اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206127465413325
در دسترس نیست

انواع کامپوزیت دندان

کد: 140206127465413325

، تهران , (اخبار رسمی): روکش‌های دندانی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل این مشکلات هستند. روکش رزین کامپوزیت دندان می‌تواند انواع بدشکلی‌های دندان مانند تغییر رنگ، تراشیدگی یا کج‌شدگی را به آسانی درمان کرده و آنها را پنهان کند.

انواع کامپوزیت دندان
کامپوزیت ونیر

در صورت مشاهده التهاب باید قبل از شروع کار، این مشکل برطرف شود و سپس برای کامپوزیت دندان اقدام شود. همچنین انتظارات فرد از کامپوزیت دندان مشخص شود.

امروزه کامپوزیت های دندانی سه دسته اساسی دارند:

بالک فیلز(پرکردن پر حجم): مهم‌ترین تفاوت متمایز آن‌ها با سایر انواع کامپوزیت دندانی، افزایش عمق درمان آن‌ها است. بهبود شفافیت برای مواد کامپوزیت، خشک کردن لایه‌ای به ضخامت 4 میلی‌متر را ممکن می‌سازد. شفافیت نور پخت را به عمق مواد نفوذ میدهد. علاوه بر این، بهبود در مواد پرکننده حجیم نیز نتایج مشابهی با کامپوزیت‌های چند لایه برای عرض شکاف حاشیه‌ای و سازگاری عاج ایجاد کرده است.

فوئبلل ( سیال ها): ویسکوزیته آنها باعث افزایش سیالیت برای این کامپوزیت های دندانی می شود. معمولا بسته بندی آن ها به صورت یک سرنگ با یک سوزن گیج کوچک است. در حالی که اولین کامپوزیت های دندانی قابل روان دارای محتوای پرکننده کاهش یافته بودند تا خواص فیزیکی آنها تسهیل شود، کامپوزیت های روان پس از سال 2010 دارای محتوای پرکننده بیشتری هستند.

یونیورسال: این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند، بلکه برای استفاده مورد نظرشان تعریف می شوند. هدف کامپوزیت های جهانی این است که متنوع ترین باشند.

میزان هزینه کامپوزیت ونیر چقدر است؟

یکی از برتری‌های کامپوزیت ونیر مقرون به صرفه بودن آن است. ونیرهای کامپوزیت برای هر دندان ۲۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار هزینه را در بر دارد. به طور میانگین قیمت روکش‌های چینی حدوداً دو برابر ونیر کامپوزیت است. مواقعی وجود دارد که این هزینه‌ها تحت پوشش بیمه نیست. اما اگر هدف شما بهبود زیبایی دندانتان باشد، این افزایش هزینه استفاده از کامپوزیت‌های چینی برای شما چندان مهم نخواهد بود.

اگرچه ونیرهای کامپوزیت هزینه کمتری دارند، اما این هزینه در محل‌های مختلف و با توجه به تعداد ونیرهای موردنیاز شما متفاوت است.

قبل از انجام کامپوزیت دندان چه باید کرد؟

مطمئناً کامپوزیت دندان مثل هر تصمیم گیری دیگری در مورد زیبایی از این قاعده شک و تردید مستثنی نیست. قبل شروع فرایند و انتخاب نوع آن باید با پرسش سوالاتی فهمید که آیا انجام این روش برای فرد مناسب است یا خیر. در جلسه با دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد، مطمئن می شود که فرد از نظر سلامت لثه مشکلی جز مشکلات دندانی نداشته باشد. در ابتدا فرد مورد معاینه کامل دهان قرار می گیرد.

در صورت مشاهده التهاب باید قبل از شروع کار، این مشکل برطرف شود و سپس برای کامپوزیت دندان اقدام شود. همچنین در این جلسه خواسته های فرد مورد بررسی قرار می گیرد و انتظارات وی از کامپوزیت دندان مشخص می شود.

روش محافظت و نگهداری از ونیرهای کامپوزیت

ممکن است پس از نصب ونیر، تغییرات به وجود آمده در دندانتان، اعتماد به نفس شما را جهت خنده‌های زیبا افزایش دهد، اما بعد از مدتی ممکن است شروع به جذب لکه کند. اگر شما از کسانی هستید که از نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و یا شراب به مقدار فراوان استفاده می‌کنید، کامپوزیت شما زودتر لک خواهد شد. به دلیل اینکه درمان‌های خانگی سفید کننده در جهت رفع لکه‌های رزین کامپوزیت به خوبی اثر نمی‌کنند، در اینجا به چند راه‌حل جایگزین برای ماندگاری بیشتر ونیرهای کامپوزیتی اشاره می‌کنیم:

1- از یک مسواک نرم استفاده کنید: استفاده از مسواک سفت و خشک برای تمیزکردن روزانه روکش کامپوزیتی ممکن است به سطح ونیر آسیب برساند یا سبب شود خط لثه کمی عقب تر رفته و پایه رزین کامپوزیتی نمایان شود، برای همین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که از یک مسواک با موی نرم استفاده شود.

2_ پس از مصرف غذاهای محرک و لکه کننده دندان، بهتر است از مسواک استفاده کنید، اگر سیگار می‌کشید یا قهوه مصرف می‌کنید بهتر است مسواک زدن روزانه خود را به دو بار در روز افزایش دهید. لازم به ذکر است سایر غذاهای اسیدی و شیرین نیز می‌توانند روی سلامت لثه اثر نامطلوب بگذارند.

3_ از استفاده هم‌زمان خمیردندان با جوش شیرین خودداری کنید: جوش شیرین گرچه به‌عنوان ماده طبیعی تمیزکردن دندان شناخته شده است، اما برای رزین کامپوزیت یک ماده مضر و ساینده محسوب شده و باعث خوردگی و تغییر رنگ آن می‌شود.

4_ بهتر است از خمیردندان پولیش استفاده نمایید: خمیردندان‌های مخصوص روکش‌ها برای ازبین‌بردن تجمع پلاک کارایی بهتری دارند. این خمیردندان‌ها علاوه بر تمیزکردن دندان‌ها، باعث جلا دادن به روکش‌های دندان نیز می‌شوند. شما می‌توانید این خمیردندان‌ها را علاوه بر داروخانه‌های محل زندگی خود به صورت آنلاین نیز خریداری نمایید. نکته قابل ‌توجه این است که پولیش خمیردندان فقط توانایی از بین ‌بردن لکه‌های جزئی را دارد نه لکه‌های اصلی و بزرگ را.

5_ ترک کردن سیگار: عامل اصلی تغییر رنگ روکش ها و همچنین دندان های طبیعی، سیگار است. اگر سلامت دهان و دندان شما برایتان مهم است و می خواهید ونیرهای کامپوزیت خود را حفظ کنید، باید سیگار کشیدن را تا حد امکان کاهش داده و چه بسا آن را ترک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر کامبیز باقرزادی

دکتر کامبیز باقرزادی فلوشیپ فوق تخصصی کنترل و درمان درد عضو انجمن جهانی درد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی