کد: 13950704136235784

صدور کالای ایرانی به عراق با استانداردهای این کشور

کد: 13950704136235784

https://goo.gl/fvqdvS

، تهران , (اخبار رسمی): تفاوت نحوه بازرسی ما با عراق باتوجه به حضور 5 شرکت بازرسی اروپایی در این کشور که بصورت مناقصه فعالیت می کنند و این کار باعث می شود شرکت های بازرسی ایرانی در عراق حضور نداشته باشند.

صدور کالای ایرانی به عراق با استانداردهای این کشور

به گزارش اخباررسمی به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، نیره پیروزبخت در دیدار سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق با بیان اینکه استانداردسازی 10 قلم از این کالاها در دست اجرا است افزود : 51 قلم کالا در مرحله نخست در اولویت استاندارد سازی قرار گرفت و با توجه به تفاهمنامه های امضا شده میان دوکشور ، علاوه بر 41 قلم کالای باقیمانده ، از این پس کالاهای صادراتی به این کشور با استانداردهای مورد نظر عراق تولید می شود .
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت : تفاوت نحوه بازرسی ما با عراق باتوجه به حضور 5 شرکت بازرسی اروپایی در این کشور که بصورت مناقصه فعالیت می کنند و این کار باعث می شود شرکت های بازرسی ایرانی در عراق حضور نداشته باشند و نیز تفاوت استاندارد مورد نظر اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است دوموضوع عمده ای است که باید در جهت حل انها تلاش کنیم .
وی با بیان اینکه ما نباید وارد مباحث سیاسی شویم افزود : در حوزه خودرو بحث استاندارد خلیج فارس مطرح شده است که امیدوارم استانداردهای مرتبط با خودرو را در کارگروه حل کنیم چرا که در موضوع استاندارد خودرو باتوجه به مشکلاتی که میان ما و عربستان وجود دارد ممکن است مشکلاتی در این حوزه بین ایران و عراق ایجاد شود .
همچنین وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق با تاکید بر عملیاتی شدن استانداردهای تعریف شده میان دوکشور گفت : ما در حوزه استاندارد براساس قانون عمل می کنیم و اختلافی با اقلیم کردستان نداریم البته ممکن است به سبب کارشکنی و شرایط نامناسب در مرزهای عراق چنین مشکلاتی ایجاد شود .
سلمان الجمیلی افزود : شرایط مطلوب این است که سازمان استاندارد عراق کنترل ها را انجام دهد و نیازی به شرکت های خارجی نباشد ولی باتوجه به شرایط موجود و قرارداد میان ما با شرکت های خارجی فعلا به خدمات انها نیاز داریم .
وی گفت : موافقتنامه هایی که میان ما و شما در خصوص استانداردسازی 51 قلم کالا در حال انجام است در واقع ازمونی است برای استاندارد عراق که فعالیت های خود را در این حوزه توسعه دهیم .
سلمان الجمیلی افزود : ما در حال حاضر با کمک خارجی ها کار کنترل 800 قلم کالا را انجام می دهیم ولی می خواهیم از توان و تجربه ایران در این بخش استفاده کنیم و سیاست کلی دولت عراق کاهش موانع و مشکلات در این زمینه است .
وی به موضوع ممنوعیت واردات سیمان از ایران اشاره کرد و گفت: ما در راستای سیاست دولت عراق و با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی واردات سیمان را محدود کردیم ولی واردات سیمان از ایران در صورت دریافت مجوزهای خاص از ارگانها و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود .
رئیس سازمان استاندارد عراق هم گفت : ما بعد از تفاهم با ایران برای استانداردسازی 10 قلم کالا ، این کالاها را از فهرست کالاهای کنترلی شرکت های بازرسی خارجی در عراق خارج کردیم .
خانم نسرین افزود : این 10 قلم کالا مثل اجر بیشترین محل اختلاف ما بود و درصورت اجرای موفق این اقلام ما در کالاهای دیگر راحت تر به توافق خواهیم رسید .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کنفدراسیون صادرات ایران

وظایف و اختیارات کنفدراسیون صادرات: زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی و نیز تشکل های خدماتی ، علمی و ... مرتبط با صادرات کالا و خدمات ، تلاش برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و در نتیجه توسعه صادرات کشور را می توان از جمله مهمترین اهداف این کنفدراسیون نام برد.