اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140207197526823677
در دسترس نیست

انواع جراحی دندان عقل/ چگونه بدون درد دندان عقل خود را بکشیم

کد: 140207197526823677

، (اخبار رسمی): یکی از رایج‌ترین درمان‌های دندانپزشکی که هر فردی را در طول دوره‌ای از زندگی خود تحت تاثیر قرار می‌دهد کشیدن یا جراحی دندان عقل است. این دندان آسیاب سوم که به عنوان دندان عقل نیز شناخته می‌شود، در صورتی که خارج نشود اغلب باعث مشکلات مختلف دندانی، درد شدید و ناراحتی در افراد می‌شود.

انواع جراحی دندان عقل/ چگونه بدون درد دندان عقل خود را بکشیم
انواع جراحی دندان عقل/ چگونه بدون درد دندان عقل خود را بکشیم
انواع جراحی دندان عقل/ چگونه بدون درد دندان عقل خود را بکشیم
انواع جراحی دندان عقل/ چگونه بدون درد دندان عقل خود را بکشیم

در این مقاله به بحث درباره دلایل کشیدن دندان عقل و انواع جراحی دندان عقل خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

دندان عقل چیست؟

دندان‌های آسیاب سوم که به عنوان دندان‌های عقل شناخته می‌شوند، آخرین مجموعه دندان‌هایی هستند که در دهان انسان رشد می‌کنند. این دندان‌ها معمولاً در زمان بزرگسالی و در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست رشد می‌کنند. البته زمان رشد آنها دقیق نبوده و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در واقع می‌توان گفت دندان عقل بقایای گذشته تکاملی ما، یعنی زمانی که رژیم غذایی اجداد ما شامل غذاهای درشتی بود که نیاز به جویدن بیشتر داشت است. با این حال، در دوران مدرن، دندان عقل اغلب به دلیل تغییر در اندازه فک و تکامل رژیم غذایی ما، مشکلات بیشتری نسبت به فواید ایجاد می کند و در اغلب موارد نیاز است تا خارج شوند.

انسان به طور طبیعی چهار دندان عقل دارد ( برخی افراد ممکن است بسته به ژنتیک، تکامل و تفاوت‌های فردی در اندازه فک تعداد دندان عقل کمتر و یا بیشتری دربیاورند) که از نظر ساختار آناتومیکی شبیه سایر دندان‌های آسیاب بوده و از تاج و ریشه‌هایی که زیر خط لثه کشیده شده و دندان را در استخوان فک محکم می‌کند تشکیل شده است.

اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران با امکانات و تجهیزات به‌روز هستید که بتوانید به راحتی انواع جراحی‌های دندان عقل را انجام دهید می‌توانید به کلینیک درسان با شماره تماس های 02144443515 و 02144443822 مراجعه کنید.

منظور از دندان عقل نهفته چیست؟

در صورتی که دندان‌های آسیاب سوم یا همان دندان‌های عقل فضای کافی برای رویش کامل و خروج از لثه نداشته باشند به آن دندان عقل نهفته می‌گویند. دندان عقل نهفته انواع مختلفی دارد، از جمله نهفتگی مزیال (زاویه‌دار به سمت جلوی دهان)، نهفتگی دیستال (زاویه‌دار به سمت پشت دهان)، نهفتگی عمودی (به طور کامل یا جزئی غوطه‌ور در استخوان فک)، و نهفتگی افقی (خوابیده به صورت افقی در داخل استخوان فک).

علائم و نشانه های نهفته دندان عقل

دندان عقل نهفته اغلب در ابتدا علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، بنابراین معاینات منظم دندانپزشکی برای تشخیص زودهنگام ضروری است. با این حال، با ادامه رشد آنها، علائم و نشانه‌های خاصی چون درد یا حساسیت در پشت دهان، تورم یا قرمزی اطراف لثه، مشکل در باز کردن دهان، طعم یا بوی نامطبوع، سفتی فک، سردرد و تورم غدد لنفاوی در گردن ممکن است نشان دهنده وجود آنها باشد. این علائم می توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است به صورت دوره‌ای یا مداوم رخ دهند.

انواع روش های جراحی دندان عقل

روش‌های مختلفی بسته به شدت و نوع رویش دندان عقل برای خارج کردن آنها از فک‌های بالا و پایین دهان وجود دارند که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت:

کشیدن معمولی دندان عقل

این تکنیک در واقع همان روش کشیدن معمولی دندان است و در صورتی که دندان عقل رشد کرده و تاج دندان بیرون از لثه باشد از این روش استفاده می‌شود.

جراحی دندان عقل

اگر دندان عقل فرد نهفته باشد، متخصص دندانپزشکی ممکن است جراحی دندان عقل را به منظور کاهش خطر مشکلات دندانی به وی توصیه کند. در روش برداشتن دندان عقل با جراحی، بایستی چندین مرحله زیر به منظور اطمینان از خروج کامل دندان عقل از لثه انجام گیرد.

ابتدا دندانپزشک یا جراح دهان برای بی‌حس کردن ناحیه تحت جراحی و بسته به سخت و یا آسان بودن جراحی دندان مربوطه از یکی از گزینه‌های آرام بخش از جمله استفاده از بی‌حسی موضعی، آرام‌بخشی IV یا بیهوشی عمومی استفاده می‌کند. هنگامی که ناحیه بی‌حس شد و بیمار احساس راحتی کرد، دندانپزشک برشی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به دندان عقل و استخوان مربوطه دسترسی پیدا کند.

ممکن است برای برداشتن راحت‎تر دندانپزشک مجبور به شکستن دندان به قطعات کوچکتر شود. پس از کشیدن دندان، برش را با دقت با بخیه می‌بندد و برای کنترل خونریزی گاز استریل روی آن قرار می‌دهند.

بسته به عواملی مانند تعداد دندان‌های عقلی که بایستی خارج شوند، موقعیت و پیچیدگی آنها و شرایط فردی بیمار، مدت زمان جراحی کشیدن دندان عقل ممکن است متفاوت باشد. ولی به طور متوسط، این روش می‌تواند از 30 دقیقه تا یک ساعت به طول بیانجامد. با این حال، موارد پیچیده‌تر ممکن است به زمان جراحی طولانی‌تری نیاز داشته باشد. این نکته را توجه کنید که زمان ذکر شده تنها مختص به مدت زمانی است که فرد زیر جراحی است و زمان تجویز بی‌حسی و یا بیهوشی عمومی را شامل نمی‌شود.

جراحی کرونکتومی دندان عقل

کرونکتومی نوعی جراحی دندان است که در آن تاج دندان عقل برداشته شده و ریشه دندان باقی می‌ماند تا خطر آسیب عصبی به حداقل برسد.

گاهی اوقات ممکن است دندان‌های عقل پایین نزدیک به عصب داخل استخوان فک قرار بگیرند، عصبی که حس‌های مربوط به لب پایین و یا چانه را تامین می‌کنند. این عصب معمولاً در یک رادیوگرافی معمولی با اشعه ایکس قابل مشاهده است، اما گاهی اوقات یک اسکن مقطعی خاص به نام CT پرتو مخروطی نیز گرفته می‌شود تا تصویری سه بعدی از رابطه عصب با ریشه‌های دندان به دندانپزشک نشان دهد. نوع درگیری دندان عقل با عصب فک تحتانی بستگی به چند عامل دارد و بسته به این موارد، نوع جراحی دندانهای عقل درگیر با عصب نیز متفاوت است.

اگر ریشه های دندان عقل پایین فرد به طور خاص به اعصاب عصب حسی مجاور نزدیک باشد، ممکن است به جای برداشتن کامل دندان، عمل کرونکتومی به شما پیشنهاد شود. در این تکنیک به طور عمدی ریشه دندان را باقی گذاشته و تنها تاج دندان عقل را برمی‌دارند تا بدین طریق خطر کبودی یا کشیدگی عصب کاهش یابد.

با استفاده از این تکنیک می‌توان به طور قابل توجهی خطر بی‌حسی یا مورمور شدن دائمی لب، چانه، گونه، لثه و زبان را که ممکن است پس از برداشتن تاج و ریشه دندان عقل در افراد ایجاد شود کاهش داد. فقط شرایط خاصی برای این نوع دندان‌های عقل وجود دارد و آن اینکه اگر دندان پوسیده باشد و یا عصب از بین رفته باشد، ریشه سالم نخواهد بود و نمی‌توان آن را رها کرد.

در نهایت توجه به این نکته که وجود دندان‌های عقل در دهان چه مشکلاتی می‌تواند برای سلامتی دهان و سایر دندان‌ها در پی داشته باشد، در اغلب موارد کشیدن آنها از سوی دندانپزشکان توصیه می‌شود. اگر شما عزیزان نیز در رابطه با برداشتن دندان‌های عقل خود دچار شک و شبهه هستید کلینیک دندانپزشکی درسان با بهره‌گیری از بهترین و خبره‌ترین دندانپزشکان آماده ارائه انواع مشاوره و خدمات جراحی دندان عقل است. با مراجعه به این کلینیک می‌توانید خیال خود را از بابت سلامت اوضاع دندان‌های خود راحت کنید

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی