اطلاعات تماس
  • 091226*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209287732123819
در دسترس نیست

تاریخچه ارز نیمایی

ارز نیمایی چیست؟

کد: 140209287732123819

، (اخبار رسمی): ارز نیمایی ارزی است که در سرمایه‌گذاری، بازارهای مالی و عرصه واردات و صادرات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت این ارز توسط بانک مرکزی تعیین میشود. هدف راه اندازی ارز نیمایی، ایجاد یک فضای یکپارچه برای واردکنندگان و صادرکنندگان و همچنین تامین ارز آنهاست.

ارز نیمایی چیست؟
ارز نیمایی چیست؟

نقش ارز نیما در بازار ارز همانطور که در بالا هم به  این موضو اشاره کردیم پس از شکاف شدیدی که میان ارز دولتی و ارز بازار آزاد صورت گرفت و در پی آن آشفتگی بازار و تورم صعودی قیمت ها، ایده ارز نیمایی...

ارز نیمایی چیست؟

امروز در این مقاله از صرافی آریانا میخواهیم مفهوم ارز نیمایی را برای شما عزیزان شرح دهیم و نگاهی کلی به این ارز، تاریخچه و چگونگی خرید و فروش و نقش آن در بازار ارز بیندازیم.
ارز نیمایی ارزی است که در سرمایه‌گذاری، بازارهای مالی و عرصه واردات و صادرات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت این ارز توسط بانک مرکزی تعیین میشود. هدف راه اندازی ارز نیمایی، ایجاد یک فضای یکپارچه برای واردکنندگان و صادرکنندگان و همچنین تامین ارز آنهاست.
در سامانه نیمایی، تمامی افرادی که قصد خرید و فروش ارز را دارند، درخواست خود را ثبت میکنند و بانک مرکزی پس از بررسی درخواست متقاضیان، حواله ارز را صادر می‌کند.

تاریخچه ارز نیمایی

حدود 27 میلیارد دلار در سال 1396، سرمایه ارزی از کشور خارج شد.این خروج تحت عنوان واردات صادرات بود، پس از بررسی‌های که صورت گرفت مشخص شد، تعداد بسیار بالایی از کالاهایی که برای صادرات و واردات ثبت شده بودند، وارد یا صادر نشدند. از طرفی شکاف شدیدی میان ارز دولتی و ارز بازار آزاد صورت گرفت. بنابراین بانک مرکزی تصمیم گرفت تا سامانه نیمایی را راه اندازی کند تا بتواند ثباتی در بازار ارز واردات و صادرات ایجاد کند. بنابراین اوایل سال 1397، بانک مرکزی سامانه ای به نام نیمایی را راه اندازی کرد .

ارز نیمایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ارز نیمایی به تمام کسانی که در کار خرید و فروش و تبادل کالا هستن مثل تاجران، بازرگانان، شرکت‌های تجاری و بازرگانی دارای تبادلات کالا تعلق می‌گیرد. این کسب و کار ها می‌توانند در سامانه نیمایی به خرید و فروش ارز بپردازند.

نکنه:
از شرایط اصلی درخواست ارز نیمایی، داشتن کارت بازرگانی و عضویت در سامانه تجارت است. نکته ای که باید درباره واگذاری ارز نیمایی بدانید این است که واگذاری ارز نیمایی بر اساس اولویت‌بندی کالاهایی که توسط بانک مرکزی تعیین شده است.

انواع ارزهای نیمایی

ارز نیمایی به نیت برقراری ارتباط مبادلاتی ارزی با اتحادیه چین و اروپا، با ارز این کشور ها( یوآن چین و یورو اروپا) شکل گرقت، اما بعد از چند وقت، بانک مرکزی، دیگر ارزهای بین‌المللی را به سامانه ارز نیما اضافه کرد و اکنون اکثر ارزهای رایج در بازار بین‌المللی در سامانه ارزی نیما قابل ثبت و معامله هستند.

ارز نیمایی از کجا بخریم؟

برای ثبت درخواست ارز مورد نیاز خود، میتوانید از طریق صرافی آریانا به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید و به مبادلات ارزی بپردازید. صرافی آریانا بهترین صرافی ایرانی در استرالیا با بیش از چند سال سابقه میتواند به تمامی امور ارزی شما رسیدگی کند. همپنین شمامیتوانید با مراجعه به سایت صرافی اریانا از بهترین نرخ حواله دلار استرالیا و روش های راحت تر انتقال پول از ایران به استرالیا اگاه شوید.

نحوه تعیین قیمت ارز نیمایی

قیمت ارز نیمایی به وسیله بانک مرکزی با هماهنگی وزارت صنعت و بر اساس نرخ تورم و تقاضا تعیین می‌شود.

نقش ارز نیما در بازار ارز

همانطور که در بالا هم به  این موضو اشاره کردیم پس از شکاف شدیدی که میان ارز دولتی و ارز بازار آزاد صورت گرفت و در پی آن آشفتگی بازار و تورم صعودی قیمت ها، ایده ارز نیمایی توسط بانک مرکزی مطرح و اجرایی شد. هدف این ایده مدیریت بهتر بازار ارز از سوی نهادها بود.

اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد

ارز نیمایی فقط به منظور توسعه و تامین نیازهای تجارت به بازرگانان و تاجران اختصاص پیدا می‌کند. اما ارز آزاد تحت شرایطی به دانشجویان و مسافران واگذاری میگردد.

تأثیر ارز نیمایی بر بازار بورس

ارز نیمایی با ورود خود به بازار، در بازار ارز و در بازار بورس تعادل ایجاد کرد. قیمت ارز نیمایی در ارزش سهام بسیار تاثیرگذار واقع شد و این امر پا برجا ماند، چرا که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی پالایشگاهی فولادی تبادلات کالایی خود را از طریق این ارز در سطح بین‌الملل انجام می‌دهند. از نکات مثبت این عمل میتوان به بازگشت ارز به داخل کشور اشاره کرد.

مزایای سامانه ارز نیما:

امنیت بالای ارزی

تسهیل و سازماندهی

فرآیند آنلاین

بهبود وضعیت صادرات شرکت‌های تجاری

دسترسی به صرافی‌ آریانا و دیگر صرافی ها

با ورود به سامانه ارز نیمایی، میتوانید به صرافی آریانا و دیگر صرافی ها دسترسی پیدا کنید.و همینطور میتوانید با کلیک روی کلمه صرافی آریانا وارد سایت صرافی شده و با مشاوران آنلاین 24 ساعته صرافی آریانا ارتباط بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صرافی آریانا

صرافی مطمئن با قابلیت ارسال حواله سریع و تمیز به استرالیا، ایران، امارات و ترکیه

اطلاعات تماس
  • 091226*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه