اطلاعات تماس
  • 092118*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108256824821802
در دسترس نیست

وکیل کیست؟ + ویژگی های یک وکیل خوب

صفر تا 100 مطالب مهمی که در انتخاب وکیل باید بدانیم؟

کد: 140108256824821802

، تهران , (اخبار رسمی): ممکن است عامه مردم بر این باور باشند که از وکیل فقط برای پرونده های خاص و یا جرایم خاص استفاده می شود، اما در صورتی که اصلا چنین نیست. امروزه یک وکیل خوب می تواند در هر امری یاری رسان موکل خود باشد و از حق وی دفاع کند.

0 تا 100 مطالب مهمی که در انتخاب وکیل باید بدانیم؟
صفر تا 100 مطالب مهمی که در انتخاب وکیل باید بدانیم؟

وکیل باید درگیر جزئیات پرونده شود. یعنی اطلاعات دریافتی نصفه و نیمه را در کنار هم قرار دهد و با استفاد از روش های مختلف آن ها را تحلیل کند و بتواند راه‌حل مناسبی برای دفاع از موکل خود به دست آورد.

وکیل کیست؟

وکیل شخصی است که از طرف شخص دیگری، اعم از حقوقی یا حقیقی، به موجب عقد وکالت مأمور به انجام کاری می‌شود. در جوامع امروز وجود افرادی که علم و مهارت لازم برای حل مشکلات قضایی و حقوقی را دارند لازم است. به همین دلیل در دانشگاه‌ها رشته‌ای به نام حقوق تعریف شده است و علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند.

وکالت و وکیل دادگستری‌شدن امری ساده نیست بلکه شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد. وکلا معمولا حوزه‌های تخصصی خود را دارند از جمله وکیل خانواده، وکیل جزایی و کیفری، وکیل تجارت داخلی و خارجی، وکیل مالکیت فکری و … .

طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی کشورمان، در تمامی دادگاه ها طرفین دعوا اجازه دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند. در صورتی که نتوانند برای خود وکیل انتخاب کنند، لازم است که برای آنها شرایط تعیین وکیل ایجاد شود.

لازم به ذکر است که در کشور ایران و دیگر کشورها متقاضیان برای تصدی شغل وکالت دادگستری لازم است که تحصیلات مرتبط دانشگاهی گذرانده، مجوزهای لازم و دوره‌های کارآموزی را در کانون وکلا نیز بگذرانند. به عبارت دیگر وکالت نوعی عقد از عقود رایج می باشد که میان موکل و وکیل منعقد شده و وکیل به جای موکل کاری که برای وکالت است را انجام خواهد داد.‌

چرا باید وکیل داشته باشیم؟

همانطور که وقتی مریض می شویم اگر به دکتر مراجعه نکنیم و اقدام به خود درمانی کنیم علاوه بر این که بیماری از بین نخواهد رفت حتی که امکان دارد با گذشت زمان عوارض ناشی از خود درمانی ما را با خطر مرگ نیز مواجه سازد. مسائل حقوقی نیز مانند مسائل پزشکی بسیار پیچیده هستند که اگر بدون مشورت و بدون استفاده از وکلای مجرب و متخصص انجام شود. علاوه براینکه مشکل حل نخواهد شد، خسارات مالی یا جانی سنگین با تبعات غیر قابل جبران به وجود خواهد آورد.

اما با داشتن وکیل خوب شما به راحتی در زمان محدود، با کمترین هزینه، بهترین راهکار قانونی و حقوقی را برای حل مشکل حقوقی خود پیدا خواهید کرد. به عبارتی داشتن وکیل علاوه بر اینکه هزینه نیست به نوعی با حضور وکیل در یک پرونده علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها شخص در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه خواهد رسید.

وکیل زن یا مرد کدام بهتر است؟

مشکلات خانوادگی و ... گاهی پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌کنید می‌شود و برای اینکه وکیل خانواده بتواند پرونده دعاوی خانوادگی را بپذیرد باید به تمام جوانب موضوع آشنا باشد. در این مواقع آقایان ترجیح می‌دهند که با وکیل خانواده آقا مشکلات خانوادگی که دارند را در میان بگذارند تا رسیدگی به پرونده آن‌ها با سرعت و دقت بهتری انجام شود.

در نقطه مقابل بسیاری از خانم‌ها از مطرح کردن مشکلات خانوادگی مرتبط با زناشویی و… خودشان با یک آقا خجالت می‌کشند و ترجیح می‌دهند این مشکلات را با وکیل خانواده خانم مطرح کنند. با توجه به شرایطی که زوجین دارند، امکان طرح دعاوی خانوادگی توسط آقا و خانم را دارند و هیچ تفاوتی بین اجرای قانون برای کسانی که وکیل خانوادگی آن‌ها آقا یا خانم باشد وجود ندارد. بلکه ویژگی‌های متمایز وکیل خانواده است که می‌تواند در به نتیجه رسیدن پرونده حقوقی موثر باشد.

ویژگی های وکیل پایه یک دادگستری

یک وکیل خوب، باید درگیر جزئیات پرونده شود. در واقع یک وکیل باید اطلاعات دریافتی نصفه و نیمه را در کنار هم قرار دهد و با استفاد از روش های مختلف آن ها را تجزیه و تحلیل کند و بتواند راه‌حل مناسبی برای دفاع از موکل خود در پرونده های مختلف به دست آورد. تحقیقاتی که وکیل در این مرحله انجام می دهد باید کاملا درست باشد.

مهارت های سخنرانی و بیانی شیوا از دیگر ویژگی های یک وکیل خانواده است. او باید سطح گسترده ای از واژگان داشته باشد و زمان صحبت در دادگاه و یا با طرف مقابل پرونده، مهارت بالایی داشته باشد. این موضوع کمک می‌کند تا جملات او تاثیرگذارتر باشند. علاوه بر مهارت‌های کلامی، باید از مهارت نوشتاری بالایی هم برخوردار باشد تا در تهیه لایحه‌های پرونده، خلاصه ها و دیگر اسناد حقوقی مفید باشد.

ویژگی بعدی وکیل، علم، تجربه و میزان سابقه او در دعاوی مختلف است. زمانی که وکیل اطلاعات کاملی از مسائل حقوقی و مراحل دادرسی پرونده در دادگاه بدوی داشته باشد، بهتر می تواند به پرونده رسیدگی کند. می توان گفت که وکیل به دلیل حوزه فعالیتی خود با مسائل شخصی و مهم افراد در ارتباط است، بنابراین باید فردی امین باشد و اطلاعات موکل خود را فاش نکند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برترین وکیل

برای معرفی بهترین وکیل های طلاق، مهریه، نفقه، ملکی، کیفری، ثبتی و ... در ایران به وب سایت برترین وکیل مراجعه فرمایید.

اطلاعات تماس
  • 092118*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون