اطلاعات تماس
  • ۰۵۱۴۲۲***** - ۰۵۱۴۲۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802163658511736

با سوغاتی‌های شهر نیشابور آشنا شوید

کد: 139802163658511736

http://bit.ly/2H2zsuE

، نیشابور , (اخبار رسمی): نیشابور دارای آثار تاریخی و طبیعی زیادی است اما موضوع مورد بحث در اینجا سوغاتی‌های این شهر است. با شنیدن اسم نیشابور شاید اولین چیزی که از سوغات این شهر به ذهن برسد، فیروزه آن باشد.

با سوغاتی شهر نیشابور آشنا شوید
اجیل و خشکبار گرامی نیشابور

مهم ترین سوغات نیشابور سنگ فیروزه است که در جهان سرشناس و شناخته شده است

شهر نیشابور پس از مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است و در تاریخ خراسان بزرگ جایگاه ویژه‌ای دارد. در گذشته این شهر چندین بار به عنوان پایتخت حکمرانان انتخاب شده است. همچنین از نظر علمی نیز در گذشته محل رفت و آمد بزرگان دینی و علمی بوده و بزرگترین مراکز علمی در قدیم در این شهر قرار داشته‌اند. 

بعضی از سوغاتی‌های شهر نیشابور

سنگ فیروزه

فیروزه و فیروزه تراشی یکی از قدیمی‌ترین صنایع این شهر است و آن هم به دلیل معادن غنی از فیروزه در این شهر است. خرید و فروش فیروزه در این شهر به خصوص در مکان‌هایی چون مقبره عطار و خیام بسیار رونق دارد. بیشتر معادن فیروزه در شهر نیشابور در اطراف کوه‌های بینالود و در شمال غرب این شهر واقع شده‌اند. فیروزه انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عربی، شجری و بهترین نوع آن عجمی و... است.

فیروزه مشهورترین سوغات شهر نیشابور است و در سطح جهانی نیز مطرح است و دارای صادرات زیادی به کشورهای مختلف است. از فیروزه‌های برش خورده و صیقل داده شده بیشتر در محصولاتی چون انگشتر، گردن‌بند و ظروف نقره استفاده می‌شود. بهترین نوع فیروزه را شهر نیشابور دارد و جالب است بدانید که عمده تراش سنگ‌های فیروزه جهان در شهر مشهد صورت می‌گیرد. سایر سنگ‌های فیروزه به مشهد آورده شده در آن جا تراش داده شده و به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. سنگ‌های فیروزه‌ای که در شهر مشهد کارهای تراشکاری آنها صورت می‌گیرد، فیروزه خراسانی گفته می‌شوند.

آجیل، خشکبار و ریواس

از دیگر سوغات نیشابور می‌توان ریواس را نام برد. همچنین آجیل و خشکبار نیز از سوغاتی‌های خوراکی این شهر هستند. خرید آجیل از نیشابور یکی از تفریحات مناسب در هنگام خرید از بازارهای سنتی نیشابور است. خرید خشکبار نیشابور به دلیل تازگی محصولات و کیفیت بالای آنها و داشتن خشکبارهای سنتی، بسیار مفرح و لذت بخش است. یکی از محصولات خشکبار که در ایران و جهان شهرت دارد آلوبخارا نیشابور است که دارای خواص فراوانی برای سلامتی انسان است.

قلمدان نیشابوری

از دیگر سوغات نیشابور که در گذشته رواج بسیار زیادی داشته، قلمدان است. امام رضا (ع) در مسیر خود از مدینه به مرو در شهر نیشابور حدیث مهم سلسله الذهب را قرائت کرده و مردم نیشابور با قلم آن را یادداشت کردند و در قلمدان‌های مخصوص قرار دادند. طبق آمارها حدود 30 هزار قلمدان در این شهر است و متاسفانه امروزه این هنر رو به فراموشی رفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه آجیل و خشکبار گرامی سان

فروشگاه آجیل و خشکبار گرامی سان ارائه دهنده انواع آجیل و خشکبار در شهر زیبای نیشابور می باشد و هم اکنون از طریق فروشگاه اینترنتی خود آماده ارائه خدمت به تمامی هموطنان در سرتاسر کشور می باشد.

اطلاعات تماس
  • ۰۵۱۴۲۲***** - ۰۵۱۴۲۲*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | صنایع دستی