اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140301077868425123
در دسترس نیست

حداکثر جذب اکسیژن (VO₂ max) چیست؟

کد: 140301077868425123

، (اخبار رسمی): به مقدار حداکثر اکسیژنی که بدن شما می‌تواند در طول تمرین و فعالیت ورزشی جذب و استفاده کند VO2 Max گفته می شود. این معیار، سطح فیتنس هوازی شما را اندازه‌گیری می‌کند.

حداکثر جذب اکسیژن (VO₂ max) چیست؟
شخصی در حال دویدن

حداکثر مقدار جذب اکسیژن (VO₂ max) به حداکثر سرعتی که بدن در هنگام ورزش قادر به استفاده از اکسیژن (O₂) است می گویند

اکسیژن عنصری حیاتی در فرایند تنفس است و حیات انسان است. وقتی که اکسیژن را تنفس می کنید، ریه های شما آن را جذب کرده و به مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) تبدیل می کنند.

ATP باعث تقویت سلول های شده و به آزاد شدن دی اکسید کربن (CO₂) در جریان خون و خروج آن در هنگام بازدم کمک می کند.

هر چه VO₂ max شما بیشتر باشد، بدن اکسیژن بیشتری را مصرف کرده و می تواند از آن اکسیژن برای تولید مقدار زیادی ATP  استفاده کند.

این بدان معناست که بدن شما می تواند فعالیت های هوازی که نیاز به مصرف اکسیژن زیادی دارند مانند دویدن، شنا و سایر انواع ورزش های هوازی را بهتر کنترل کند.

چرا باید حداکثر مقدار اکسیژن مصرفی را  (VO₂ max) را بهبود بخشند؟

هر چه مقدار آن بالا تر باشد می تواند پیش بینی کننده بهتری از عملکرد ورزشی شما باشد، به خصوص اگر دونده یا شناگر هستید. مقدار حداکثر جذب اکسیژن شما همچنین می تواند به عنوان معیاری برای پیگیری پیشرفت شما در بهبود توانایی های ورزشی یا تلاش برای حفظ حداکثر جذب اکسیژن خود در سطح خاصی برای حفظ عملکرد شما عمل کند.

در حالی که مقدار جذب اکسیژن بیشتر برای ورزشکاران استفاده می شود اما فقط مختص آنها نیست. پزشکان هم می توانند از آن برای تعیین سلامت قلب و ریه افراد استفاده کنند.

همه افراد چه ورزشکاران و چه غیره باید سعی کنند استقامت قلبی و عروقی خود را افزایش دهند. طبق تحقیقات انجام شده، هر چه مقدار VO₂ max بالاتر باشد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی کاهش می یابد

چگونه حداکثر حجم اکسیژن (VO₂ max) اندازه گیری می شود؟

معمولا، مقدار حداکثر جذب اکسیژن (VO₂ max) توسط پزشک، متخصص قلب یا متخصص تناسب اندام در یک مرکز درمانی مانند آزمایشگاه یا بیمارستان اندازه گیری می شود

تست های ورزش Submaximal exercise tests

برخی از مربیان شخصی و تناسب اندام ممکن است اجازه انجام تست های حداکثر مقدار جذب اکسیژن (VO₂ max) را داشته باشند. این تست ها ممکن است "Submaximal" نامیده شوند زیرا زیر (sub) حداکثر ضربان قلب و زیر سطح حداکثر خستگی، معمولاً حدود 75٪-85٪ حداکثر ضربان قلب انجام می شوند.

این نوع از تست ها راهی مفید برای اندازه گیری سطوح VO₂ max و میزارن کلی استقامت قلب و ریه شما در حین ورزش هستند.

تست حداکثر حجم اکسیژن (VO₂ max) که برای شما مناسب است به سطح تناسب اندام  و آمادگی بدنی شما بستگی دارد. پزشک یا مربی شما ممکن است در صورت ورزش منظم یا ورزشکار حرفه ای بودن، یکی از تست های زیر را برای شما انجام دهد:

  • تست تردمیل استراند (Astrand treadmill test)
  • تست دویدن 2.4 کیلومتری
  • تست بوق چند مرحله ای (multistage bleep test)

اگر به تازگی شروع به ورزش کرده اید یا برای مدت طولانی ورزش نکرده اید، ممکن است یک تست ساده پیاده روی/دویدن روی تردمیل برای شکا در نظر گرفته شده باشد.

از سایر روش و فرمول های تعیین مقدار حداکثر جذب اکسیژن (VO₂ max) می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تست پیاده روی/دویدن 1.5 مایلی کوپر (Cooper 1.5-mile walk-run test)
  • تست پیاده روی 1 مایلی راکپورت (Rockport 1-mile walk test)
  • تست تردمیل
  • بهترین سرعت با زمان خود را با نتایج متوسط ​​دیگران برای فعالیت های مشابه مقایسه کنید


 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عصر سلامتی

عصر سلامتی آخرین اخبار و مطالب حوزه بهداشت و درمان را به اطلاع مخاطبین خود می رساند. ابزار هایی نیز برای کمک به مخاطبین به منظور آگاهی از وضعیت بهداشت و درمان آنها آماده شده است و همه می توانند به صورت رایگان از آنها استفاده کنن.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان