اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808244222412340

کتابچین سامانه فروش و دانلود قانونی کتاب الکترونیک و صوتی

مدیرعامل استارتاپ کتابچین از کتاب و کتابخوانی می‌گوید

کد: 139808244222412340

http://bit.ly/35tqG2k

، مشهد , (اخبار رسمی): کتابچین سامانه فروش و دانلود قانونی کتاب الکترونیک و صوتی است که می‌توان از طریق اپلیکیشن آن به هزاران کتاب دسترسی داشت. در ادامه گفتگوی دوستانه‌ با مدیرعامل استارتاپ کتابچین آمده است.

گفتگو با یک مدیر استارتاپ حوزه کتاب
مدیر استارتاپ کتابچین

بازار کتاب الکترونیک و کتاب صوتی در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته و میل به کتاب دیجیتال در بین مردم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. به همین بهانه گفتگویی با حامد مصدق مدیر جوان اپلیکیشن کتابخوان کتابچین انجام شده تا در مورد بازار نشر کتاب الکترونیک در ایران و شروع کار این مجموعه و دغدغه‌های موجود صحبت شود.

حامد مصدق متولد 1366 دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر، نرم افزار و کارشناسی ارشد MBA است. وی از سال 88 در دانشگاه پیام نور مشغول تحصیل بود که ایده اولیه یک سایت که در زمینه نمونه سوالات تخصصی پیام نور بود به ذهنش رسید. مصدق به کمک یکی از دوستان خود به فکر اجرایی کردن این ایده افتاد و نزدیک به 1 سال به طور شبانه روزی وقت گذاشت تا بتواند تمام نمونه سوالات دوره‌های گذشته را با پاسخنامه جمع آوری کند و سایت را راه اندازی کند. سایت راه‌اندازی شد و روز به روز نیز به تعداد کاربران آن اضافه می‌شود.

مصدق در مورد اینکه ایده کتابچین از کجا استارت خورده است اعلام کرد که: «بعد از دو سه سال که سایت رلیز شد، نرم افزاری در نسخه ویندوزی ساختیم که کاربران فقط می‌‌توانستند نمونه سوالات را در یک تا سه کامپیوتر مشاهده کنند و امکان کپی محتوا وجود نداشت. رفته رفته با پیشرفت این سایت بسیاری از کاربران اعلام کردند که چرا در سایت کتاب وجود ندارد؛ اما چون سایت فقط مخصوص پیام نوری‌ها بود امکان انجام این فعالیت در همان سایت وجود نداشت و این مسئله باعث شد یک سایت و بستر جدید با برند جدید به نام کتابچین ایجاد کنیم. البته در ابتدا در سال 93 دامنه دیجی کتاب را ثبت کردیم اما چون در آن سال‌ها اسم دیجی کالا بر سر زبان‌ها بود، تمایلی به استفاده از اسم مشابه نداشتیم و کتابچین را انتخاب کردیم.»

مصدق در مورد دلایل تاخیر در رونمایی کتابچین اعلام کرد: «سال 93 استارت پیاده سازی کتابچین خورد اما به خاطر وسواس‌های زیادی که در مورد بحث امنیت و همچنین امکانات ریدرها داشتیم نتوانستیم به سرعت سایت را پابلیش کنیم. البته ناگفته نماند که پروژه اصلی شرکت آن زمان کتابچین نبود به همین دلیل اجرایی شدن آن زمان برد. تقریبا 4 سال طول کشید که پیاده سازی سامانه و تمام تست‌های امنیتی و بحث‌های فنی به پایان برسد. در نهایت در اواخر سال 96 در نمایشگاه کتاب مشهد از کتابچین رونمایی و پروژه اصلی شرکت شد.»

به گفته مدیرعامل استارتاپ کتابچین هدف آنها از شرکت در نمایشگاه فقط جذب ناشر بود نه کاربر و تا سال 98 هم به همین منوال ادامه داشته است. سیاست آنها این بود که تا زمانی که از نظر محتوا و کتاب به میزان قابل توجهی نرسیده‌اند جذب کاربر را آغاز نکنند به همین دلیل هم تا قبل از سال 98 اسمی از کتابچین در هیچ سایت و رسانه‌ای برده نشده است.

کتابچین در حال حاضر با نزدیک 300 ناشر و نویسنده به صورت مستقیم همکاری می‌کند که می‌توان به نسل نواندیش، روزگار، ذهن آویز و ... اشاره کرد.

حامد مصدق در مورد میزان استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه پایین ایرانی‌ها سخن گفت و اعلام کرد: «در حقیقت ما در ابتدای این راه هستیم اما صنعت کتاب ظرفیت بسیار بالایی دارد و میزان فروش کتاب فقط در نمایشگاه کتاب تهران سال 98 بالای 130 میلیارد تومان بوده که این نشان از این است که اگر شرایطی فراهم شود استقبال مردم از کتاب بیشتر خواهد شد. ما به دنبال ایجاد همان شرایط و بستر هستیم. در مورد سرانه مطالعه هم مشکل اساسی ما این است که اصلا آمار دقیقی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد و هر نهادی یک عددی را ارائه می‌دهد به همین دلیل ما به فکر ایجاد بخشی در اپلیکیشن کتابچین هستیم تا بتوانیم حداقل سرانه مطالعه کتاب الکترونیک در کشور را داشته باشیم و بتوانیم به آن استناد کنیم.»

وی در این مورد ادامه داد:« بخشی در کتابچین ایجاد کردیم به نام ماراتن که به کاربران اجازه می‌دهد میزان دقیق مطالعه و همچنین رفتارهایی که در نرم افزار انجام می‌دهند را اندازه گیری و محاسبه کنند. به این شکل دو مزیت باهم انجام می‌شود، یکی اینکه کاربر بوسیله این معیار به یک خودآگاهی و خودارزیابی می‌رسد و بهتر می‌تواند برای خواندن کتاب وقت خود را تنظیم کند. دومین مزیت هم این است که یک آمار دقیق از سرانه مطالعه کتاب الکترونیک در ایران به دست می‌آید؛ البته امکانات دیگری هم وجود دارد که کاربران را شگفت زده می‌کند.»

مصدق در مورد قیمت گذاری کتاب‌ها نیز اعلام کرد که مبنای قیمت‌گذاری کتاب‌ها خود ناشران هستند اما معمولا نسخه دیجیتالی کتاب‌ها یک سوم قیمت چاپی آنهاست.

وی همچنین در مورد همکاری ناشران با نشر الکترونیک نیز سخن گفت و بیان کرد که: «اگر این سوال را 3 یا 4 سال گذشته می‌پرسیدید جواب منفی بود اما رفته رفته با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و همچنین اینترنت، ناشران نیز دید بازتری به این قضیه پیدا کردند و معمولا گارد بالایی در مقابل ارائه در بستر الکترونیک ندارند. اما کم و بیش هستند ناشرانی که به هیچ عنوان موافق این صنعت نیستند و به همان شکل سنتی به کار خود ادامه می‌دهند.»

مدیرعامل استارتاپ کتابچین در مورد میزان فروش عددی را عنوان نکرد و ادامه داد که هنوز به نقطه سربه سر نرسیده‌اند ولی به امید خدا تا سال آینده به نقطه سر به سر خواهند رسید.

به گفته مصدق بازار کتاب الکترونیک در ایران هنوز بازار نوظهوری است و به کمال خود حتی نزدیک هم نشده است به همین دلیل هنوز جای کار زیاد داردعلاوه بر این هرکدام از رقبا معایب و مزایای خود را دارند و کتابچین در تلاش است که در بین همه بهترین امکانات را ارائه دهد.

دیدگاه کتابچین این است که وجود رقیب در این صنعت منافاتی با پیشرفت بقیه رقبا ندارد و اتفاقا برای فرهنگسازی و بالابردن آگاهی مردم برای میل به خرید کتاب مفید هم است. البته هستند رقبایی که با بوجود آوردن بازار انحصاری در این صنعت قصد تخریب بقیه را دارند و دوست ندارند بقیه پیشرفت کنند. چرا که با ناشران قرارداد انحصاری می‌‌بندند و ناشران هم ناچارا تا پایان قرارداد مجبورند فقط با آنها کار کنند.

اما این روند ادامه دار نخواهد بود و ناشران وقتی می‌بینند می‌توانند کتاب خود را در مثلا 5 اپ و بستر الکترونیک قرار دهند چرا باید فقط با یک بستر و اپلیکیشن کار کنند؟ آنها در نهایت با این کار اجازه سود بیشتر را از خود سلب می‌کنند.

در بعد سنتی، مثل این است که یک کتابفروشی بزرگ در ایران بگوید ناشران فقط باید با آنها کار کنند و حق ندارند کتابی را در هیچ کتابفروشی دیگری به فروش برسانند.

حامد مصدق ادامه داد: «هرکجا که انحصار اتفاق افتد، پیشرفت و مشتری مداری متوقف می‌شود و به جای اینکه محصول به دنبال جذب کاربر باشد، کاربر باید با محصول فعلی به ناچار سرکند. نمونه بارز آن هم همراه اول در سال‌های گذشته است که تا قبل از ایرانسل هیچ امکانات و خدماتی ارائه نمی‌داد و یکه تازی می‌کرد اما بعد از ظهور ایرانسل هرکدام با ارائه خدمات بیشتر سعی در جلب نظر کاربران خود دارند.»

مدیرعامل استارتاپ کتابچین در پایان در مورد آینده کتاب و کتابخوانی اعرام کرد: «در آینده اتفاقات بسیار خوبی را در عرصه کتاب و کتابخوانی شاهد هستیم.»

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کتابچین به ادرس www.ketabchin.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کتابچین

کتابچین یک کتابخانه شخصی برای علاقه مندان به مطالعه است. کاربر با پرداخت یکبار هزینه کتاب، در تمامی دستگاه های هوشمند خود به آن دسترسی داشته و از امکاناتی که کتابچین در اختیارش می گذارد بهره مند می شود. تمامی امکانات کتابخانه شخصی، بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین قابل استفاده می باشند. " نکته برجسته (Highlight) " ، " یادداشت گذاری (Comment) " ، "نشانه گذاری صفحه (Bookmark) "، "جستجو در متن " ، "شخصی سازی محیط کتابخوان" ، " انتخاب نوع و اندازه قلم " تنها بخشی از امکانات نرم افزار کتابچین می باشند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]