کد: 13960909269825138

کودک و موسیقی

از چه زمانی درس های موسیقی را برای کودک آغاز کنیم؟

کد: 13960909269825138

https://goo.gl/Yoim5U

، تهران , (اخبار رسمی): این که آغاز موسیقی قبل از دبستان باشد یا هم‌زمان با شروع مدرسه، بستگی به والدین و نوع برنامه‌ریزی آنها برای کودک دارد، ولی اگر والدین آغاز درس‌های موسیقی را از بدو تولد در ذهنشان داشته باشند، بسیار تاثیرگذارتر است و می‌تواند کودک را بهتر در این مسیر قرار دهد و به موفقیت برساند.

از چه زمانی درس های موسیقی را برای کودک آغاز کنیم؟
آموزش موسیقی کودکان

فعالیت‌های غیر رسمی با موسیقی باید پس از تولد شروع شود، به دنبال کلاس‌های سیستماتیک‌تر در حدود ۳ سالگی و درس‌هایی با هدف یادگیری ساز بین ۶ تا ۹ سالگی باشید

از چه زمانی درس‌های موسیقی را برای کودک آغاز کنیم؟

اختصاصی موسیقی هنری ایران: اگر موتزارت اولین سمفونی خود را در 8 سالگی نوشت، آیا فرزند شما از زمان تولد در حال یادگیری موسیقی است؟

زمان درست برای شروع درس‌های موسیقی چیست؟

ما همه‌ی داستان‌های مشهور راجع به موزیسین‌ها را شنیده‌ایم، از موتزارت و نوشتن اولین سمفونی خود در سن 6 یا 8 سالگی ویا آهنگسازی استیو موندربا نام هنری موتون در 11 سالگی. اگر فرزند شما، در سن 11 سالگی با ارکستر فیلارمونیک نیویورک و یا ارکستر سمفونیک شیکاگو به عنوان نوازنده همکاری داشته باشد، نشان دهنده‌ی استعداد بسیار خوب فرزندتان است. این که آغاز موسیقی قبل از دبستان باشد یا همزمان با شروع مدرسه، بستگی به والدین و نوع برنامه ریزی شان برای کودک دارد، ولی اگر والدین آغاز درس‌های موسیقی را از بدو تولد در ذهنشان داشته باشند، بسیار تاثیرگذارتر است و می‌تواند کودک را بهتر در این مسیر قرار دهد و به موفقیت برساند. اغلب والدین از این شکایت دارند که فرزندشان در زمان تمرین موسیقی، نسبت به یادگیری موسیقی و تمرین، بی تفاوت است و یا حتی اظهار تنفر دارد. برای همین والدین تصمیم می‌گیرند، یادگیری درس‌های موسیقی فرزند را تا زمانی که بزرگتر شوند، به تعویق بیندازند، تا زمانی که کودک، بتواند خودش ساز مورد علاقه اش را انتخاب کند. این اظهارات ممکن است متناقض باشد. در واقع، مسئله‌ی این است که چگونه درس‌های موسیقی را تعریف می‌کنید. برای درک بهتر، مهم است که به دلایل اساسی که والدین ممکن است فرزندشان را به درس‌های موسیقی فرا بخوانند، توجه کنید. یک تحقیق متقاعد کننده وجود دارد که نشان می‌دهد بهترین " فرصت" یادگیری موسیقی، از زمان تولد تا سن نه سالگی برای ایجاد احساس و حساسیت نسبت به موزیک در کودکان است. در طول این مدت، ساختارهای ذهنی و مکانیسم‌های مرتبط با پردازش و درک موسیقی به مرحله‌های اولیه توسعه می‌رسند و این امری تعیین کننده برای یادگیری موسیقی کودکان در این سن است. ولی مسئله‌ی مهم زمان آغاز یادگیری موسیقی نیست؛ بلکه هدف از یادگیری درس‌های موسیقی برای کودکان است. به عنوان مثال، کودکان بسیار کوچک توانایی نوازندگی ندارد؛ بلکه برای کسب تجربه و یادگیری برای ایجاد ارتباط معنی دار با موسیقی در ادامه و سن جوانی، باید از کودکی آموزش را آغاز کرد. اگر این هدف شماست، پس "درس موسیقی" می‌تواند و باید پس از تولد و قطعا در سال اول کودکی آغاز شود. 
این "درس‌ها" لازم نیست و در واقع، در ابتدا نباید بسیار رسمی‌باشد.

والدین می‌توانند با وسایل و لوازم مختلف، کودک را در محیط موسیقی قرار دهند. شما باید فرزندتان را با تمرکز بر روی موسیقی با فعالیت‌های حرکتی ساده مانند بازی‌های همراه با موسیقی، چرخش یا رقص در حین نگه داشتن کودک در آغوش خود، یا آواز خواندن یا بازی کردن با وسایل کودک، با موسیقی آشنا کنید. هنگامی‌ که کودک در حدود سن سه سالگی است، ممکن است زمان بیشتری برای (درس‌های رسمی) باشد. هدف، نوازندگی یک ساز و همچنین توسعه مهارتهایی مانند شناسایی ضرب و ریتم در موسیقی، شناسایی ملودی یا شناسایی سازها است. این درس‌های موسیقی برای والدین و کودک که به همراه هم برگزار می‌شود، ممکن است در کلاس‌های پیش دبستانی که توسط معلم خصوصی، آموزشگاه‌های موسیقی یا مراکز آموزش موسیقی برگزار آموزش داده شود.

برای تعیین اینکه آیا یک کلاس برای کودک شما مناسب است یا خیر، اطمینان حاصل کنید که اهداف و انتظارات شما با معلم همخوانی داشته باشد.در سن پنج سالگی، اکثر کودکان یک زیربنای موسیقی را ساخته‌اند که آنها را برای درس‌های رسمی‌ موسیقی آماده کرده است. با این حال هنوز هم، هدف از درس موسیقی، نمایش نوازندگی در حد عالی نیست؛ بلکه مهم درک بیشتر موسیقی است. پیانو و ویولن دو ابزار رایج در این عرصه هستند؛ اما برخی دیگر با فلوت ریکوردر، گیتار یا لوت (یوکلله) نیز به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. در 10 سالگی، کودک مهارت‌های مختلفی برای انتخاب ساز به دست می‌آورد. آنها همچنین قدرت فیزیکی خود را برای نوازندگی یک ساز متفاوت دیگر مانند سازهای برنجی یا زهی بزرگ که نیاز به قدرت و استحکام بیشتری دارند، به دست می‌آورند. در حدود این زمان، هدف از درس موسیقی، از کسب تجربه با موسیقی به بهبود توانایی عملکرد تغییر می‌کند.

به طور خلاصه، و در پاسخ به سوال "از چه سنی باید بچه‌ها درس‌های موسیقی را شروع کنند؟" می‌شود گفت: فعالیت‌های غیر رسمی‌ با موسیقی باید پس از تولد شروع شود، به دنبال کلاس‌های سیستماتیک‌تر در حدود سه سالگی و درس‌هایی با هدف یادگیری ساز بین شش تا نه سالگی باشید.

به خاطر داشته باشید که این تنها یک دستورالعمل است؛ ولی بدون شک استثناهایی بر اساس کودک و معلم وجود دارد. تجربه‌ی موسیقایی در سنین ابتدایی در پروسه‌ی رشد کودک بسیار مهم است. مانند مهارت دوچرخه سواری و یا یادگیری زبان، این مهارت‌ها را می‌توان بعدا در زندگی آموخت؛ اما هرگز نمی‌تواند به این شکل و در سنین پایین باشد؛ زیرا برای عملکرد مؤثر، آموزش و استمرار بسیار مهم است.

دکتر رابرت کتییتا، دبیر دانشکده‌ی موسیقی تورنتون در جنوب کالیفرنیا است. او نویسنده‌ی کتاب (ارتقاء کودکان و نوجوانان موسیقی) و سخنران محبوب است که تخصص‌های آن شامل مدرسه متوسطه، آموزش کور، نظریه‌های یادگیری و روانشناسی موسیقی است. علاوه بر این، او یک موسیقیدان و مربی برجسته و با دانش گسترده در مورد طیف گسترده‌ای از استعداد موسیقی در سطح ملی و همچنین در سطح بین المللی است.

ترجمه: رضا کلانتری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسیقی هنری ایران

اخبار موسیقی ایران، بیوگرافی اساتید موسیقی ایران، نوتاسیون، تصاویر موسیقی دانان ایران، مرکز خرید و فروش، موسیقی فیلم، بخش آموزشی، مجلات موسیقی، گفت و گو با اساتید موسیقی، موسیقی دانان جوان، موسیقی در شهرهای ایران، موسیقی ایران در سایر کشورها، سازندگان ساز، آهنگسازان، اتنوموزیکولوژی و...

منتشر شده در سرویس های:

موسیقی | سرگرمی و تفریح