اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951125235285499

در صبحانه کاری اعضای اتاق ایران با رئیس سازمان ملی استاندارد مطرح شد

موازی‌کاری در حوزه استاندارد، مانعی برسرراه صادرات

کد: 13951125235285499

https://goo.gl/Fl3Rmj

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس سازمان ملی استاندارد با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق ایران، پاسخگوی مسائل و مشکلات مرتبط با استاندارد فعالان بخش خصوصی بود.

موازی‌کاری در حوزه استاندارد، مانعی برسرراه صادرات

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پاسخگوی مسائل و مشکلات مرتبط با استاندارد فعالان بخش خصوصی بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با اشاره به تصوری که از گذشته در مورد موسسه استاندارد در میان مردم وجود داشته گفت: متأسفانه در گذشته موسسه استاندارد به اشتباه به‌عنوان یک موسسه پلیسی شناخته می‌شد که خوشبختانه امروزه روند کاری سازمان استاندارد در حال تغییر است و به این سمت می‌رود که فعالان اقتصادی سازمان استاندارد را به‌عنوان جزئی از موضوع فعالیت اقتصادی تلقی می‌کنند.

غلامحسین شافعی با اشاره به جایگاه سازمان استاندارد در فضای اقتصادی کشور گفت: نگاه به سازمان ملی استاندارد باید به‌گونه‌ای تغییر کند که کارشناسان استاندارد به‌عنوان مشاوران صدیق، مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی کشور قرار گیرند.

شافعی تصریح کرد: آنچه در روند جهانی وجود دارد این است که در همه کشورها به موسسه‌های استاندارد به‌عنوان موسسه ای مردمی نگاه می شود که در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای خود، مسئولیت اجتماعی قابل‌توجهی هم بر عهده دارد؛ که امیدواریم با نگاه و عنایت ویژه رئیس سازمان استاندارد، بتوانیم میان فعالان اقتصادی و سازمان استاندارد، یک همگونی و حرکت مثبت و روبه‌جلو ایجاد کنیم.

شافعی با اشاره به ارتباط نزدیک سازمان ملی استاندارد و اتاق ایران گفت: اگر در میان سازمان‌های حاکمیتی بررسی انجام دهیم، سازمان استاندارد از سازمان‌هایی است که نزدیکی زیادی با اتاق ایران دارد؛ هم به دلیل حضور اتاق ایران و سازمان استاندارد در مجامع مختلف و هم به دلیل نوع کار اتاق؛ به عنوان نمونه اتاق ایران در در شورای عالی استاندارد عضویت دارد. با توجه به نوعِ کار فعالان اقتصادی و  نزدیکی سازمان استاندارد با اتاق ایران، امیدواریم همکاری و همفکری این سازمان با فعالان اقتصادی بیش‌ازپیش مورد توجه  قرار بگیرد.

رئیس اتاق ایران در ادامه به برخی چالش‌های پیش روی سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: می دانیم که سازمان استاندارد هم با مسائلی روبه‌رو است؛ یکی از آن‌ها که برای فعالان اقتصادی قابل‌لمس است، موازی‌کاری هایی است که در حوزه وظایف سازمان استاندارد انجام می شود و گاهی هم مردم دچار سردرگمی می‌شوند و هم اینکه تصمیم‌گیری دچار مشکل می شود؛ درحالی‌که در زمینه استاندارد، یک متولی مشخص در کشور وجود دارد. دخالت‌های سازمان‌های دیگر در این موضوع، مسائل زیادی را به وجود می‌آورد. به‌عنوان‌مثال در مورد روند کاری اتاق ایران گاهی موسسه استاندارد یک تفسیر دارد و سازمان بهداشت و غذا و دارو و قرنطینه نیز هرکدام یک تفسیر دارند و این‌گونه فعالان اقتصادی در امر صادرات دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به حضور بخش خصوصی در روند تدوین و بازنگری استانداردها گفت: سازمان استاندارد ازجمله سازمان‌هایی است که در اجرای عملی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و در واگذاری‌ها به بخش خصوصی پیش‌قدم بوده و کانون‌های بخش خصوصی در کنار استاندارد به وجود آمدند و قطعاً این جهت‌گیری‌ها به نفع فعالان اقتصادی و سازمان استاندارد و اقتصاد کشور است.

به دنبال استانداردکردن زیرساخت‌ها و فرایندها هستیم

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به فعالیت های این سازمان گفت: سازمان استاندارد به عنوان یک سازمان نظارتی فرا بخشی و حاکمیتی سال‌هاست که به‌صورت ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند. در زمینه بین‌المللی طی 2 تا 3 سال گذشته با توجه به گشایشی که در فضای سیاست بین الملل برای کشور بوجود آمده، برای این سازمان هم گشایش‌هایی ایجاد شده است.

نیره پیروزبخت در توضیح موقعیت سازمان استاندارد ایران در زمینه بین المللی گفت: تا سال 2013 به دلیل مسائل سیاسی و به این دلیل که نمی‌توانستیم به سازمان ایزو برای حق عضویت پولی پرداخت کنیم، تعلیق شده بودیم اما طی سال‌های اخیر این مشکل برطرف شده است. همچنین رتبه ما در سازمان جهانی ایزو بهبود قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که از رتبه 31 در سال 2011 به رتبه 27 در سال 2013 رسیده ایم.

پیروزبخت همچنین به عضویت این سازمان و امضای توافق‌نامه با مجمع اعتبارنامه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: گواهی سازمان استاندارد ایران در 70 کشور قابل‌قبول است.

پیروزبخت ارتقای تولید ملی هم از لحاظ کمی و هم ازلحاظ کیفی و تقویت حضور ایران در مجامع بین‌المللی به‌عنوان یک کشور صنعتی رو به رشد مبتنی بر استاندارد را به‌عنوان اهداف اصلی سازمان ملی استاندارد عنوان کرد.

وی با تأکید بر ارتباط خوب اتاق ایران با این سازمان گفت:  عضویت اتاق ایران در شورای عالی استاندارد، نشانددهنده‌ ارتباط خوب و قوی سازمان ملی استاندارد با پارلمان بخش خصوصی است؛ ما معتقدیم باید از راهنمایی و همراهی اتاق استفاده کنیم.

پیروز بخت افزود: از سال 90 که سازمان استاندارد از موسسه تبدیل به سازمان شده است، وظایف این سازمان هم گسترش‌یافته‌ و از بخش خصوصی و مردم بیشتر بهره گرفته‌ایم. به‌طوری‌که به ازای هر یک کارشناس در سازمان ملی استاندارد، 20 کارشناس از خارج از سازمان به‌عنوان بازوی سازمان فعالیت می‌کنند. همچنین از ظرفیت اساتید دانشگاه هم استفاده کرده و اکنون 300 نفر از اساتید دانشگاه به‌عنوان کارشناس سازمان استاندارد فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد بحث حلال هم گفت: در مورد موضوع حلال پس از کش‌وقوس‌های فراوان که در عرصه ملی و منطقه‌ای داشتیم، قانون عضویت سازمان استاندارد در موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی در سال گذشته به تصویب مجلس رسید و در داخل هم به‌واسطه مصوبه هیات دولت، شورای سیاست‌گذاری و راهبری تجارت محصولات و خدمات حلال تشکیل و سازمان استاندارد به‌عنوان دبیرخانه شورا و وزیر صمت به‌عنوان رئیس شورا انتخاب شدند. ما پیشنهاد کرده‌ایم اتاق ایران مسئولیت کمیته تجارت این شورا را به عهده بگیرد که به تصویب هم رسیده است.

پیروزبخت از تغییر روند کاری این سازمان طی 3 سال اخیر خبر داد و گفت: ما در راه جدیدی قرار داریم و در 3 سال گذشته رویکردهای خود را تغییر داده‌ایم و به دنبال این هستیم که استاندارد نه به‌عنوان پلیس بلکه به‌عنوان یک فرایند زیرساختی در کشور تلقی شود؛ باید به‌جایی برسیم که همیشه به‌عنوان یک ناظر آگاه محسوب شویم، به گونه ای که چه در حضور استاندارد چه در نبود آن، استانداردها رعایت شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق ایران در مورد موازی کاری هم گفت: ما جلساتی با سازمان دامپزشکی و غذا و دارو برای حل این مشکل‌ داریم و همچنین در قانون جدید سازمان استاندارد که در حال بررسی و تصویب است بسیاری از مواد اصلاح می‌شود. امیدواریم مشکل موازی کاری‌ها حل‌شده و نظارت عالیه با سازمان ملی استاندارد باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]