اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140212037830124022
در دسترس نیست

عنصر کلیدی در ساخت و ساز مدرن

گلمیخ عرشه فولادی

کد: 140212037830124022

، تهران , (اخبار رسمی): گلمیخ عرشه فولادی، که به عنوان برشگیر نیز شناخته می‌شود، یک اتصال دهنده‌ی مهم در سقف‌های عرشه فولادی است. این قطعات کوچک اما قدرتمند، نقش اساسی در اتصال ورق‌های عرشه فولادی به بتن را ایفا می‌کنند و به ایجاد یکپارچگی و استحکام سازه‌ای کمک می‌کنند.

گلمیخ عرشه فولادی
گلمیخ چیست - انواع گلمیخ عرشه فولادی

گلمیخ، عنصری کلیدی در ساختار سقف عرشه فولادی است که نقش بسزایی در استحکام و پایداری آن ایفا می‌کند. این اتصال دهنده‌های فلزی یا همان برشگیر، وظیفه‌ی اتصال ورق‌های عرشه فولادی به بتن را بر عهده دارند.

گلمیخ چیست و چه کاربردی دارد؟

گلمیخ عرشه فولادی، که به عنوان برشگیر نیز شناخته می‌شود، یک اتصال دهنده‌ی مهم در سقف‌های عرشه فولادی است. این قطعات کوچک اما قدرتمند، نقش اساسی در اتصال ورق‌های عرشه فولادی به بتن را ایفا می‌کنند و به ایجاد یکپارچگی و استحکام سازه‌ای کمک می‌کنند.

سقف عرشه فولادی یکی از انواع سقف در پروژه‌های عمرانی است که اخیراً محبوبیت زیادی پیداکرده است. سه جز اصلی این سقف را ورق‌های گالوانیزه، بتن و گلمیخ تشکیل می‌دهند. برای درگیر کردن و کنار هم قرار گرفتن بتن و ورق‌های گالوانیزه، این ورق‌ها دارای فرورفتگی و برجستگی‌هایی هستند اما این مورد به‌تنهایی کفایت نمی‌کند. برای اتصال هرچه‌ بهتر بتن و ورق‌های گالوانیزه و همچنین اتصال سایر اجزای سقف به یکدیگر از گلمیخ بهره برده می‌شود.

 البته این حلقه سرامیک گل میخ بعد از سرد شدن جوش از آن جدا می‌شود. همچنین خواص مکانیکی گلمیخ فلزی در عملکرد مطلوب آن مؤثر است. به همین خاطر باید بررسی کرد که این ابزار اتصال فاقد هرگونه زنگ‌زدگی، ترک‌خوردگی، رطوبت، ناپیوستگی بر روی بدنه خود باشد. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات در قسمت کله گلمیخ شکاف‌هایی دیده می‌شود که در صورت عدم تأثیر در پارامترهای مقاومتی میله برش‌گیر می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

کاربرد گلمیخ عرشه فولادی

با گسترش محبوبیت استفاده از محصول ورق عرشه فولادی سقف در ساخت و ساز‌های ساختمانی، تولید گلمیخ عرشه فولادی به اوج خود رسید. قیمت مقرون بصرفه همراه با کیفیت و کارایی بالای این محصول محبوبیت این محصول کاربردی را بیشتر کرده‌است. اصلی‌ترین کاربرد گلمیخ اتصال ورق گالوانیره به بتن است، اما در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای دیگر این محصول اشاره می‌کنیم :

  • تجهیز در پل‌سازی، سدسازی و خودروسازی
  • نبشی و ناودانی
  • سقف‌های عرشه فولادی

انواع گلمیخ عرشه فولادی

از انواع پرکاربرد گلمیخ‌ها می‌توان به نوع ساده، آنتیک، درب چوبی و گل میخ طرح‌دار اشاره کرد. در مواردی که بحث زیبایی مطرح است، گل میخ آنتیک و طرح‌دار می‌توانند برای طراحی دکوراسیون زیباتر گزینه مناسبی باشد. درحالی که از گلمیخ ساده بیشتر برای کاربردهای صنعتی معمول استفاده می‌شود. اما انواع گلمیخ درب چوبی برای محصولات چوبی به عنوان ابزار اتصال مناسب کاربرد دارند.

گلمیخ‌های فورج گرم: این نوع گلمیخ‌ها از طریق فرآیند انوافورج گرم تولید می‌شوند و مقاومت و استحکام بالایی دارند. ناپایداری سازه در این روش تولید مشهود است و محصول جوش‌پذیری نامناسب دارد. همچنین از نظر مکانیکی و ویژگی‌های فنی این محصول به شدت دارای نقص و ضعیف است. این ناهمگن بود متریال این محصول گاهی سبب ایجاد ترک بر روس گل‌میخ تولید شده به وسیله فورج گرم می‌شود. چون این محصول در دمای بالا به عرشه فولادی جوش داده می‌شود؛ بنابراین مقاومت آن  بسیار حائز اهمیت است.

گلمیخ‌های فورج سرد: این نوع گلمیخ‌ها از طریق فرآیند فورج سرد تولید می‌شوند و قیمت ارزان‌تری دارند. در این روش از ماشین‌آلات جدید و به روز استفاده می‌شود. همچنین متریال و مواد مورد استفاده در این روش، بسیار مرغوب هستند. در این روش لایه‌ درونی فولاد یکنواخت می‌شود و آلیاژ ساخته شده یکدست و صاف است. همین موضوع باعث می‌شود که گلمیخ ساخته شده با این روش، بدون ترک باشد. گلمیخ تهیه شده به روش فورج سرد دارای کربن کم است و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر فشار دارد.

مشخصات فنی و ابعاد گلمیخ

گلمیخ‌های تولیدی شرکت کبیرپانل بر اساس استاندارهای ارائه‌شده توسط American welding society و همچنین ISO 13918 تولید می‌شوند. در این دو استاندارد تأکید شده‌است که برای تولید انواع گلمیخ‌ تنها از مواد اولیه باکیفیت و روش فورج سرد استفاده شود، چراکه گلمیخ ها نقش حیاتی و بسیار مهمی را در سازه‌ها ایفا می‌کنند.

جدول مشخصات گلمیخ عرشه فولادی

نام محصولگلمیخ عرشه فولادی
متریال سازندهفولاد آلیاژی
طول محصول۱۱۵
قطر محصول۱۹
روش تولیدفورج سرد - تمام اتومات
نوع سرامیکدندانه ریز – دندانه درشت – سرامیک پله
استانداردSD1-SD2 طبق استاندارد ISO 13918

مزایای استفاده از گلمیخ‌ عرشه فولادی

  • مقاومت و استحکام بالا: با توجه به طراحی خاص قادر به تحمل بارهای سنگین و تنش‌های مختلف هستند.
  • نصب آسان: نصب آن با استفاده از دستگاه‌های جوشکاری گلمیخ به سرعت و به آسانی انجام می‌شود.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه: در مقایسه با روش‌های سنتی ساخت سقف، به صرفه‌تر و سریع‌تر است.
  • ایجاد یکپارچگی: ایجاد یکپارچگی بین ورق‌های عرشه و بتن و مقاوم سازی نهایی سازه.
  • کاهش وزن سازه: استفاده از گلمیخ‌ها به دلیل وزن کم، به کاهش وزن کلی سازه کمک می‌کند.
  • انتقال نیرو: نیروی برشی را جذب می‌کند و در تمام جهات انتقال می‌دهد.
  • قابلیت جوشکاری: امکان جوشکاری مستقیم روی ورق گالوانیزه و بال تیرآهن را دارد.

نکات فنی استفاده از گلمیخ در سقف سازه

  • قبل از جوشکاری باید از خشک بودن گلمیخ، ورق‌ها و سایر اجزا سازه اطمینان حاصل شود.
  • جوشکاری گلمیخ‌ها توسط دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی به نام Stud welder انجام می‌شود.
  • دستگاه جوشکاری در حین انجام عملیات باید ثابت نگه‌داشته شود.
  • تعویض قطعات جوشکاری مانند هولدر بعد از نصب هر 10,000 گلمیخ لازم است.
  • درصورتی‌که جوش روی بال تیر سازه‌ای اجرا شود باید از شعله‌پوش دنده ریز و اگر جوش بر روی ورق گالوانیزه اجرا شود باید از شعله‌پوش دنده درشت استفاده شود.
  • بعد از انجام عملیات جوشکاری، شعله‌پوش‌ها باید از سازه جدا شوند.

روش‌های اتصال گلمیخ در ساختمان

گلمیخ عرشه با استفاده از دستگاه استادولدینگ سبب می‌شود تا سرعت نصب و جوش در محل نصب گلمیخ افزایش یابد. گل میخ‌ها توسط دستگاه‌های جوش و در دو حالت به تیرآهن متصل می‌شوند:

  • اتصال روی ورق گالوانیزه
  • اتصال مستقیم روی بال

اولین مرحله نصب گل میخ‌ها به کنترل سلامت قطعات و زنگ‌زدگی آن‌ها مربوط می‌شود‌. این عمل سبب می‌شود تا حین جوشکاری، ورق مذاب نشود و جوش سقف به‌ صورت یکپارچه انجام گردد. اتمام این روند فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارد که این سرعت بالای کار، ورق عرشه فولادی و گل میخ را به یکی از مصالح ساختمانی محبوب، مبدل کرده است.

برای اینکه از کیفیت نقاط جوش داده شده اطمینان حاصل کنید بایدقبل از نصب به نکات زیر توجه کنید:

  • سازه و ورق گالوانیزه باید قبل از اتصال جوش ثابت شوند.
  • بعد از اتصال قوس، گان را به مدت ۳ ثانیه ثابت نگه ‌دارید تا مواد مذاب سرد شوند.
  • برای اتصال گل میخ و ورق گالوانیزه باید از شعله‌پوش دنده درشت و برای اتصال به بال فوقانی، بایستی از شعله‌پوش دنده ریز استفاده نمود.
  • برای ثابت کردن ورق بر روی تیرآهن باید از چکش استفاده شود. 
  • هدف از استفاده از شعله‌پوش، توازن در جوش قطعات است و بعد از اتمام عملیات باید جدا گردد. 
  • با توجه ‌به اینکه مقاومت و کیفیت این محصول اهمیت بسیاری دارد، باید در انتخاب و خرید آن دقت شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کبیرپانل

مجموعه کبیر پانل در سال 1384 با هدف تولید انواع ساندویچ پانل های سقفی ، ساندویچ پانل های دیواری و سردخانه ای با فوم پلی یورتان فعالیت خودرا آغاز نموده است ، این ساندویچ پانل های دارای ورق های گالوانیزه ، آلومینیوم و آلوزینک میباشد که بنا به درخواست مشتری عرضه می گردد . از دیگر محصولات این شرکت میتوان از ورق پلی کربنات سقفی و همچنین سیستم های سقف های مرکب عرشه فولادی نام برد که همگی در کارخانه شرکت کبیر پانل تولید و به بازار عرضه می گردد .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید