اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106166408616238

چطور رزومه بنویسیم ؟

کد: 140106166408616238

https://bit.ly/3qsBsSV

، (اخبار رسمی): اگر همین عنوان وبلاگ رو توی گوگل سرچ کنید، با  صدها مطلب مختلف و مفصل مواجه می‌شید که آدم‌های مختلف و گاها مرتبط‌تر از من به حوزه‌ی منابع انسانی درباره‌ی این موضوع نوشتند.

ساخت رزومه کاری با سامانه ملی کار

چطور رزومه بنویسیم؟

اگر همین عنوان وبلاگ رو توی گوگل سرچ کنید، با  صدها مطلب مختلف و مفصل مواجه می‌شید که آدم‌های مختلف و گاها مرتبط‌تر از من به حوزه‌ی منابع انسانی درباره‌ی این موضوع نوشتند.

 اینو گفتم که بگم اگر یکی دلش بخواد که رزومه‌ی خوب بنویسه، یا یک قدم عقب‌تر، اگر یکی بدونه که «باید» برای استخدام شدن رزومه‌ی خوب بنویسه، سازوکارش رو خیلی راحت و آسون می‌تونه یاد بگیره. با این توصیف، چی شد که درباره‌ی موضوعی که هزاتا محتوا درباره‌ش است نوشتم؟

این روزها و به واسطه‌ی شرایط خاص اقتصادی که تاثیر مستقیمی روی بازار کار گذاشته،‌ خیلی از دوستای حرفه‌ای و تازه‌کار من دنبال جابجایی یا پیدا کردن فرصت تازه هستند. از طرفی،‌ برای دو-سه تا مجموعه درگیر جذب نیرو هستم و تلاقی این دو با هم، یک تجربه‌ی ناخوشایند قدیمی رو برای بار چندم برام زنده کرد: رزومه‌های بد و اشتباه!

تجربه‌‌ من محدود به جذب نیرو در حوزه‌های بازاریابی و فروش، محتوا و روابط عمومی و گاها نیروهای اداری و دفتری بوده. احتمال می‌دم همه‌ی آنچه خواهم گفت برای گروه‌های شغلی دیگه مثل فنی یا مالی یا حقوقی کارکرد نداشته باشه.
هرچند دو-سه واحد و در قالب آکادمیک منابع انسانی خوندم، اما دانش و تجربه‌ی مستقیمی در این حوزه ندارم. به عنوان یکی از حداقل دو مصاحبه کننده (در کنار مدیر یا مسئول منابع انسانی) تجریات من، از ساید ارزیاب تخصصی قابل توجهه. اما حقیقت اینه که عموما، نظر ارزیاب فنی به ارزیاب منابع انسانی ارجحه، پس مهمه!
حتی در شیوه‌های جذب سنتی که معمولا یکی، دیگری رو معرفی می‌کنه یا یک آشنایی قبلی بین طرفین استخدام کننده-استخدام شونده وجود داره، اولین ارتباط کارفرما با شما از طریق رزومه و توئمان پروفایل لینکدینتون ایجاد میشه. پس اولین نکته اینکه اگر توی لینکدین پروفایل ندارید، همین حالا دست بکار بشید. 

محتوا

از نظر من رزومه‌ی استاندار فقط ۴ تا بخش داره: سابقه‌ی کاری، سابقه‌ی تحصیلی، مهارت‌ها و توانایی‌ها، و اطلاعات فردی. هرچیزی جز این به درد نمی‌خوره و توئمان، هر کدوم از این‌ها هم که نباشه رزومه رو از وجاهت می‌ندازه. ممکنه برای پوزیشنی خاص، درخواست اطلاعات بیشتری از شما بشه که اون بحثش جداست (که معمولا هم در مرحله‌ی اول درخواست نمیشه) بخش زیادی از رزومه‌های که من می‌گیرم بخش سوم رو نداره یا به شکل ناقص داره. مهارت و توانایی یعنی زبان‌های خارجی و سطح شما، نرم‌افزارهایی و متدولوژی‌هایی که بهشون اشراف دارید و هر چیز دیگری که میشه اون‌ها را مهارت، توانایی یا قابلیت توصیف کرد.
زبان: اگر تو صنعت آی‌تی دنبال کار می‌گردید، بعید نیست که سازمانی که برای استخدام در اون اقدام کردید مدیر یا مدیرانی خارجی داشته باشه که بخوان رزومه‌ی شما رو بررسی کنند. پس حتما رزومه‌تون رو دوزبانه ارسال کنید. ممکنه سازمان درخواست نکرده باشه، با این‌حال ارسال به دو زبان ضرری نداره. نکته‌ی کلیدی اینه که «حتما» رزومه‌ی فارسی‌تون رو هم بفرستید. اگر زبان‌تون خوب نیست از دوستی استفاده کنید که زحمت ترجمه رو بکشه، همینطور می‌تونید از جایی مثل پونیشا کمک بگیرید. حتما مطمئن بشید که اغلاط فاحش در نگارش انگلیسی نداشته باشید، چون هم خیلی تابلوئه و هم ممکنه یخورده ناراحت‌کننده باشه. 
صداقت

راستشو بگین! واقعا دلیلی نداره که تو بیان توانایی‌ها و تجربیات خودتون اغراق کنید. احتمال اینکه کارشناس HR سازمانی که رزومه‌تون رو براش فرستادید یا مدیر مستقیم احتمالی‌تون  بک‌گراند چک بکنه خیلی خیلی بالاست. صنعت خیلی بزرگ نیست و آدم‌ها همدیگه رو می‌شناسن. پس لطفا همون کارهایی رو که واقعا کردید، همون مهارت‌هایی که واقعا دارید و همون چیزهایی رو که واقعا می‌دونید توی رزومه‌تون بیارید. علاوه بر الزام به رعایت صداقت، اغراق هم نکنید.
جزئیات: غلط املایی و انشایی، فونت نامناسب، به هم ریختگی فرم و هرچیز به ظاهر جزئی دیگه، واقعا اعصاب آدم رو به هم می‌ریزه و رغبت ارزیاب رو برای بررسی دقیق‌تر رزومه از بین می‌بره. به منِ ارزیاب نشون بدید که پیدا کردن شغل، و توئمان کار کردن تو شرکت من براتون مهم و جذابه. چطور میتونید اینکارو بکنید؟‌ به جزئیات دقت کنید. یخورده وقت بگذارید که رزومه‌ی تر و تمیزی داشته باشید. واقعا کار ساده‌ایه و حتی می‌تونید از ده‌ها نمونه‌ی آماده‌ی رایگان استفاده کنید. لینکدین خروجی استاندارد وتمیزی برای نسخه‌ی انگلیسی و جاب‌اینجا برای نسخه‌ی فارسی میده. هرچند پیشنهاد من نیست، ولی از یه فایل ورد به هم ریخته بهتره.
پی‌دی‌اف:

شاید خیلی طبیعی به نظر برسه که رزومه‌تون رو «باید» با فرمت PDF بفرستید، ولی واقعا نزدیک به ۴۰ درصد رزومه‌هایی که حداقل به دست من می‌رسه فایل ورد،‌ عکس یا پاورپوینه! یخورده شاید خودخواهانه باشه،

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ملی کار

سامانه ملی کاریابی الکترونیکی

اطلاعات تماس
  • 041333*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | تبلیغات و روابط عمومی