اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011275712316218

م

ابزارهای مورد نیاز و نکات مهم در نقاشی روی سفال

کد: 140011275712316218

https://bit.ly/3v1xO6b

، تهران , (اخبار رسمی): فرایند نقاشی روی سفال نیازمند ابزار گوناگونی است که در ادامه معرفی می‌کنیم. ریزه‌کاری‌های نقاشی روی سفال کم نیستند، یکی از نکته‌های مهم، زیر کاری بدنه سفالی است. در این مقاله برخی از این موارد را به شما آموزش می‌دهیم.

ابزارهای مورد نیاز و نکات مهم در نقاشی روی سفال
ابزارهای مورد نیاز و نکات مهم در نقاشی روی سفال

قطعا به مرور زمان سازه سفالی با قرار گرفتن در مجاورت گرد و غبار و دیگر متریال‌ها کثیف شده و نیازمند شست و شو می‌شود. یکی از فواید اسپری تثبیت کننده نفوذ ناپذیر کردن دیواره در مقابل آب است.

نقاشی روی سفال هنری است که چندی پس از اختراع سفالگری رواج پیدا کرده و روز به روز گسترش یافته تا به اشکال امروزی خود رسیده و پیشرفت کرده است.

نقاشی روی سفال نیز مانند هر ساختار دیگری در زندگی بشری دستخوش تغییرات و ورود تکنولوژی به ساختار سنتی شده، به همین دلیل مدت زمان بسیاری است که نقش‌نگاری بر روی سازه‌های سفالی رشته هنری خود را از فرایند ساخت سازه جدا کرده و حتی در بعضی از نقاط جهان مفاهیم گوناگونی مانند تعابیر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ... را بیان می‌کند.

فرایند نقاشی روی سفال نیازمند ابزار گوناگونی است که برخی از آنها به شرح ذیل می باشند.

ظرف سفالی

همانطور که گفته شد مدت‌هاست که ساخت سازه مسیر خود را از نقش‌نگاری بر روی آن جدا کرده است، به همین دلیل پیش از شروع کار نیازمند تهیه سازه یا همان ظرف سفالی مورد نظرتان هستید تا بتوانید بر روی آن نقش نگاری کنید.

رنگ

به طبع نقاشی روی سفال نیازمند رنگ می‌باشد که با توجه به نیاز سازنده، وی می‌تواند از گواش، رنگ های اکرلیک، مداد رنگی، رنگ روغن و ... استفاده کند.

شایان ذکر است که هر کدام از این متریال‌ها شرایط خاص خود را دارند، به همین دلیل پیش از شروع باید طرح نهایی خود را مد نظر داشته باشید.

چسب چوب

نقش‌نگاری بر روی سازه‌های سفالی نیازمند زیر ساختی است تا از تحلیل رفتن رنگ‍ها و ساختار سازه جلوگیری کند. به همین دلیل چسب چوب یکی از ابزار های زیر سازی مورد نیاز جهت نقاشی روی سفال است .

قلم‌مو

طبیعتا هر کدام از رنگ ها (روغن‌، اکرلیک‌، گواش یا ... ) را که انتخاب کنید نیازمند ابزاری هستید تا مسیر رنگ را به درستی بر روی سطح اثر هدایت کند. به همین دلیل است که سایزهای گوناگونی از قلم مو مورد استفاده قرار می گیرند.

اسپری تثبیت کننده

درست است که زیر سازی با کمک چسب چوب انجام می‌شود اما برای آنکه بتوانید از تحلیل نرفتن طرح‌های ایجاد شده بر روی بدنه سازه اطمینان حاصل کنید می‌توانید از اسپری تثبیت کننده استفاده کنید.

نکته:
قطعا به مرور زمان سازه سفالی با قرار گرفتن در مجاورت گرد و غبار و دیگر متریال‌ها کثیف شده و نیازمند شست و شو می‌شود. یکی از فواید اسپری تثبیت کننده نفوذ ناپذیر کردن دیواره در مقابل آب است.

در صورتی که دیواره نفوذ ناپذیر باشد دیگر گل با آب ترکیب نشده و به راحتی سطح قابل شست و شو می‌باشد.

ریزه‌کاری‌های نقاشی روی سفال

طبیعتا سازه‌های خامی که از بیرون تهیه می‌کنید آنچنان بر روی آن‌ها زمان گذاشته نشده تا به یکباره آماده نقش نگاری باشند، به همین دلیل پیش از شروع هر کاری سطح آن قسمت از بدنه که می‌خواهید بر روی آن نقش نگاری کنید را با کمک سنباده صاف و یک دست کنید تا زبری و ناهمواری های سطح آن از بین برود.

پس از اتمام فرایند سنباده‌زنی گرده‌های حاصل را با کمک یک قلم مو نرم پاک و سازه را با آب سرد بشویید ؛ پس از اتمام کار سازه را در فضایی بگذارید تا کاملا خشک شود. در صورتی که سازه کاملا خشک نشده باشد و بخواهید بر روی آن نقش‌نگاری کنید رنگ‌های استفاده شده پوسته پوسته خواهند شد.

یکی از نکته‌های شایان ذکر که خود جزو ریزه‌کاری‌های فرایند ساخت سازه محسوب می‌شوند فرایند زیر کاری بدنه سفالی است، چرا که سازندگان به اصطلاح می‌گویند سفال رنگ را می‌خورد، پس باید لایه میانی وجود داشته باشد تا از مجاورت رنگ با سفال جلوگیری کند.

البته رنگی که بر روی چسب جوب زده می‌شود براق‌تر نیز خواهد بود، به همین دلیل پس از چسب نیازمند رنگ پس‌زمینه نیز خواهید بود.

ریزه‌کاری‌های نقاشی روی سفال کم نیستند، به همین دلیل است که سفالگری جزو دسته هنرهای تجربی محسوب می‌شود که فرد هنگام فرایند کار می‌تواند نکات اصلی را یاد بگیرد.

پس بهترین پیشنهاد برای علاقمندان کارآموزی کنار دست استادی حاذق جهت کسب تجربه است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدرسه سفال

سایت مدرسه سفال با هـدف تـرویج هنر بومی و سنتی و حمـایت از هنرمندان و هنرجویان و به منظور ارائه خدمات بهتر در راستای رونق و شکوفایی در جهت ایده‌مندی و خلاقیت هنر سفال و سرامیک مصمم گردید، با ایجاد فضای آموزشی در دسترس و فراگیر و با حضور برجسته‌ترین اساتید و بروزترین مطالب، گام موثری در ارتقای سطح کیفی رشته سفال و سرامیک بردارد. در مدرسه سفال تلاش شده است تا تکنیک‌های لعاب بروز جهانی همچون راکو، کریستال گلیز، اسموت فایر و ... که هنرمندان سراسر دنیا از آن‌ها برای خلق آثار هنری برجسته استفاده می‌نمایند، در قالب کلاس آموزشی دوره‌ای و ورکشاپ زیر نظر اساتید بنام در این رشته به علاقه‌مندان رشته سفال و سرامیک تدریس گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع دستی