اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394060547024610

گزارش یک قرن نیما پژوهی و نقد شعر معاصر

«فرهنگ نیما پژوهی» منتشر شد

کد: 1394060547024610

https://goo.gl/ynvs1J

، تهران , (اخبار رسمی): فرهنگ نیما پژوهی (کتاب شناسی توصیفی نیما یوشیج از آغاز تا امروز) پس از هشت سال تحقیق و گردآوری آثار منتشر شده در 90 سال گذشته در قالب یک کتاب مرجع به همت علی محمد نجاتی تدوین و به وسیله انتشارات فردوس تهران در 327 صفحه منتشر شد.

فرهنگ نیما پژوهی به کوشش علی محمد نجاتی منتشر شد

علی محمد نجاتی، پژوهشگر، روزنامه نگار و مولف این کتاب درباره تازه‌ترین اثر خود گفت:‌‌ «فرهنگ نیماپژوهی» دربردارنده گزارشی از نوشته هایی است که از سال 1300 تا 1392 درباره نیما یوشیج، یا به وسیله نیما یوشیج، به رشته تحریر در آمده و به صورت رسمی، منتشر شده است.

این کتاب علاوه ارائه گزارش جامعی، از روند نیما پژوهشی و سیر تحول نقد شعر مدرن ایران، کتاب شناسی توصیفی و تحلیلی جامعی را در قالب یک دوره 90 ساله، ارائه  می کند.
علی محمد نجاتی، پژوهشگر، روزنامه نگار و مولف این کتاب درباره تازه‌ترین اثر خود گفت:‌‌ «فرهنگ نیماپژوهی، دربردارنده گزارشی از نوشته هایی است که از سال 1300 تا 1392 درباره نیما یوشیج، یا به وسیله نیما یوشیج، به رشته تحریر در آمده و به صورت رسمی، در قالب کتاب، جنگ، یا بخشی از یک کتاب و مجموعه، منتشر شده است.»
به گفته وی«بن مایه اصلی این کتاب، ارائه تصویر کلی و جامعی از فعالیت های پژوهشی، در حوزه  نیما و شعر معاصر و روند تدوین آثاری است که در نزدیک به یک قرن گذشته، در این جا و آن جا درباره نیما یوشیج، زندگی، آثار و جایگاه ادبی و اجتماعی وی صورت گرفته است.» 
به دست دادن آمارها، شاخص ها و استنادات متنوع که بتواند موضوع نیماپژوهشی و اساسا جایگاه و اهمیت نیما یوشیج و شعر نو را بر بستر مطالعات اجتماعی و سیاسی و حتی با رویکردی تاریخی به شکلی متفاوت نشان دهد از دیگر رویکردهای عمده این کتاب است. 
علی محمد نجاتی در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است: از زمان نیما تاکنون، دو جریان موازی در زمینه نیماپژوهی و نیمانویسی شکل گرفته و ادامه یافته است؛ جریان کمّی غالب و جریان کیفی اصیل که آثار منسوب به جریان دوم به روشی آکادمیک و علمی تر به تداوم جریان نقد نیما و نوگرایی کمک کرده اند
نکته جالب دیگر کتاب «فرهنگ نیماپژوهی» توجه به کتابهای تاریخی و سیاسی است. از نگاه این پژوهشگر ادبی، این آثار، برای مطالعه جدی درباره نیما، از منابع مهم و حائز اهمیت به شمار می روند: برای نمونه در کتاب خاطرات اردشیر آوانسیان، وی فقط در چند صفحه، شرحی از دو ملاقات خود از نیما به دست می دهد که برای مطالعه در خصوص شخصیت نیما و برخی از رفتارهای فردی و روان شناختی او حائز اهمیت است. همچنین خاطراتی که انور خامه ای در کتاب چهار چهره از نیما نقل می کند، شایان توجه است.
در این کتاب همچنین می توان به خطوط اصلی فعالیت کسانی پی برد که ارتباط تنگاتنگی با نیما داشته اند و موضوع مقالات و کتاب های چندی شدند که به نظر مولف «فرهنگ نیما پژوهی»، جلال آل احمد از جمله سرآمد ترین آن هاست. 
مولف،‌ در خصوص بررسی کلی کتاب های منتشرشده در یک سده گذشته، می نویسد: لحن یک دست و تطابق محتوایی کتاب هایی که درباره نیما به رشته تحریر در آمده اند، نشان می دهد که بیشتر مولفین، منتقدین، و نویسندگانی که درباره نیما کتابی را (صرف نظر از ارزش ذاتی محتوای آن) منتشر کرده اند، با یکی دو پیش فرض کاملا فرموله شده به سراغ تدوین اثر خود رفته اند.
نکته دیگری که در مقدمه مفصل این اثر به آن تصریح شده است:‌ «دور شدن از نقد و روی آوردن به ستایش است» هر چه از زمان مرگ نیما دورتر می شویم، لحن نوشته ها و کتاب ها بیشتر به سمت تایید و تمجید و ستایش نزدیک تر شده و نقد ها به تدریج با عیار ستایش سنجیده می شوند.» 
«فرهنگ نیماپژوهی،کتابشناسی توصیفی نیمایوشیج از آغاز تا امروز»، انتشارات فردوس در 327 صفحه و با قیمت 21000تومان، از اواسط مرداد ماه رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات فردوس

موسسه انتشاراتی فردوس قریب به چندین دهه است که در زمینه انتشار کتاب های معتبر در زمینه علوم انسانی و ادبیات فعالیت می کند و تا کنون صدها کتاب از نویسنده ها پژوهشگران و مترجمین تراز اول کشو منتشر کرده است. از آثار هرمان هسه و جلال آل احمد و معین و استادان قدیمی مانند ذبیح الله صفا گرفته تا پِژوهشگران و اساتید نسل های بعد مانند سیروس شمیسا و دیگران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب