اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950627128085500

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های غذایی ایران:

تحریم ها، صادرات را با مشکل مواجه کرد

کد: 13950627128085500

https://goo.gl/ACp1U4

، تهران , (اخبار رسمی): اولین ضربه تحریم ها روی کشور را صادرکننده ها دیدند. زمانی که دیگر نتوانستند کالایی صادر کنند و یا حداقل پولش را درست و حسابی دریافت کنند.

تحریم ها، صادرات را با مشکل مواجه کرد

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی  تهران، جلیل مغازه ای، رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های غذایی ایران درباره صادرات گیاهان دارویی ایران بیان کرد: صادرات به کندی پیش می رود چرا که عمده مصرف گیاهان دارویی در اروپا و آمریکا است و این مسیر صادراتی در حال حاضر بسته است و این مشتریان کالایی از ایران نمی خرند.

به گفته او، تمام مشتری های ما می گویند تا زمانی که تحریم کاملا برداشته نشده باشد، خریدی از ایران انجام نمی دهند.

مغازه ای همچنین ادامه داد: قبل از تحریم ها جسته و گریخته اوضاع صادرات بد نبود. اما اوج ماجرا از قبل از انقلاب تا 10 سال پیش بود. بعد از آن صادرات ایران دیگر افت پیدا کرد و این کاهش صادرات تا به امروز ادامه داشته است.

براساس صحبت های مغازه ای، کیفیت محصولات ایرانی مشکلی در رقابت با محصولات خارجی ندارد و تنها تحریم ها مانع این خرید و فروش شده است. او همچنین گفت: الان هم محصولات ایران مشتری دارد، اما مشکل  اینجا است که آنها ومی گویند، محصولات باید از ترکیه و دبی حمل شود و حتی اسناد حمل هم در آنجا نوشته شود، در مقابل هم حتی پول این واردات را به ترکیه و دبی واریز می کنند نه به طور مستقیم به ایران. به این ترتیب نمی شود این ریسک را قبول کرد و برای صادرات چنین راه پیچیده ای را پیمود.

براساس صحبت های مغازه ای، بازار داخلی جوابگوی این میزان عرضه نیست و در داخل کشور به اندازه تولید، مصرف وجود ندارد. مثلا در آبان ماه، محصول جدید زعفران می آید، پیش بینی ها حاکی از تولید 400 تنی این محصول است. این در حالی است که در کل دنیا 170 تن و در داخل کشور50 تا 60 تن مصرف می شود. باید برای باقی این محصول فکری کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده های غذایی ایران همچنین درباره بازاریابی فروش محصولات ایرانی گفت: زمانی که کشورهای خارجی حاضر به خرید محصول ایرانی نیستند، بازاریابی هم رخ نمی دهد. به همین دلیل هم همچنان صادرکننده های ایرانی با مشکلات ناشی از تحریم ها رو به رو هستند. از طرفی هم افغانستان، پاکستان، ترکیه و یونان رقبای گیاهان دارویی ایران در بازارهای صادراتی هستند. اما با این حال  2 هزار قلم گیاه دارویی در دنیا وجود دارد که ایران تنها 200 قلم از این تعداد را صادر می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]