اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209067703319341
در دسترس نیست

پوکه معدنی چگونه تشکیل می‌شود؟

کد: 140209067703319341

، (اخبار رسمی): همانطور که گفته شد، این ماده از گدازه‌های آتشفشانی به دست می‌آید. ماگمای آتشفشانی در اثر حرارت و انبساط، از منافذ کوه بیرون زده و در سطح زمین جاری می‌گردد، جاری شدن مواد آتشفشانی موجب گاز موجود در بافت آن از لا به لای مواد خارج می‌شود. خروج گاز موجب می‌شود...

پوکه معدنی چگونه تشکیل می‌شود؟
پوکه معدنی چگونه تشکیل می‌شود؟

همانطور که گفته شد، این ماده از گدازه‌های آتشفشانی به دست می‌آید. ماگمای آتشفشانی در اثر حرارت و انبساط، از منافذ کوه بیرون زده و در سطح زمین جاری می‌گردد، جاری شدن مواد آتشفشانی موجب می‌شود که این مواد به سرعت سرد و منجمد شود. در هنگام سردشدن، گاز موجود در بافت آن از لا به لای مواد خارج می‌شود. خروج گاز موجب می‌شود که جای آن خالی بماند و در نتیجه ما شاهد تشکیل تکه سنگی بسیار سخت و محکم با حفره‌ها و سوراخ‌های ریز و درشت باشیم. این سنگ همان سنگ پوکه معدنی است.

پس از سرد شدن گدازه‌های آتشفشان و تشکیل سنگ‌های پوکه معدنی، ابتدا به وسیله بولدوزر ترانشه حفر شده و پس از آن به جهت استخراج پوکه، عملیات باطله برداری یا برداشتن سنگ و خاک از روی لایه‌های پوکه انجام می‌شود. بعد از این مرحله، به کمک لودر مواد معدنی را بارگیری کرده و توسط کامیون کمپرسی، آن را از محل معدن به کارخانه انتقال می‌دهند. تکه‌های بزرگ سنگ پوکه را می‌توان به قطعات کوچک و بزرگ با سایزهای مختلف تبدیل کرد که هر کدام نام به خصوصی پیدا می‌کنند. پوکه معدنی بادامی، فندقی، عدسی و پودری از انواع این پوکه هستند.

کاربرد پوکه معدنی چیست

سنگ پوکه معدنی به دلیل مزایای فراوانی که دارد در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت به بررسی کاربردهای این ماده در صنایع مختلف می پردازیم.
در ساخت و ساز اعمال می شود
یکی از زمینه های استفاده از سنگ پوکه معدنی در ساخت و ساز است. این کاربرد گسترده به دلیل مقاومت بالای آن در برابر ضربه و فشار است. کاربردهای پوکه در ساخت و ساز شامل موارد زیر است:
گچ
یکی از کاربردهای سنگ پوکه در ساختمان سازی تولید گچ است. از خواص گچ ساخته شده از پوکه می توان به سایش بهتر، سهولت حمل و نقل، مقاومت در برابر آتش و مقاومت در برابر ترک خوردگی اشاره کرد. از سنگ پوکه معدنی در تولید گچ های مخصوص نیز استفاده می شود. گچ های مخصوص، گچ های عایق صدا و حرارت هستند. و کاربرد اصلی آنها در سقف و قسمت بالای دیوار است.
دستگاه پرکن عایق
سنگ پوکه یا سنگ پوکه در ساختمان سازی به عنوان عایق بین دیوارها یا برای پر کردن سوراخ های بین بلوک های سیمانی استفاده می شود. کشورهایی که از پوکه برای عایق کاری پرکننده استفاده می کنند شامل ایالات متحده است.
لئو
از جمله کاربردهای پوکه معدنی می توان به ایجاد مواد عایق صدا اشاره کرد. برای این منظور از این ماده در تولید کاشی های عایق صدا استفاده می شود. این کاشی ها دارای رطوبت کم، مقاوم در برابر آتش و بادوام هستند.
عایق کف
یکی دیگر از کاربردهای سنگ پوکه معدنی در ساختمان سازی، عایق کاری کف می باشد. در قسمت زیرین کف از عایق سنگ پا استفاده می شود. به خصوص در کفپوش های چوبی اتاق ها از این متریال برای تسطیح کف و کاهش انتقال صدا به طبقات زیرین و همچنین عایق حرارتی سیستم لوله کف استفاده می شود.
در بتن استفاده می شود
استفاده از پوکه در هنگام تهیه ملات بتن باعث ایجاد حباب های کوچک هوا در آن می شود. چگالی بتن را کاهش می دهد. افزودن پوکه معدنی به بتن خاصیت عایق بودن آن را افزایش می دهد. البته باید توجه داشت که ملات های بتنی ساخته شده با پوکه به اندازه سایر ملات ها مقاوم و مقاوم نیستند.
یک شیب یا زمین
برای تسطیح سطح کف یا شیب کف ساختمان، پوکه سبک بین درزهای کاربردی کف ریخته می شود.
کاربرد در کشاورزی
از پوکه معدنی می توان به عنوان ماده ای مفید و مغذی استفاده کرد که رشد خوب گیاهان را در خاک تضمین می کند. وجود این ماده در خاک باعث افزایش فراوانی آن می شود. از این ماده در تولید سموم دفع آفات، کود و قارچ کش نیز استفاده می شود. این ماده به دلیل تخلخل زیاد، آب را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد. وجود این ماده در خاک باعث از دست رفتن بعدی آب خاک می شود. وجود تخلخل در این ماده باعث افزایش هوای بالا و پایین می شود، بنابراین اکسیژن بیشتری به ریشه گیاه می رسد. در نتیجه، پوکه نقش فعالی در اکسیژن رسانی به خاک و ریشه گیاهان دارد.
کاربردها در صنعت
از پوکه در صنایع مختلفی مانند پوشاک، آرایشی و بهداشتی و ... استفاده می شود. در این قسمت به بررسی کاربردهای صنعتی این تجهیزات می پردازیم.
استفاده به عنوان ساینده در صنعت نساجی
از جمله کاربردهای این سنگ پا استفاده از آن به عنوان ساینده صنعتی برای سمباده زدن سطوح ناهموار می باشد. به عنوان مثال، از این ماده می توان برای جلا دادن پارچه های خشن یا پارچه های سنگ شویی استفاده کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید