اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13930616890002

هر روز روز زمین است

محافظت از زمین، حفظ زندگی است

کد: 13930616890002

http://bit.ly/1AlmFWQ

، تهران , (اخبار رسمی): نگرانی های زیست محیطی تنها برای سلامت زمین نیست، بلکه با سلامتی انسان ها نیز ارتباط دارد. سموم و مواد شیمیایی خطرات پنهانی هستند که در فضای زندگی و هوایی که تنفس می کنیم وجود دارند. این مقاله که موسسه تحقیقات سرطان برای انتشار در سایت اخبار رسمی ارسال کرده است توصیه های بیشتری در این باره دارد.

محافظت از زمین، حفظ زندگی است

باتری و قطعات الکترونیکی را در سطل زباله نیندازید. فلزات سنگین موجود در این لوازم باعث آلودگی محیط زیست و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند. فراموش نکنید که کاغذ، فلز، پلاستیک، شیشه و قطعات الکترونیکی قابل بازیافت هستند.

توصیه هایی برای حفاظت در برابر خطرات زیست محیطی

بخش اول، بایدها و الزامات

1.       از مواد پاک کننده طبیعی استفاده کنید. مواد پاک‌کننده را می‌توانید با ترکیب مواد موجود در خانه (سرکه و جوش‌شیرین) درست کنید.

2.       مواد سالم برای خانه خود انتخاب کنید. از رنگ طبیعی و کف پوش های تهیه شده از مواد طبیعی مانند چوب یا پشم استفاده کنید.

3.       به سالم بودن محصولات آرایشی و بهداشتی توجه کنید.

4.       از کیفیت آب آشامیدنی اطمینان حاصل کنید.

5.       به طور منظم خانه را نظافت و گردگیری کنید. تجمع گرد و غبار در خانه، محلی برای انباشت آلاینده هاست.

6.       از سلامتی خودرو اطمینان حاصل کنید. خودروی سالم اکسید نیتروژن کمی تولید می کند.

7.       مراقب مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) در فضای بسته باشید. به یاد داشته باشید که سیستم گرمایش و دودکش را هر سال بازرسی و تمیز کنید.

8.       برای پیشگیری از اثرات سرطان زایی مواد شیمیایی در منزل یا محل کار:

•        از تماس بدن با مواد شیمیایی اجتناب کنید.

•        از تهویۀ مکان اطمینان حاصل کنید.

•        سطوح کاری را عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی نگهدارید.

•        از ماسک محافظ مناسب استفاده کنید.

 

بخش دوم، نبایدها و ملاحظات

1.       باتری و قطعات الکترونیکی را در سطل زباله نیندازید. فلزات سنگین موجود در این لوازم باعث آلودگی محیط زیست و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند. فراموش نکنید که کاغذ، فلز، پلاستیک، شیشه و قطعات الکترونیکی قابل بازیافت هستند.

 

2.       سیگار، پیپ و قلیان نکشید. قرار گرفتن در معرض دود دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

3.       در معرض آفت کش ها قرار نگیرید. تماس با آفت کش ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد. چنانچه با مشکل آفت در فضای باز بیرون از خانه مواجه نیستید، از آفت کش استفاده نکنید. حجم بالا و خطرناکی از آفت کش ها در محل انباشت زباله ها وجود دارند.

4.       در فضای بسته از حشره کش ها استفاده نکنید.

5.       در معرض پنبه نسوز (آزبست) قرار نگیرید. استنشاق پنبه نسوز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

6.       از تماس با «بنزیدین» اجتناب کنید. بنزیدین ماده ای است که در رنگ های خاصی وجود دارد و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شود.

7.       در معرض حلال ها قرار نگیرید. برخی از حلال ها که در تینر های رنگ، پاک کننده های رنگ و گریس، و در صنعت خشکشویی لباس استفاده می شوند سرطان زا هستند.

8.       تماس با «بنزن» سرطان زاست. قرار گرفتن در نواحی پر ازدحام ( به دلیل دود اگزوز ماشین) و کار در جایگاه های بنزین، صنایع پتروشیمی، داروسازی، تولید فرآورده های چرمی، و لاستیک سازی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

9.       «دی اکسین ها» سرطان زا هستند - دی اکسین ها فرآورده های جانبی و ناخواسته فرآیند های شیمیایی هستند و عمدتاً در صنایع به وجود می آیند. دی اکسین ها در رنگبری کاغذ و خمیر کاغذ؛ با سوزاندن زباله یا مواد زائد شهری، سمی، و بیمارستانی؛ در اثر آتش گرفتن وسایل و تجهیزات الکتریکی خاص تولید می شوند.

10.     در معرض هیدروکربورهای معطرچند حلقه ای قرار نگیرید. این مواد در مواد غذایی که با زغال کباب می شوند، در دود اگزوز موتورهای بنزینی و گازوییلی و در دود سیگار وجود دارند. میزان ابتلا به سرطان ریه درگروه هایی که در معرض دود اگزوز موتور های گازوییلی قرار دارند، مانند کارگران راه آهن و کارگران معادن و کارگران شاغل در گاراژ اتوبوس ها به دلیل ذرات موجود در دود اگزوز بالا است.

11.     از مصرف مواد غذایی آلوده به سم «آفلاتوکسین» پرهیز کنید. آفلاتوکسین ها، سموم سرطان زایی هستند که توسط برخی قارچ ها که بر روی مواد غذایی رشد می کنند، تولید می شوند. غلات و بادام زمینی رایج ترین مواد غذایی هستند که این قارچ ها بر روی آنها رشد می نمایند. مصرف گوشت، تخم مرغ، و شیر حاصل از حیواناتی که غذای آلوده به این قارچ ها را می خورند، انسان را در معرض آفلاتوکسین ها قرار می دهد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آفلاتوکسین ها خطر سرطان کبد را افزایش می دهد.

12.     استنشاق گاز وینیل کلراید با سرطان ریه، کبد و مغز مرتبط است. از این ماده در صنعت پلاستیک و در تولید بسیاری از کالاهای مصرفی، از جمله ظروف، عایق های لوازم برقی، لوله های آب و مواد کف پوش استفاده می شود. کارگرانی که در صنعت پلاستیک کار می کنند ممکن است در معرض این ماده قرار داشته باشند. صنایع پلاستیک سازی منبع عمده رها شدن وینیل کلراید در محیط زیست هستند. افرادی که در نزدیکی کارخانه پلاستیک سازی زندگی می کنند از طریق استنشاق هوای آلوده در معرض این ماده قرار می گیرند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تحقیقات،پیشگیری و آموزش سرطان

موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان تحت پوشش بنیاد بیماری‌های خاص اما با اساسنامه‌ای مستقل از سال 1388 با مجموعه‌ای متشکل از نیروهای متخصص و همچنین نیروهای داوطلب در سطح ملی با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط و با هدف پیشگیری، کمک و مقابله با سرطان فعالیت خود را آغاز کرده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان