اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208087658317514
در دسترس نیست

رفرش ریت در تلویزیون را بیشتر بشناسیم

رفرش ریت در تلویزیون چیست؟

کد: 140208087658317514

، تهران , (اخبار رسمی): رفرش ریت (Refresh Rate) یا به اصطلاح فارسی، نرخ تازه‌سازی، یکی از ویژگیهای فنی مهم است که در خرید تلویزیون کمتر به آن توجه می‌شود. از آن جهت مهم است که در کیفیت تصویر تاثیرگذار است، اما چندان در موارد درنظر گرفته شده برای خرید، دیده نمی‌شود.

رفرش ریت در تلویزیون چیست؟
رفرش ریت در تلویزیون چیست؟

رفرش ریت در تلویزیون

از ابتدای تولید و عرضه‌ی انبوه تلویزیون، اندازه و نام سازنده، در انتخاب خریدار تعیین‌کننده بوده است. هرچه جلوتر آمدیم و فناوری پیشرفت کرد، موارد دیگری همچون کیفیت تصویر، کیفیت رنگ، امکانات و… به این معیارها اضافه شدند. امروزه، اگر بخواهید هنگام خرید تلویزیون، مشخصات فنی آن را، دقیقتر بررسی کنید، می‌توانید به رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی آن هم توجه کنید. در ادامه بیشتر این موضوع را تحلیل می‌کنیم.

برای مطالعه‌ی بیشتر درمورد خرید تلویزیون، می‌توانید مقاله‌ی نکات کاربردی برای خریدن تلویزیون هوشمند را مطالعه کنید.

رفرش ریت چیست؟

رفرش ریت یا نرخ تازه سازی چیست؟

تلویزیون برای نمایش تصاویر متحرک، باید مداوم و سریع صفحه را تازه‌سازی کند. رفرش ریت، یک ویژگی سخت‌افزاری است که عدد آن، با هرتز (Hz) مشخص می‌شود؛ این نرخ، نشاندهنده‌ی تعداد تصاویری است که در هر ثانیه روی صفحه‌ی تلویزیون ظاهر می‌شوند. وقتی عدد رفرش ریت بزرگتر باشد، تصاویر نرمتر حرکت دارند. عدد بزرگتر به این معنی است که در یک ثانیه، تعداد تصاویر بیشتری پشت سر هم روی صفحه پخش می‌شوند، پس حرکت بین آنها سریعتر و بی مشکل است.

اهمیت رفرش ریت در چیست؟

همانطور که اشاره شد، تلویزیون برای نمایش تصاویر متحرک، باید مداوم و سریع صفحه را تازه‌سازی کند. این موضوع، به خصوص موقع بازی کامپیوتری و تماشای مسابقات ورزشی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چون این دو دسته برنامه حرکت زیادی در تصاویر خود دارند.

چه یک فیلم اکشن ببینید، چه فینال جام جهانی و چه مشغول یک بازی جدید باشید، تصاویر باید با کیفیت باشند و موقع پخش، بدون حالتهای آزاردهنده، دیده شوند. نرخ تازه سازی اینجا مانند یک ابرقهرمان وارد کار می‌شود تا تصاویر، نرمتر و با حداکثر کیفیت دیده شوند. درواقع، رفرش ریت کمک می‌کند، تصاویر بدون آنکه موقع تغییر تاری داشته باشند (حتی در حد صدم ثانیه)، پخش شوند.

تفاوت رفرش ریت 30هرتز و 60 هرتز

نرخ تازه سازی یا رفرش ریت چقدر باید باشد؟

این عدد در مانیتورها و تلویزیونهای مختلف متفاوت است. معمولترین نرخها، 60 هرتز و 120 هرتز هستند. البته برخی برندها اعدادی مثل 144 یا 240هرتز را نیز در محصولات خود دارند. برای تلویزیونهایی که تنها برای بازیهای آنلاین کاربرد دارند، نرخ تازه سازی بالاتر، بهتر است. اگر بیشتر اهل تماشای فیلمهای اکشن هستید که صحنه‌های زد و خورد و تعقیب و گریز دارند، یا اهل تماشای مسابقات ورزشی هستید، بیشتر به رفرش ریت توجه کنید.

به طور کلی، اکثر تلویزیونها رفرش ریت 60 دارند که برای تمامی کاربردها، مناسب است.

فرق فریم ریت و رفرش ریت چیست؟

هر یک ثانیه ویدیو، شامل تعدادی تصاویر ثابت است که با نمایش سریع و پشت هم، حالت حرکت را ایجاد می‌کنند. به هرکدام از این تصاویر ثابت، یک فریم (frame) گفته می‌شود. فریم ریت (frame rate)، به تعداد تصاویر یا فریمهای ویدیو در هر ثانیه گفته می‌شود؛ این اصطلاح به ویدیو و محتوای ویدیو مربوط است. برخی ویدیوها در یک ثانیه 24 فریم و برخی، 30 فریم نمایش می‌دهند. این عدد را معمولا به اختصار با fps می‌نویسند. Fps مخفف frame per second  است. مثلا 24fps یعنی 24 فریم در ثانیه.

با مقایسه‌ی این دو اصطلاح متوجه می‌شویم که فریم ریت به محتوای ویدیویی و رفرش ریت، به دستگاه پخش، یا به عبارت دقیقتر، پنل تلویزیون مربوط می‌شود.

جمع بندی: رفرش ریت در تلویزیون چیست؟

تلویزیونهایی به نرخ تازه سازی 60، برای تماشای محتواهای معمولی و رایج مانند فیلم و سریال و برنامه‌های تلویزیونی مناسب و کافی است. حتی برای تماشای مسابقات هم پاسخگویی لازم را دارد. اما اگر بیشترین استفاده‌ی شما از تلویزیون برای بازی با ایکس باکس (Xbox) یا کنسولهای مشابه است، بهتر است به دنبال تلویزیونی باشید که رفرش ریت 120 هرتز داشته باشد تا کمترین حالت تاری در تصاویر ایجاد شود.

در خرید تلویزیون و بررسی رفرش ریت، به این نکته دقت کنید که تلویزیونهای با رفرش ریت 120 هرتز، قیمت گرانتری دارند. پس، در تعیین بودجه این را هم مدنظر قرار دهید.

دنای، با ارائه‌ی مدلهای مختلف تلویزیون با کیفیت 4k، تجربه‌ی خوبی را از تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و… برای بیننده فراهم می‌کند.

از طریق سایت دنای، می‌توانید انواع مدلهای تلویزیون هوشمند دنای را مشاهده کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دناکالا

دنای واقع در ایران، یکی از پیشگامان صنعت لوازم صوتی تصویری است که در سال 1391 با مأموریت “حس کیفیت برتر” تأسیس شد دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال و ضبط ماشین است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل