اطلاعات تماس
  • 021461*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206227482319032
در دسترس نیست

بررسی بیماری‌های سیستم اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد و روش‌های درمانی

کد: 140206227482319032

، تهران , (اخبار رسمی): کمر درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شدت کمر درد می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می‌تواند انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را با مشکل مواجه کند.

بررسی بیماری‌های سیستم اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد و روش‌های درمانی
شایع ترین علل کمردرد آسیب‌های مکانیکی بیماری‌های ستون فقرات

با توجه به تقدم‌های تکنولوژی و پیشرفت‌های علوم پزشکی، استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی به عنوان روش‌های درمانی پیشرفته می‌تواند در بهبودی بیماران با مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی به شکل موثری کمک کند

این مقاله به بررسی بیماریهای سیستم اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد و روشهای درمانی موجود، و کاربرد دستگاه فیزیوتراپی در درمان این بیماری ها میپردازد.

کمر درد یکی از شایعترین مشکلاتی است که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه میشوند. این مشکل میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شدت کمر درد میتواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و میتواند انجام بسیاری از فعالیتهای روزانه را با مشکل مواجه کند.

شایع ترین علل کمردرد

آسیب‌های مکانیکی: آسیب‌های مکانیکی مانند بلند کردن وزنه سنگین، فعالیت‌های سنگین ناگهانی، ضربه، خوابیدن در وضعیت نامناسب، نشستن و ایستادن غلط، خم شدن طولانی مدت و یا با تکرار ، کشیدگی عضلات کمر به علت انجام یک حرکت نامناسب و گرفتگی عضلات، نشستن طولانی پشت میز یا تمرینات نادرست و شدید ورزشی می‌توانند باعث کمر درد شوند.

بیماری‌های ستون فقرات: بیماری‌های ستون فقرات مانند آرتروز و ساییدگی مهره‌ها، فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، شکستگی ستون فقرات نیز می‌توانند باعث کمر درد شوند.

همچنین عواملی مانند التهاب تاندون، آتروز زانو و از بین رفتن غضروف می تواند باعث ابتلا به مشکلات مفصلی، کمر درد و زانو درد شود

درمان کمر درد

درمان کمر درد به نوع و علت آن بستگی دارد. در برخی موارد، کمر درد به خودی خود بهبود می‌یابد. با این حال، اگر درد شدید یا مزمن باشد، نیاز به درمان دارد

این عارضه ممکن است به صورت درد خفیف و دائمی بوده و یا درد شدید و ناگهانی باشد، به طوری که توانایی حرکت را هم از بین ببرد و بر زندگی روزمره افراد و کیفیت زندگی آنها تاثیر زیادی بگذارد.

فیزیوتراپی جزو اصلی ترین روش های درمانی موثر در درمان بیماری های اسکلتی-عضلانی و مفصلی و استخوانی می باشد که می‌تواند به بهبود علائم و عملکرد افراد کمک کند.

انواع روش های درمانی در فیزیوتراپی

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی، روشهای درمانی در فیزیوتراپی است که با انجام مانورها و تکنیک‌های دستی توسط فیزیوتراپیست بر روی مفاصل، عضلات و بافت‌های نرم، به بهبود عملکرد و کاهش درد کمک می‌کند.

این روش شامل حرکت دادن مفاصل با سرعت و در جهات معین، جا اندازی مفاصل یا بافت‌های نرم، کشش عضلات و مفاصل، ماساژ عمقی بافت نرم و تکنیک‌های فشاری است.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی است که با وارد کردن سوزن‌های بسیار باریک در نقاط خاصی از بدن، جریان انرژی را در بدن متعادل می‌کند. این روش برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سردرد، بیماری‌های گوارشی، اختلالات عضلانی و درد گردن و کمر استفاده می‌شود.

طب سوزنی و فیزیوتراپی دو روش درمانی مکمل هستند که می توانند به طور موثری در کنار هم برای درمان درد و مشکلات حرکتی استفاده شوند.

دارودرمانی

دارودرمانی می‌تواند به عنوان بخشی از درمان فیزیوتراپی استفاده شود. داروها می‌توانند به کاهش درد، التهاب، و سایر علائم و به بهبود روند درمان کمک کنند.

در فیزیوتراپی، از داروهای مختلفی برای کاهش درد، التهاب، و سایر علائم استفاده می‌شود. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مسکن‌ها، داروهای شل‌کننده عضلات، و داروهای ضدتشنج هستند.

مسکن‌ها یکی از روش‌های درمانی برای کاهش درد هستند، اما گاهی اوقات مسکن‌ها نیز در تسکین دردهای شدید جوابگو نیستند. در این موارد، روش‌های درمانی غیردارویی مانند الکتروتراپی می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

الکتروتراپی

الکتروتراپی روشی درمانی است که در آن از جریان الکتریکی، امواج صوتی، لیزر و امواج مغناطیسی برای درمان بیماری‌ها و اختلالات مختلف استفاده می‌شود. این روش درمانی برای کاهش درد، بهبود عملکرد عضلات و مفاصل، بهبود گردش خون و کاهش التهاب کاربرد دارد.

الکتروتراپی روشی بی‌خطر و موثر است که می‌تواند به صورت تک یا مکمل سایر روش‌های درمانی استفاده شود. این روش درمانی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات، از جمله درد عضلانی، درد مفاصل، درد عصبی، و آسیب‌های ورزشی کاربرد دارد.

انواع روش های الکتروتراپی و معرفی دستگاه های فیزیوتراپی

تکار تراپی

تکارتراپی یکی از اصلی ترین روش های درمانی الکتروتراپی به شمار می آیدکه با دستگاه تکار انجام می شود و بیماران بایستی برای بهره مندی از این روش به مراکز فیزیوتراپی مراجعه نمایند.

این روش کاملا غیرتهاجمی بوده که در آن از انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای تحریک بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

انتقال انرژی به لایه های پایین پوست، باعث ایجاد گرما و افزایش جریان خون در بافت‌ها می‌شوند. افزایش جریان خون به فرآیند بهبودی کمک می‌کند.

تکارتراپی یک روش درمانی موثر و ایمن است که عوارض جانبی چندانی ندارد ولیکن می توان از عوارض جانبی احتمالی آن به کبودی، تورم و درد خفیف در ناحیه درمان اشاره کرد

شاک ویو تراپی

یکی دیگر از روشهای کمک درمانی و درمانی در مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی شاک ویو تراپی است.

همچنین شاک ویو تراپی یک روش درمانی نسبتا جدید در درمان‌های ارتوپدی و توانبخشی است

مکانیزم عملکرد دستگاه شاک ویو در شاک ویو تراپی به صورت تولید امواج صوتی با انرژی بالاست. دستگاه فیزیوتراپی شاک ویو با تولید امواج صوتی می‌تواند به بهبود جریان خون و کاهش التهاب کمک کند و می‌تواند روند بهبود را تسریع کند. به طور کل شاک ویو تراپی برای درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها استفاده می‌شود.

لیزر تراپی

یکی دیگر از روش های درمانی در درمان کمر درد، فتخ دیسک کمر و آرتروز، استفاده از دستگاه لیزر پرتوان فیزیوتراپی می باشد که به عنوان یک روش غیر تهاجمی شناخته می شود

لیزر اشعه ی پر انرژی نور است که می تواند انرژی خود را به طور انتخابی به بافت های بدن در سطوح مختلف منتقل کند.این انرژی باعث افزایش جریان خون، بهبود عملکرد عصب ها و کاهش التهاب می شود. در نتیجه، لیزر درمانی می تواند به کاهش درد، بهبود عملکرد بدن و افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

اولتراسوند تراپی

معمولا در فیزیوتراپی استفاده از دستگاه اولتراسوند که جزو دستگاه های ثابت کلینیک های فیزیوتراپی می باشد برای درمان انواع بیماری ها مثل کمر درد استفاده می شود که در کنار متدهای دیگر می تواند تاثیرات مثبتی درروند درمان کمر درد داشته باشد

اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای درمان مشکلات و آسیب‌های مختلف استفاده می‌کند.

اولتراسوند میتواند به دو روش عمل کند.

اولتراسوند درمانی با امواج پیوسته، از امواج صوتی با فرکانس بالا و شدت ثابت استفاده می‌کند. این امواج باعث گرم شدن بافت‌های هدف می‌شوند و به افزایش متابولیسم و بهبود جریان خون کمک می‌کنند.

اولتراسوند درمانی با امواج پالسی، از امواج صوتی با فرکانس بالا و شدت متغیر استفاده می‌کند. این امواج باعث ایجاد حباب‌های ریز در بافت‌های هدف می‌شوند که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

نتیجهگیری:

با توجه به تقدمهای تکنولوژی و پیشرفتهای علوم پزشکی، استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی به عنوان روشهای درمانی پیشرفته میتواند در بهبودی بیماران با مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی به شکل موثری کمک کند. این دستگاهها با ایجاد نتایج مثبت در درمان بیماریها و مشکلات جسمانی، به بهبودی سریعتر بیماران کمک میکنند . افزودن این دستگاهها به پروتکل درمانی میتواند به متخصصین و فیزیوتراپیستها در درمان بیماران با مشکلات کمر و ستون فقرات کمک کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی مایکروتکنولوژی

شرکت مهندسی مایکروتکنولوژی تولید کننده دستگاه های فیزیوتراپی اعم از لیزر پرتوان، شاک ویو، التراسوند، تکار و ... بهترین کیفیت با 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش بازدید حضوری و تست دستگاه ها اقساط بلند مدت بدون کارمزد https://microtechnology.ir/

اطلاعات تماس
  • 021461*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان