کد: 140208217681723870
در دسترس نیست

10 تکنولوژی استراتژیک برتر در طبقه بندی گارتنر

کد: 140208217681723870

، (اخبار رسمی): چگونه هوش مصنوعی مولد طرز فکر رهبران کسب‌وکار را در مورد هر موضوعی تغییر داده است. گارتنر ۱۰ گرایش فناوری استراتژیک برتر را برای سال ۲۰۲۴ شناسایی کرده است که بهره‌ وری و راه‌حل‌های هوشمند دیگر در کانون توجه قرار دارند، در حالی که پذیرش و ریسک حوزه‌های اصلی تمرکز هستند.

10 تکنولوژی استراتژیک برتر در طبقه بندی گارتنر
10 تکنولوژی استراتژیک برتر در طبقه بندی گارتنر

گارتنر پیش‌بینی‌های برتر فناوری اطلاعات خود را برای دهه آینده ارائه می‌دهد و بررسی می‌کند که چگونه هوش مصنوعی مولد طرز فکر رهبران کسب‌وکار را در مورد هر موضوعی تغییر داده است. گارتنر ۱۰ گرایش فناوری استراتژیک برتر را برای سال ۲۰۲۴ شناسایی کرده است که بهره‌وری و راه‌حل‌های هوشمند دیگر در کانون توجه قرار دارند، در حالی که پذیرش و ریسک حوزه‌های اصلی تمرکز هستند.

میتوانید مقاله کامل را در سایوتک مطالعه کنید

روندهای کلیدی فناوری استراتژیک برای سال ۲۰۲۴:

۱. هوش مصنوعی مولد دموکراتیک:

هوش مصنوعی مولد (معروف به GenAI) از طریق ادغام گسترده مدل‌های از پیش آموزش‌دیده، محاسبات ابری و منبع باز دموکراتیزه می‌شود و این مدل‌ها را برای کاربران در سراسر جهان در دسترس قرار می‌دهد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۶، بیش از ۸۰ درصد شرکت‌ها از APIها و مدل‌های GenAI و/یا برنامه‌های کاربردی مجهز به GenAI را در محیط‌های تولیدی استفاده خواهند کرد، در حالی که این رقم در اوایل سال ۲۰۲۳ کمتر از ۵ درصد بود.

۲. مدیریت اعتماد، ریسک و امنیت هوش مصنوعی (AI TRiSM):

دموکراتیک کردن دسترسی به هوش مصنوعی نیاز به AI Trust، Risk and Security Management (TRiSM) را واضح‌تر و فوری‌تر کرده است. بدون نرده‌های محافظ، مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به سرعت نتایج منفی پیچیده و غیرقابل کنترلی ایجاد کنند و عملکرد مثبت و مزایای اجتماعی ناشی از هوش مصنوعی را تحت الشعاع قرار دهند. AI TRiSM ابزارهایی را برای ModelOps، حفاظت پیشگیرانه از داده‌ها، امنیت ویژه هوش مصنوعی، نظارت بر مدل (شامل نظارت بر انتزاع داده‌ها، جابجایی مدل، و/یا پیامدهای ناخواسته) و مدیریت ریسک برای ورودی و خروجی مدل‌ها و برنامه‌های شخص ثالث ارائه می‌دهد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۶، کسب‌وکارهایی که از کنترل‌های هوش مصنوعی TRiSM استفاده می‌کنند، با حذف تا ۸۰ درصد اطلاعات ناقص و غیرقانونی، دقت تصمیم‌گیری خود را افزایش خواهند داد.

۳. توسعه AI-Augmented:

توسعه تقویت‌شده با هوش مصنوعی استفاده از فناوری‌های آن مانند GenAI و یادگیری ماشین برای کمک به مهندسان نرم‌افزار در طراحی، کدنویسی و آزمایش برنامه‌ها است. مهندسی نرم افزار به کمک هوش مصنوعی بهره وری توسعه دهندگان را بهبود می بخشد و تیم‌های توسعه را قادر می‌سازد تا تقاضای رو به رشد نرم‌افزار را برای اجرای تجارت خود برآورده کنند. این ابزارهای توسعه هوش مصنوعی به مهندسان نرم‌افزار اجازه می‌دهد زمان کمتری را برای نوشتن کد صرف کنند و به آنها اجازه می‌دهد زمان بیشتری را برای فعالیت‌های استراتژیک مانند طراحی و ساختار برنامه‌های تجاری جذاب صرف کنند.

۴. برنامه‌های کاربردی هوشمند:

برنامه‌های هوشمند شامل هوش — که گارتنر آن را به عنوان توانایی یادگیری پاسخ مناسب و مستقل — به عنوان یک قابلیت تعریف می کند. این دانش را می‌توان برای بهبود یا خودکار کردن وظایف در بسیاری از موارد استفاده کرد. به عنوان یک شایستگی اصلی، هوش در برنامه‌ها شامل بسیاری از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی، ذخیره‌های برداری و داده‌های مرتبط است. بنابراین، اپلیکیشن‌های هوشمند تجربیات بسیار شخصی‌سازی شده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

۵. نیروی کار متصل:

نیروی کار به طور فزاینده متصل (ACWF) یک استراتژی برای به ارمغان آوردن ارزش از منابع انسانی است. نیاز به تسریع و گسترش استعدادها، فرهنگ ACWF را هدایت می‌کند. ACWF از ابزارهای هوشمند و تجزیه و تحلیل عملکرد برای ارائه وضعیت روزانه و راهنمایی برای پشتیبانی از تجربه، رفاه و توانایی کارکنان برای توسعه مهارت‌های خود استفاده می‌کند. در عین حال، ACWF نتایج کسب و کار و تأثیر مثبت را برای سهامداران کلیدی هدایت می‌کند. تا سال ۲۰۲۷، ۲۵ درصد از CIOها از ابتکارات ACWF برای کاهش زمان رسیدن به قدرت تا ۵۰ درصد برای نقش‌های حیاتی استفاده خواهند کرد.

۶.      مدیریت تاثیر تهدیدات مداوم (CTEM):

مدیریت تهدید مستمر (CTEM) یک رویکرد عملی و سیستماتیک است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مداوم و پیوسته در دسترس بودن، آسیب‌پذیری و بهره‌برداری از دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی شرکت را ارزیابی کنند. همسو کردن محیط ارزیابی و اصلاح CTEM با بردارهای تهدید یا پروژه‌های تجاری، به‌جای مؤلفه زیرساخت، نه تنها آسیب‌پذیری‌ها، بلکه تهدیدهایی را که قابل اصلاح نیستند را در معرض دید قرار می‌دهد. تا سال ۲۰۲۶، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که سازمان‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های امنیتی بر اساس CTEM را در اولویت قرار می‌دهند، نقض‌ها را تا دو سوم کاهش خواهند داد.

۷.      مشتری ماشین (Custobots):

مشتریان ماشین (همچنین به عنوان “custobots” شناخته می‌شوند) غیر انسانی هستند که مذاکره می‌کنند و می‌توانند به طور مستقل کالاها و خدمات را در ازای پرداخت خریداری کنند. تا سال ۲۰۲۸، ۱۵ میلیارد محصول متصل وجود خواهد داشت که به طور بالقوه می‌توانند به عنوان مشتری عمل کنند و میلیاردها محصول دیگر در سال‌های آینده عرضه خواهند شد. این روند رشد تا سال ۲۰۳۰ منبع تریلیون‌ها دلار درآمد خواهد بود و در طول زمان با ظهور تجارت دیجیتال چشمگیرتر خواهد شد. ملاحظات استراتژیک باید شامل فرصت‌هایی برای کمک به این الگوریتم‌ها و دستگاه‌ها یا حتی ایجاد Custobot‌های جدید باشد.

۸.      فناوری پایدار:

فناوری پایدار مجموعه‌ای از راه‌حل‌های دیجیتالی است که برای فعال کردن نتایج زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) استفاده می‌شود که از پایداری زیست‌محیطی بلندمدت و حقوق بشر حمایت می‌کند. استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، ارز دیجیتال، اینترنت اشیا و محاسبات ابری نگرانی هایی را در مورد مصرف انرژی و اثرات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود اطمینان حاصل شود که استفاده از فناوری اطلاعات کارآمدتر، دایره‌ای و پایدارتر است. در واقع، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۷، ۲۵ درصد از CIOها غرامت خود را با تأثیر فناوری پایدارشان مرتبط خواهند دید.

۹.      مهندسی پلتفرم:

مهندسی پلتفرم رشته ساخت و راه‌اندازی پلتفرم‌های توسعه داخلی سلف‌سرویس است. هر پلتفرم یک لایه است که توسط یک تیم محصول اختصاصی توسعه یافته و نگهداری می‌شود و برای پشتیبانی از نیازهای کاربران خود با تعامل با ابزارها و فرآیندها طراحی شده است. هدف مهندسی پلتفرم بهبود بهره‌وری و تجربه کاربر و تسریع ارزش تجاری است.

۱۰. پلتفرم‌های ابری صنعتی (ICP):

گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۷، بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌ها از پلتفرم‌های ابری صنعتی (ICP) برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تجاری خود استفاده خواهند کرد که در مقایسه با ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. ICPها با ترکیب سرویس‌های SaaS، PaaS و IaaS به نتایج کسب‌وکار خاص صنعت می‌پردازند. در یک محصول کامل با ویژگی‌های ترکیبی. معمولاً شامل چارچوب داده‌های صنعت، کتابخانه‌ای از بسته‌های منابع کسب‌وکار، ابزارهای ترکیب‌بندی و دیگر نوآوری‌های پلتفرم است. ICPها پیشنهادات ابری سفارشی شده‌ای هستند که مختص یک صنعت و متناسب با نیازهای سازمان هستند. پیش‌بینی‌های استراتژیک گارتنر نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن تاثیر عمیقی بر مدل‌های کسب‌وکار و نحوه اداره سازمان‌ها خواهند داشت.

برای اطلاع از آخرین اخبار علم و فناوری سایوتک را دنبال کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سایوتک

سایوتک یک رسانه اینترنتی است که با هدف ارائه محتوای جامع و معتبر تاسیس شد. ما در سایوتک سعی می کنیم اخبار و رویداد های علمی و تازه های فناوری سراسر جهان را پوشش دهیم. شعار ما دسترسی عادلانه به اطلاعات موثق و جامع است. در ادامه این پروژه، سایوتک به یک مرجع علمی آنلاین تبدیل خواهد شد ، مرجعی که همه اجازه ویرایش آن را نخواهند داشت. تنها هدف ما ارائه محتوا نخواهد بود بلکه معرفی منابع معتبر دیگر نیز از اهداف اصلی ما خواهد بود. همچنین سوال محور بودن به عنوان جوهره اصلی محتوا های تولید شده توسط سایوتک خواهد بود تا بتواند نیاز خواننده را به طور دقیقی پوشش دهد.