اطلاعات تماس
  • 021460*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102145955017082

فاجعه دارو در ایران

نسخه فروش اینترنتی دارو پیچیده شد

کد: 140102145955017082

https://bit.ly/3vQRg5m

، (اخبار رسمی): درحال حاضر فروش اینترنتی دارو مجوز نداشته و تخلف است

نسخه فروش اینترنتی دارو پیچیده شد
نسخه فروش اینترنتی دارو پیچیده شد

سوال این است که چرا چنین خدمتی باید از جامعه دریغ شود؟ آیا مشکلات و مخاطرات فروش اینترنتی دارو را نمی‌توان حل کرد و مثل خیلی از موارد مستقیما باید سراغ پاک کردن صورت‌مساله رفت؟

صبح روز سه‌‌شنبه ششم اردیبهشت، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت بار دیگر یادآور شد: «برخی داروخانه‌ها فروش اینترنتی دارو دارند، این کار تخلف است. درحال حاضر فروش اینترنتی دارو مجوز نداشته و تخلف است؛ در این خصوص جلساتی برگزار و مقرر شد داروخانه‌هایی که فروش اینترنتی دارو انجام می‌دهند، شناسایی شده و علاوه‌بر اینکه سهمیه دارویی‌شان قطع می‌شود، به کمیسیون ماده۲۰ نیز معرفی شوند.»

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد رسانه‌ها باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند. شاید برایتان سوال شود که مگر فروش اقلام دارویی در بستر اینترنت و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، سایت هاف‌اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلف چه ایرادات و تبعاتی می‌تواند داشته باشد که وزارت بهداشت آن را امری غیرقانونی و تخلف به‌شمار می‌آورد؟ در خانه‌تان نشسته‌اید و به دارویی برای مصرف احتیاج پیدا می‌کنید، یا دکتر اخیرا برایتان تجویز کرده یا قبلا تجویز شده و دارویتان تمام شده است.

مثل خیلی از اقلام و کالاهای دیگر، دارو را هم می‌توانید بی‌دردسر، بدون آنکه نیاز به بیرون رفتن و گشتن و پرسیدن از این داروخانه به آن داروخانه داشته باشید، با یک گشت ساده در اپلیکیشن‌ها در گوشی هوشمندتان پیدا کرده، هزینه‌اش را آنلاین پرداخت کنید و منتظر باشید تا به‌سرعت و سهولت به دست‌تان برسد.

فروش دارو صرفا داروفروشی نیست، داروساز باید ویزیت دارویی انجام دهد

اول از همه، علت اصلی ممنوعیت فروش اینترنتی دارو چه می‌تواند باشد و چه مشکلی است که قابل رفع کردن هم نیست؟ کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره علت ممنوعیت فروش دارو به‌صورت اینترنتی طی گفت‌وگویی با «فرهیختگان» گفت: «فروش دارو باید به‌صورت چهره‌به‌چهره و توسط دکتر انجام شود چراکه یک ویزیت تلقی می‌شود. به همین خاطر فروش دارو به‌صورت مجازی و اینترنتی امری خلاف است. چیزی به‌نام داروخانه ‌آنلاین هم نداریم.

آنچه به‌نام داروخانه‌های آنلاین فعالیت می‌کنند و مجاز هم هستند، داروخانه‌هایی هستند که سایت دارند و اقلامی غیردارویی مثل مکمل‌ها را طبق آیین‌نامه به فروش می‌رسانند. مثل سایت د.ک و د.آ و امثالهم... . متاسفانه در ایران امر فروش دارو را صرفا داروفروشی تلقی می‌کنند درصورتی‌که صرفا داروفروشی نیست. داروساز مسئولیت فنی دارد و عملا یک ویزیت دارویی برای بیمار انجام می‌دهد.»  

در توضیح چرایی لزوم این فروش چهره‌به‌چهره، پویا گلچین پزشک داروساز به «فرهیختگان» گفت: «فروش اینترنتی دارو صددرصد ممنوع است، به این خاطر که هر دارویی بخواهد به فروش برسد باید از زیردست و نظارت یک داروساز رد شود تا داروساز بتواند هم صحت دارو را کنترل کند و هم اگر تداخل دارویی وجود داشته باشد، آن را چک کند و هم اینکه توضیحات و تذکرات لازم را درمورد مصرف دارو به بیمار بدهد. اما اگر دارو به‌صورت آنلاین به فروش برسد دیگر داروساز نظارتی به این قضایا نخواهد داشت و به همین خاطر است که فروش اینترنتی دارو ممنوع است. ما تنها جایی که فروش اینترنتی دارو به‌صورت قانونی و مجاز را در کشور داریم، مربوط به داروهای خاصی است که با پیک تحویل بیماران خاص در خانه و محل زندگی‌شان می‌شود و انجام این کار هم برعهده خود وزارت بهداشت است.

دارو را دراختیار بیمار قرار دادن بدون هیچ‌گونه نظارتی به این سادگی‌ها نیست. مثلا درمورد آمپول ویتامین cکه ظاهرا ویتامین بوده و خطرناک نیست، اولا که یک داروی یخچالی است و داروساز باید به بیمار متذکر شود که این دارو حتما باید در یخچال نگهداری شود وگرنه خراب خواهد شد. ثانیا اگر همین ویتامین c به‌صورت آنلاین فروخته شود، این امر باعث می‌شود همه بدون هیچ نظارت و تجویزی شروع به خریدن آن کنند، درصورتی که یک داروی کاملا نسخه‌ای به حساب می‌آید؛ چراکه خطرناک بوده و ماهیتا اسیدآسکوربیک است.»

به اعتقاد این مقام مسئول و همچنین کارشناسان حوزه دارو، فروش دارو صرفا داروفروشی نیست و داروساز درواقع باید یک ویزیت دارویی برای بیمار انجام دهد. یعنی دارو را تنها پزشک داروساز می‌تواند بفروشد و تنها او صلاحیت و امتیاز فروش دارو را باید داشته باشد، این یعنی اگر بخواهد این کار را حضوری انجام نداده و از طریق اینترنت انجام دهد، مثل تمامی ویزیت‌های آنلاین و غیرحضوری که تا الان در کشور انجام می‌شده، نمی‌تواند؟ به پاسخ نامشخص این سوال در ادامه خواهیم پرداخت.

داروخانه آنلاین داروبیار نیز از این قاعده مستثنا نیست و مجوز فروش هیچ گونه دارویی را ندارد. اما شما می توانید برای خرید مکمل بدنسازی، محصولات بهداشتی و آرایشی و ... به آدرس https://www.darubiar.com/ مراجعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021460*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان