اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208017646323753
در دسترس نیست

بررسی عوامل دخیل در تعیین قیمت سوله

محاسبه قیمت ساخت سوله در سال 1402

کد: 140208017646323753

، (اخبار رسمی): در این مقاله عواملی که در قیمت نهایی سوله اثرگذار هستند را بررسی کرده و نحوه محاسبه تقریبی قیمت سوله را بیان میکنیم.

محاسبه قیمت ساخت سوله در سال 1402
عملیات ساخت سوله

هزینه ساخت سوله به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که باعث می شود محاسبه دقیق قیمت ساخت سوله غیر ممکن باشد و تنها می توان قیمت سوله را در یک بازه به صورت تقریبی محاسبه نمود.

ساخت سوله یکی از ابتدایی‌ترین و اهم قدم‌ها در بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شود. همچنین، قیمت سوله نیز به عنوان یکی از عوامل اساسی و تأثیرگذار بر روند راه‌اندازی یا گسترش یک کسب‌وکار ملاحظه می‌شود. وقتی سخن از قیمت ساخت سوله به میان می آید، منظور قیمت ساخت سوله در هر متر مربع است. به صورت حدودی قیمت ساخت سوله در سال 1402 برای هر متر مربع چیزی در حدود 1 میلیون و 300 هزارتومان تا 2 میلیون تومان است. اما محاسبه قیمت سوله به عوامل بسیار زیادی وابسته است که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت ساخت سوله

  • هزینه دریافت مجوز هزینه های مربوط به زمین هزینه طراحی سوله هزینه اجرای فونداسیون هزینه ساخت سوله حمل قطعات و تجهیزات ساخت سوله احداث ساختمان سوله راه اندازی امکانات سوله

هزینه دریافت مجوز:  هزینه های دریافت مجوز بسیار ناچیز است و طی چند مراجعه به وزارتخانه مربوطه پرداخت می شود و معمولا در محاسبه هزینه های ساخت سوله در نظر گرفته نمی شود. برای دریافت مجوز ابتدا باید نوع کاربری آن تعیین شود تا مشخص شود برای دریافت مجوز باید به کدام وزارتخانه مراجعه کرد.

هزینه های مربوط به زمین  برای ساخت سوله نیاز به زمین هست. اما قیمت زمین در شهرهای مختلف متفاوت است. همچنین می توان آن را در شهرک های صنعتی مختلف به صورت قسطی خریداری کرد. همچنین در شهرک های صنعتی، هزینه آب، برق، تلفن و... بین تمامی سوله ها تقسیم می شود و موجب کاهش هزینه ها می شود. بنابراین تعیین هزینه زمین به دلیل تفاوت بسیار زیاد قیمت آن تقریبا غیر ممکن است.

هزینه طراحی سوله هزینه طراحی سوله برای هر متر مربع از زیربنای سازه به همراه هزینه های سازمان نظام مهندسی محاسبه می شود. این مبغ چیزی در حدود 30 هزار تومان برای هر متر مربع است. اما نکته ای که در مورد طراحی سوله باید مد نظر داشته باشید این است که ممکن است وزن نهایی سازه در دو طراحی مختلف که توسط دو مهندس مجاز و تایید شده انجام می شود، بسیار متفاوت باشد. دلیل این اتفاق استحکام بیشتر یک سازه نسبت به دیگری نیست؛ بلکه به دلیل استفاده از روش های مختلف در طراحی جهت ساخت سوله است. در گذشته مهندسان از روش تیرورقی برای ساخت سوه استفاده میکردند که میزان ورق فولاد بیشتری مورد استفاده قرار میگرفت و همچنین استحکام سازه نیست بسیار پایین بود. اما طبق علم روز مهندسی روشی به نام خرپایی جایگزین روش تیرورقی شده است که با استفاده از آن سازه هایی بسیار سبک تر و با استحکام بیشتر طراحی و ساخته می شود.

هزینه اجرای فونداسیون:  این قسمت شامل چند مرحله از جمله:

  1. کندن پی اجرای سنگ لاشه آرماتوربندی بتن ریزی

است. هزینه این مراحل در زمین های مختلف به دلیل مقاومت متغیر زمین در شرایط جغرافیایی متفاوت، متغیر است. اما به صورت حدودی هزینه اجرای فونداسیون برای هر متر مربع از زمین چیزی در حدود 700 هزار تومان است. این مبلغ برای ساخت سوله ها به روش خرپایی به دلیل نیاز به پایداری بیشتر، افزایش پیدا میکند.

هزینه ساخت سوله:  اصلی ترین مرحله برای داشتن یک سوله، مرحله ساخت آن است که پس از دریافت مجوزها، خرید زمین، طراحی و اجرای فونداسیون صورت میگیرد. برای ساخت سوله به این نکته توجه کنید که هر شرکتی ظرفیتی برای تولید قطعات و مونتاز و ساخت آن در اختیار دارد. پس قبل از همکاری با یک شرکت، بررسی کنید که ایا شرکت مذکور ظرفیت لازم برای تولید و ساخت به موقع سوله شما را دارد یا خیر.

برای محاسبه قیمت ساخت سوله باید هزینه ورق مورد استفاده بعلاوه کارمزد ساخت محاسبه شود. در سال 1402 قیمت هر کیلو ورق فولاد مبارکه 34 هزار تومان و کارمز ساخت بین 11 تا 15 هزار تومان برای هر کیلو فولاد است. با توجه به اینکه سوله با روش خرپایی در حدود 25 تا 35 کیلو آهن برای هر متر و ساخت با روش تیرورقی در حدود 40 تا 55 کیلو فولاد نیاز دارد، بنابراین هزینه هر متر سوله در حدود 850 هزارتومان تا 1 میلیونو 190 هزارتومان برای سازه های خرپایی و 1میلون و 300 هزارتومان تا 2 میلیون برای هر متر سازه تیرورقی هزینه دارد. همچنین هزینه ساخت برای سازه های خرپایی بیشتر از سازه های تیرورقی است.

حمل قطعات و تجهیزات ساخت سوله پس از طراحی سوله قطعات بر اساس محاسبات ساخته شده و قطعات به همراه موارد مورد نیاز برای اتصال اجزاء به محل مورد نظر حمل می شود. هزینه حمل و نقل با توجه به ابعاد سوله، قطعات ساخته شده، مسافت بین کارگاه سوله سازی تا زمین محل احداث و... متفاوت خواهد بود. پس از حمل قطعات، ابتدا ستون ها و سپس دیگر قطعات در جای خود نصب می شوند.

احداث ساختمان سوله  در این مرحله سایر بخش های سوله و سقف که توسط جرثقیل های سقفی در جای خود قرار میگیرند، ساخته می شوند.

راه اندازی امکانات سوله  هر سوله به منظور خاصی ساخته می شود و در این مرحله با توجه به کاربری و نوع استفاده آن باید تجهیزات به خصوصی اعم از آب، برق، گاز، تلفن، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و... در سوله نصب شود. هزینه های این مرحله نیز با توجه به نیازهای سوله و امکانات محلی که سوله در آن قرار دارد متفاوت است.

جمع بندی: با توجه به آنچه گفته شد هزینه ساخت سوله به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که باعث می شود محاسبه دقیق قیمت ساخت سوله غیر ممکن باشد و تنها می توان قیمت سوله را در یک بازه به صورت تقریبی محاسبه نمود. زیرا در ساخت سوله نه تنها مصالح دائما در نوسان قیمتی قرار دارند، بلکه عواملی مانند متراژ سوله، نوع کاربری، امکانات زمین، روش ساخت و... همگی در قیمت نهایی آن تاثیر دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان