اطلاعات تماس
  • 061425*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140210277776719585
در دسترس نیست

کاف سنج و گیج دیجیتال فشار کاف لوله تراشه

کد: 140210277776719585

، دزفول , (اخبار رسمی): یکی از نگرانی های لوله گذاری بیماران بخش های مراقبت ویژه تنظیم درست فشار کاف لوله تراشه می باشد. فشارهای بیشتر از 30 سانتی متر آب باعث بروز صدماتی می شود که بیمار یا به سبب هوشیاری کم این درد ها را احساس نمی کند و یا به دلیل قرار گیری لوله تراشه در دهان خود، توانایی تکلم درد خود را ندارد.

 کاف سنج و گیج فشار کاف لوله تراشه
دستگاه کنترل کننده هوشمند فشار کاف لوله تراشه بیماران بستری در بیمارستان

پر کردن کاف لوله تراشه عموما توسط سرنگ انجام می شود که قابل اعتماد نبوده و فشار هوای کاف به دقت اندازه گیری نمی شود و لزوم اندازه گیری و کنترل دقیق فشار کاف لوله تراشه حس می شود.

در دوره درمان یک بیمار، لوله های متعدد و یا دیگر ابزارهای پزشکی جهت کنترل جریان هوا، غذا، مایعات، یا مواد دیگر برای بیمار مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، لوله‌های تراشه ممکن است جهت کنترل جریان هوا و یا گازهای دیگر و رساندن آنها به ریه بیمار از طریق تراشه در طول تنفس استفاده شوند. چنین لوله‌هایی ممکن است مسیری برای عبور دادن لوله‌های اندوتراکِئویال یا داخل تراشه ای (ETT)، لوله‌های تراکئوستومی و یا اندوسکوپ های متعدد باشند. در بسیاری از موارد، چیزی که شدیدا به آن نیاز داریم پیشگیری از نشت گازهای ورودی (هوا و اکسیژن در دستگاه ونتیلاتور، هوا و اکسیژن و گازهای بیهوشی در دستگاه بیهوشی اتاق عمل) توسط لوله تراشه به داخل ریه‌ها خواهد بود که این موضوع توسط آب بندی کامل بین فضای اطراف لوله تراشه و جداره نای صورت خواهد گرفت. به این صورت، مواد و گازها تنها قادر خواهند بود از طریق عبور از لوله تراشه یا دیگر ابزارهای پزشکی وارد یا خارج شوند. این شرایط به پزشک معالج اجازه خواهد داد کنترل کاملی بر نوع و مقدار مواد ورودی و خروجی به بیمار داشته باشد.

تراشه در پزشکی کاملا شناخته شده‌اند؛ از آنها معمولاً به عنوان وسیله‌ای جهت اداره کردن راه هوایی بیمار در هنگام بیهوشی عمومی، مراقبت‌های ویژه، تهویه مکانیکی و شرایط اورژانسی استفاده می‌شود. بعد از قرار دادن لوله در داخل نای بیمار کاف لوله تراشه را پر از هوا کرده و پس از سمع دو طرفه ریه و اطمینان از اینکه در محل مناسب قرار گرفته است لوله تراشه در محل مناسب با چسب بر روی صورت بیمار محکم می‌شود.

لوله تراشه متشکل از یک لوله دارای یک انتهای تحتانی باز است که داخل نای بیمار قرار داده می شود و در ورودی به سیستم تحویل گازهای بیهوشی متصل است. به منظور عملکرد صحیح و ایجاد روند تهویه مناسب ریه‌ها، لازم است هنگام قرارگیری لوله تراشه در نای، فضای اطراف آن کاملاً بسته باشد تا در چرخه تنفس و در مرحله ورود گازهای تنفسی، از فرار گازها به سمت بیرون جلوگیری به عمل آید.

همانطور که می‌دانیم، بسیاری از بیماران ممکن است برای روزهای متوالی اینتوبه یا تراکئوستومی باشند، که در این صورت اگر بالشتک هوا اشتباهاً بیش از حد باد شود، فشار بالشتک های هوا در برابر دیوار تراشه، ممکن است منجر به آسیب دیدگی جداره تراشه شود.

 در حالی که می توان برای جلوگیری از چنین آسیب هایی، بالشتک هوا را با فشار هوای کمتری پر کرد. البته فشار کم لوله تراشه باعث نرسیدن حجم مناسب از دستگاه ونتیلاتور به بیمار به دلیل نشتی اطراف کاف، و همچنین منجر به ورود ترشحات دهان و معده به درون ریه می شود.

علاوه بر این، فشار کاف تراشه ممکن است در طول مدت زمان لوله‌گذاری بیمار بخصوص هنگام سرفه کردن بیمار تغییر نماید. همچنین هنگامی که لوله تراشه در حین تغییر محل بیمار یا سایر پروسه های پزشکی، تکان بخورد و جابجا شود، این نیروی جنبشی ممکن است به سمت بالشتک هوا در درون تراشه رانده شده و شکافی بین بالشتک هوا و دیواره تراشه ایحاد کند. بر این اساس، بسیار مطلوب خواهد بود که نظارتی بر فشار داخل بالشتک هوا داشته باشیم تا در هنگام باد شدگی نامناسب آن، اصلاحات لازم به عمل آید. اختراع حاضر به سیستمی اختصاص دارد که در هنگام اتصال به بالشتک لوله تراشه فشار داخل بالشتک را اندازه گیری کرده و در صورتی که این فشار در رنج نرمال تعریف شده قرار نداشته باشد، با امکاناتی که دارد هوا را به بالشتک وارد یا از آن خارج می نماید تا در فشار رنج استاندارد قرارگیرد.

پر کردن کاف لوله تراشه چه در کشورهای خارجی چه در کشور خودمان عموما توسط سرنگ انجام می شود که قابل اعتماد نبوده و فشار هوای کاف به دقت اندازه گیری نمی شود که باعث بروز مشکلاتی نظیر فیستول، نکروز، آسپیراسیون ترشحات معده به نای، عفونت های ناشی از ونتیلاتور (VAP) ، آلارم های ونتیلاتور و ... می شود.

فشار کاف لوله تراشه باید عددی بین 20 تا 30 سانتی متر آب(معادل 14.7 تا 22.6 میلی متر جیوه) باشد؛ فشارهای کمتر از 20 سانتی متر آب سبب می شود تا هوا بجای اینکه فقط از مسیر لوله تراشه عبور کند، از مسیر ما بین بالشتک و نای نشت کند که سبب بروز خطای نشتی (Leakage Error) در ونتیلاتور شده که غالبا پرستاران به دلیل عدم آگاهی از وضعیت و فشار کاف لوله تراشه به بررسی اتصالات ونتیلاتور پرداخته و با ایرادی نیز مواجه نمی شوند؛ همچنین فشارهای کمتر از 20 سانتی متر آب سبب آسپیراسیون ترشحات معده به نای، عفونت های ناشی از ونتیلاتور (VAP) و ... شود.

فشارهای بیشتر از 30 سانتی متر آب باعث بروز صدماتی از قبیل فیستول، نکروز، فشار بر تارهای صوتی و خشونت صدا، زخم و خونریزی تراشه و ... می شود که بیمار یا به سبب هوشیاری کم این درد ها را احساس نمی کند و یا به دلیل قرار گیری لوله تراشه در دهان خود، توانایی تکلم و بازگو کردن درد خود را ندارد.

در حالت کلی در فشار 25 سانتی متر آب جریان خون تراشه طبیعی است ولی در فشار کاف 40 سانتی متر آب، مخاط تراشه رنگ پریده و در 50 سانتی متر آب، مخاط تراشه سفید رنگ بوده و در کاف با فشار 60 سانتیمتر آب، جریان خون تراشه متوقف می گردد.

جهت تهیه این محصول به سایت شرکت مهندسی پزشکی بهبود گستر مراجعه نمایید:

www.bgl.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی پزشکی بهبود گستر لیام ایرانیان

شرکت مهندسی پزشکی بهبود گستر لیام با نام تجاری BGL در سال 1400 فعالیت خود را با تمرکز بر تولید تجهیزات و ملزومات بیهوشی و تنفسی آغاز نمود.از تولیدات این مجموعه به ست های تخصصی ونتیلاتورهای پرتابل و ست های تخصصی ونتیلاتورهای آی سی یو و همچنین تولید دو دستگاه تخصصی آنالایزر اکسیژن و اسمارت کاف اشاره نمود.

اطلاعات تماس
  • 061425*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید