معمولاً بر اساس نیازهای خاص سیستم گرمایش یا سرمایش تنظیم می شود. این پمپ ها از یک روش روشن/خاموش ساده برای گردش آب در سیستم استفاده می کنند و عموماً برای کاربردهای جریان ثابت کارآمد هستند. آنها با استفاده از یک پروانه برای فشار دادن آب از طریق سیستم کار می کنند و از توزیع یکنواخت آب گرم یا سرد در مناطق مختلف اطمینان حاصل می کنند.

از طرفی پمپ سیرکولاتور دور متغیر این قابلیت را دارند که بر اساس تقاضای سیستم سرعت خود را تنظیم کنند. این پمپ ها مجهز به مکانیزم های کنترلی پیشرفته هستند که می توانند سرعت پمپ را برای مطابقت با نیازهای مختلف گرمایش و سرمایش سیستم تعدیل کنند. پمپ‌های سیرکولاتور با دور متغیر با کارکرد در سرعت‌های پایین‌تر زمانی که تقاضا کم است و افزایش سرعت در هنگام افزایش تقاضا، می‌توانند کارایی انرژی را بهبود بخشند و کنترل دما را دقیق‌تر ارائه دهند.

هر دو نوع پمپ سیرکولاتور دارای موتوری هستند که پروانه را به حرکت در می آورد و فشار لازم را برای حرکت آب از طریق سیستم لوله کشی ایجاد می کند. آنها همچنین مجهز به ورودی و خروجی هستند که به شبکه لوله کشی متصل می شوند و امکان گردش مداوم محیط گرمایش یا سرمایش را فراهم می کنند.

مزایای پمپ‌ سیرکولاتور

  1. تامین فوری آبگرم
  2. کاهش حداکثری هدر رفت آب
  3. جلوگیری از رکود آب
  4. هزینه های عملیاتی کم

معایب پمپ‌ سیرکولاتور

دسترسی فوری به آب گرم از طریق پمپ‌ سیرکولاتور می تواند یک نعمت باشد، اما راحتی آن می تواند معایبی داشته باشد. یکی این است که اگر خط برگشت اختصاصی در خانه وجود نداشته باشد، احتمالاً هنگام اولین بار باز کردن شیر آب سرد به جای سرد، ولرم خواهد بود. برای پمپ هایی که نیاز به برق دارند، ممکن است صاحب خانه نیاز به نصب یک پریز جدید داشته باشد و این می تواند هزینه های اولیه را افزایش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پمپ‌ های سیرکولاتور می‌توانند طول عمر لوله‌ها را کوتاه کنند، زیرا آنها با گرما و فشار بیشتری نسبت به حالت عادی مواجه می‌شوند.

نصب پمپ‌ سیرکولاتور

همیشه ایده خوبی برای صاحبان خانه است که لوله کش حرفه ای را برای نصب هر قطعه جدید در سیستم لوله کشی خود استخدام کنند. پمپ‌ سیرکولاتور خیلی پیچیده نیست، اما یک نصاب متخصص تضمین می کند که سیستم بار اول به درستی کار می کند. همچنین این بهترین راه برای جلوگیری از مشکلاتی است که ممکن است زمان و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بامین تهویه

بامین تهویه بزرگترین سایت تاسیسات سیستم های تهویه حرارتی گرمایشی و سرمایشی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید