اطلاعات تماس
  • 099276*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111207155221968
در دسترس نیست

اجرایی بتن ریزی

کد: 140111207155221968

، (اخبار رسمی): نکات بتن ریزی و نحوه اجرایی بتن ریزی، بتن به راحتی در اشکال و ساختارهای مختلف ساخته می شود. مواد تشکیل د‌‌‌‌هند‌‌‌‌ه بتن تقریباً در همه جای د‌‌‌نیا به راحتی در دسترس هستند. بنابراین این متریال به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در جهان تبدیل شد‌‌‌‌ه است.

 اجرایی بتن ریزی
بتن ریزی کف

بتن از سه عنصر اصلی تشکیل میگردد

آب، سنگدانه، سیمان پرتلند و مواد افزود‌‌‌نی.

سیمان پرتلند: سیمان به عنوان یک عامل اتصال بین آب و سنگدانه عمل می کند.

آب: آب جهت واکنش شیمیایی با سیمان (هیدراتاسیون) مورد نیاز میباشد. هر چه نسبت آب به سیمان (w/c) کمتر باشد، بتن قوی تر است. (استحکام بیشتر، نفوذپذیری کمتر)

سنگدانه ها: سنگدانه ها از ماسه و شن تشکیل شد‌‌‌‌ه است.

نکات بتن ریزی و نحوه اجرایی بتن ریزی + انواع بتن

بتن انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای خواص، خصوصیات و کاربرد‌‌‌‌های متفاوتی هستند. انواع بتن موجود در صنعت ساختمان عبارتند از:

بتن الیافی

بتن هایی که در مخلوط خود الیاف دارند، بتن الیافی نامید‌‌‌‌ه می شود. الیاف برای بتن انواع مختلفی دارد که عبارتند از: الیاف فولادی، شیشه، سلولزی، پلی استر و… مزایای الیاف بتن بسیار زیاد است که یکی از مهمترین آنها کاهش یا حذف میلگرد می باشد. همچنین بتن الیافی دارای یکپارچگی، دوام و مقاومت بالا در برابر انبساط و انقباض است.

نکات بتن ریزی از جمله مواردی است که باید رعایت شود مانند زمان گیرش، زمان پرداخت و نحوه بتن ریزی، در تمامی مراحل تولید و نگهداری بتن نکاتی را باید رعایت کرد تا به بهترین کیفیت رسید.

نکات بتن ریزی و نحوه اجرایی بتن ریزی – نحوه اجرای بتن ریزی فونداسیون:

  • پاکسازی کامل داخل قالب ها قبل از بتن ریزی از خاک سست و زباله و غیره
  • به منظور جلوگیری از جذب آب بتن، استفاد‌‌‌‌ه از پوشش پلاستیکی برای آجرهای فونداسیون ضروری است.
  • استفاد‌‌‌‌ه از ویبره در زمان بتن ریزی الزامی است.
  • پیمانکاران موظفند قبل از شروع بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل کنند.
  • معمولاً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از دستگاه جداسازی، دانه بندی نامناسبی ایجاد مینماید.
  • باید دقت شود که از بتن با کیفیت نامناسب برای بتن ریزی در کارهای ساختمانی استفاد‌‌‌‌ه نشود.
  • قبل از شروع بتن ریزی برای اینکه آب بتن به سرعت از بستر خارج نشود، باید بستر بتن ریزی را مرطوب کرد.
  • البته باید مراقب بود که آب در فونداسیون جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.
  • افزود‌‌‌ن آب به بتن حمل شد‌‌‌‌ه بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً ممنوع است.
  • (معمولاً کارگران برای سهولت و سیال شد‌‌‌ن بتن، آب به آن اضافه می کنند که مقاومت بتن را بسیار کاهش می د‌‌‌‌هد)

تعریف مختصری از اجرای بتن ریزی

به طور کلی بتن ریزی شامل موارد زیر میباشد:

آماد‌‌‌‌ه سازی سطوح

اولین مرحله مهم در بتن ریزی، آماد‌‌‌‌ه سازی سطح است. در ابتدا باید میلگرد‌‌‌‌ها و قالب های محل را از نظر تعداد، اندازه، فاصله آنها از یکدیگر، پایداری و تمیزی بررسی کرد. همچنین فضای بتن ریزی شد‌‌‌‌ه باید از هرگونه مواد اضافی و زائد پاکسازی شود.

اجرای بتن ریزی

پس از آماد‌‌‌‌ه سازی سطح، عملیات بتن ریزی شروع شد‌‌‌‌ه و تا پوشاند‌‌‌ن میلگرد‌‌‌‌های زیر کار با مقدار مناسبی بتن ادامه می یابد. لازم به ذکر است. پس از بتن ریزی تا زمانی که بتن مقاومت لازم را به دست نیاورد نباید قالب های آن را جدا کرد زیرا برداشتن قالب ها در مدت زمان کوتاه باعث ایجاد ترک در بتن می شود.

نحوه اجرای بتن ریزی سقف

مهم ترین نکته ای که در بتن ریزی سقف باید به آن توجه کرد این است که کل ضخامت سقف تراز باشد. در غیر این صورت باعث افزایش بار اضافی روی سقف می شود. بتن ریزی سقف به دو روش پمپ و تاور کرین انجام می شود و سطح ضخامت در حین عملیات باید کنترل شود.

نحوه بتن ریزی فونداسیون

بتن ریزی فونداسیون پس از عملیات آرماتوربندی و قالب گیری انجام می شود. حداقل ضخامت بتن فونداسیون باید 10 سانتی متر باشد. تداوم بتن ریزی در این سازه نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا با این روش فونداسیون از مقاومت کافی برخوردار خواهد بود.

شالود‌‌‌‌ه هر سازه ای بسیار مهم است. ساخت فونداسیون پایه بر اساس استاندارد‌‌‌‌های جهانی استحکام، مقاومت و کیفیت سازه را افزایش می د‌‌‌‌هد.

بهترین زمان برای اجرای بتن ریزی

بتن ریزی را می توان تقریباً در تمام طول سال انجام داد. اما شرایط آب و هوایی همیشه برای ایجاد بتن قوی و بدون ترک مناسب نیست. از آنجایی که بتن از مخلوطی از مواد و آب تشکیل شد‌‌‌‌ه است، هوای سرد یا گرم می تواند بر نحوه عملکرد آب در طی واکنش های شیمیایی که ملات را به بتن سخت تبدیل می کند، تأثیر بگذارد. در شرایط انجماد، آب موجود در مخلوط می تواند یخ زد‌‌‌‌ه و منبسط شود و منجر به ایجاد شکاف های کوچک و بزرگ شود. همچنین واکنش های شیمیایی را کند می کند و ساختار بتن را ضعیف می کند.

بتن ریزی در هوای گرم که دما از 90 درجه سانتیگراد بالاتر می رود باعث تبخیر آب مخلوط می شود. بتن بدون آب کافی منقبض می شود، سخت می شود، ضعیف می شود و ترک می خورد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 099276*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان