اطلاعات تماس
  • 093815*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140203237333422912
در دسترس نیست

تعیین قیمت ملک خریداری شده برای دریافت پاسپورت ترکیه

کد: 140203237333422912

، (اخبار رسمی): زمانی که یک فرد خارجی به قصد سرمایه‌گذاری وارد کشور ترکیه می‌شود، یکی از سریعترین روش‌های دریافت شهروندی و یا اقامت این کشور خرید ملک در ترکیه است. تعیین ارزش هر ملک در ترکیه برای دریافت پاسپورت یا هر قصد دیگری روند خاصی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تعیین قیمت ملک خریداری شده برای دریافت پاسپورت ترکیه
تعیین قیمت ملک خریداری شده برای دریافت پاسپورت ترکیه

زمانی که فروشنده ملکی در ترکیه قصد فروش ملک خود به یک فرد خارجی را داشته باشد، قوانین دولت ترکیه در مورد فروش ملک شامل تعیین ارزش ملک توسط کارشناس ekspertiz می‌شود.

کشور ترکیه از تاریخچه زیادی در قاره آسیا و همینطور از لحاظ مدرنیته امکانات بسیار زیادی در حد اروپا را در خود جای داده است. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه خرید ملک در این کشور است که از طریق آن امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد.

چگونگی تعیین ارزش ملک خریداری شده در ترکیه برای دریافت شهروندی

یکی از مراحل مهم دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور تعیین ارزش ملک است که توسط کارشناس رسمی دولت (Ekspertiz) صورت می‌گیرد. کارشناس رسمی دولت در مرحله‌ای که قصد معامله ملکی برای قبل از مرحله انتقال سند، نسبت به تعیین ارزش از ملک مورد نظر بازدید کرده و قیمت نهایی ملک را تایید می‌کند. در این موارد معمولا تفاوتی در ارزش ملک به وجود نمی‌آید و فقط ممکن است با اختلاف جزئی ارزش ملک تغییر پیدا کند.

پس از تعیین ارزش ملک توسط کارشناس رسمی دولت ترکیه در صورت تایید، خریدار و فروشنده می‌توانند نسبت به مراحل انتقال سند اقدام کنند که این موضوع امنیت خرید خانه در ترکیه را بسیار بالا برده و تمامی معاملات زیر نظر دولت به صورت رسمی صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه ارز رسمی کشور ترکیه لیر بوده و برای خرید ملک مورد نظر این هزینه بر حسب دلار و یورو جابجا نمی‌شود. اسناد بانکی مربوط که نشان‌دهنده پرداخت کامل هزینه ملک بوده در زمان دریافت پاسپورت باید ارائه دولت ترکیه شود.

کارشناس رسمی دولت ترکیه چگونه ارزش ملک را تعیین می کند؟

زمانی که فروشنده ملکی در ترکیه قصد فروش ملک خود به یک فرد خارجی را داشته باشد، قوانین دولت ترکیه در مورد فروش ملک شامل تعیین ارزش ملک توسط کارشناس ekspertiz می‌شود. این ارزش‌گذاری بر اساس میزان متراژ، موقعیت مکانی و منطقه ملک، سال ساخت و امکانات آن تعیین می‌شود. کارشناس ekspertiz فردی است که از طرف دولت و شهرداری منطقه برای بازدید از ملک و بررسی عوامل موثر بر قیمت ملک در آن حضور می‌یابد.

میانگین قیمتی که برای خرید ملک تعیین می‌شود، معمولا تفاوتی چندانی با نظر فروشنده ندارد. زیرا در شهرهای مختلف کشور ترکیه و همینطور محله‌های مختلف، معمولا ارزش ملک را به راحتی می‌توان تشخیص داد. موقعیت‌های مکانی مختلف تاثیر بسزایی در قیمت ملک مورد نظر دارد. در برخی از پروژه‌های ملکی شرایط ملک مورد نظر بسته به امکانات بالا متفاوت در نظر گرفته می‌شود و این نسبت تفاوت، با معیارهای خانه مورد نظر تعیین می‌شود.

بدست آوردن میانگین قیمت ملک در هر منطقه

برای بدست آوردن میانگین قیمت ملک در یک منطقه راه‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال املاک‌های مختلفی که در محله‌های مختلف فعالیت می‌کنند، می‌توانند میانگین خوبی از قیمت ملک‌های منطقه را به شما ارائه دهند. همینطور وب‌سایت‌های آنلاینی که در ترکیه نیاز به در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می‌کنند، براساس منطقه مورد نظر به راحتی میانگین قیمتی خوبی به خریداران خواهند داد. با این شرایط با اندک تحقیقی می‌توان از منصفانه بودن قیمت ملک که توسط کارشناس دولت تعیین شده، مطمئن شد.

چگونگی انتخاب کارشناس خرید ملک برای اخذ شهروندی ترکیه

برای تعیین ارزش ملک فروشنده، کارشناس دولت از شهرداری منطقه انتخاب می‌شود و قیمت ملک مورد نظر را با توجه به محله و معیارهایی که بیان کردیم، نسبت به دیگر ملک‌های منطقه تعیین می‌کند. کارشناس تعیین ارزش ملک در زمان تایید دو جانبه خریدار و فروشنده نظارت معامله را به صورت شخصی و زیر نظر دولت انجام می‌دهد. بدین صورت اگر خریدار و فروشنده قصد معامله را داشته باشند، پرداخت هزینه ملک از طریق بانک‌های ترکیه و زیر نظر دولت این کشور صورت می‌گیرد. همینطور کارشناس مربوطه در هر زمان در ادارات شهرداری و به صورت تلفنی پاسخگوی مسائل مربوط به خرید و فروش خواهد بود.

مراحلی که شخص خریدار باید در هنگام خرید ملک انجام دهد

۱- شخصی که قصد سرمایه‌گذاری ملکی به منظور دریافت پاسپورت ترکیه یا هرگونه سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را داشته باشد، در مرحله اول می‌بایست نسبت به دریافت کد مالیاتی از اداره مالیات ترکیه اقدام کند. این کد مالیاتی که به زبان ترکیه vergi numarasi نامیده می‌شود، بدون هیچگونه هزینه در زمان حضور یافتن در اداره مالیات شهر به افراد خارجی اعطا می‌شود. برای دریافت این کد تنها مدرکی که لازم است؛ پاسپورت و مدارک هویتی در نظر گرفته می‌شود.

۲- در مرحله دوم شخص سرمایه‌گذار باید نسبت به افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کند. معمولا بانک‌های ترکیه برای افراد خارجی در صورت داشتن اقامت ترکیه، حساب بانکی ارائه می‌دهند. اما در مورد شرایط خرید و فروش ملک به دلیل نظارت دولت بر شرایط معامله با همراهی وکیل مورد اعتماد و مسلط به زبان ترکی می‌توان به راحتی به افتتاح حساب بانکی در ترکیه پرداخت.

۳- در مرحله سوم با نظارت کارشناسان مربوطه هزینه ملک مورد نظر به بانک مربوطه در ترکیه واریز خواهد شد. توجه داشته باشید که این هزینه به صورت لیر در بانک‌های ترکیه قرار می‌گیرد و سپس با تایید کارشناس دولت به حساب فروشنده واریز می‌شود. مرحله چهارم که مرحله آخر بوده، فروشنده و خریدار در اداره نوتر که اداره ثبت اسناد در ترکیه است مراجعه کرده و انتقال سند ملک توسط فروشنده به شخص سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد.

۴- با دریافت سند خانه در ترکیه، شخص خریدار می‌تواند استعلام خرید ملک خود را از طریق دفاتر رسمی یا همان نوتر در ترکیه انجام دهد. پس از به پایان رسیدن مراحل انتقال سند در ترکیه شخص خریدار می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه‌های مالیات دولت اقدام کند و با پرداخت هزینه‌ها بسته به بودجه ملکی خود می‌تواند نسبت به دریافت اقامت یا شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کند.

تاثیر امکانات ملک بر روی قیمت

امکانات هر ملک تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد. در برخی از پروژه‌های بروز ترکیه، امضای بزرگترین معمارهای دنیا خورده است. این پروژه‌ها توسط افراد بسیار حرفه‌ای ساخته شده و با امکانات فوق‌العاده در اختیار ساکنین آن قرار می‌گیرد. به طور مثال امکانات پروژه‌های ملکی استانبول از نظر موقعیت مکانی، اگر در نزدیکی تنگه بوسفور که متصل کننده دو قاره آسیا و اروپا به یکدیگر است قرار داشته باشند، نسبت به دیگر نقاط شهر ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

دسترسی راحت و همینطور امکانات داخلی که شامل طراحی داخلی یک پروژه ملکی است، تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن دارد. از جمله این موارد می‌توان به طراحی مدرن و دسترسی شهری از دیگر مواردی هستند که می‌توانند روی قیمت ملک تاثیرگذاز باشند. به طور مثال برخی از پروژه‌ها در فاصله چندین متری ایستگاه‌های مترو و اتوبوس شهری قرار دارند و یا در برخی از پروژه‌ها، فروشگاه‌های تجاری، رستوران و موارد دیگری مانند بیمارستان و داروخانه هم جای داده شده.

تفاوت قیمت‌گذاری ملک مسکونی و ملک تجاری

روند قیمت‌گذاری ملک مسکونی و ملک تجاری، تفاوتی با یکدیگر ندارد. همانطور که بیان کردیم برای دریافت شهروندی می‌بایست هزینه ۴۰۰ هزار دلاری را به صورت سرمایه در کشور ترکیه پرداخت کرد. در این روش تفاوتی بین نوع ملک مورد نظر وجود ندارد و افراد سرمایه‌گذار خارجی نسبت به شرایط شخصی خودشان می‌توانند هر نوع ملکی را انتخاب کنند.

زمان لازم برای تعیین ارزش ملک توسط کارشناس دولت

همانطور که گفتیم کارشناس دولت از سیستم شهرداری منطقه نسبت به قیمت‌گذاری ملک مورد انتخاب می‌شود. زمان لازم برای تعیین قیمت یک جلسه زمان می‌برد و نسبت به املاک منطقه و همینطور موقعیت مکانی نرخ از پیش تعیین شده‌ای داشته که قابل پیشبینی است. اما بازدید کارشناس و تعیین دقیق قیمت ملک توسط کارشناس دولت، زمان سه یا چهار هفته داشته و دریافت سند و خرید ملک به طور کامل در مدت زمان سه ماهه انجام می‌شود.

حداقل ارزش ملک خریداری شده برای دریافت پاسپورت ترکیه

پاسپورت کشور ترکیه به معنی اقامت دائم این کشور است. سرمایه‌گذارانی که از طریق خریداری ملک تصمیم به مهاجرت به ترکیه می‌گیرند، زمانی می‌توانند با خرید ملک موفق به دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور شوند که حداقل میزان بودجه آنها برای دریافت شهروندی از طریق سرمایه گذاری در املاک از ۴۰۰ هزار دلار بیشتر باشد. این بدین معنی نیست که با میزان بودجه پایین‌تر قادر به خرید ملک در این کشور نیستند. اگر بودجه آنها از میزان ۴۰۰ هزار دلار کمتر باشد می‌توانند نسبت به دریافت اقامت این کشور اقدام کنند.

قانون ۴۰۰ هزار دلاری شدن شهروندی کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲ به تصویب دولت رسید و اجرایی شد. در سال‌های اخیر دولت ترکیه در دو نوبت این نرخ را تغییر داده است که اولین بار میزان شهروندی این کشور هزینه دریافت شهروندی از طریق خرید ملک ۱ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود. اما این قانون در سال ۲۰۱۸ تغییر کرد و میزان بودجه لازم برای خرید خانه و دریافت پاسپورت در آن سال به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافت.

تا در سال ۲۰۲۲ با تغییر سیاست‌های دولت ترکیه حداقل هزینه دریافت شهروندی توسط مهاجران سرمایه‌گذار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافت و تا امروز این مبلغ برای این امر در نظر گرفته شده است. البته در کنار خرید حق شهروندی با این هزینه مزایای بسیاری نیز برای افراد سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده که یکی از آنها ارزش بالای پاسپورت ترکیه بوده که برای سفر به کشورهای دنیا و دریافت ویزای شنگن بسیار گزینه خوبی به حساب می‌آید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093815*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان