اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394082849644807

مدیرعامل مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم:

نمی‌توانم سلامت مردم کشورم را به خطر بیندازم

کد: 1394082849644807

https://goo.gl/WhZZWv

، کرج , (اخبار رسمی): هنوز مدتی از انتشار خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان نگذشته بود که اصطلاح «اقتصاد پساتحریم»، نقل محافل اقتصادی شد. عده‌ای از رواج دوباره بازارهای داخلی و رونق تبادلات اقتصادی محلی و بین‌المللی ایران‌زمین گفتند و عده‌ای دیگر نیز دم از ورود رقبای پیشرفته و تا دندان مجهز خارجی زدند و خطر حذف واحدهای تولیدکننده کوچک داخلی.

سیدجلال حسینی خواه، مدیرعامل مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم

متاسفانه در ایران حجم استفاده از چرم‌های کرومی چشمگیر است. می‌گویم متاسفانه، چون کروم فلزی سنگین است که برای سلامت و محیط زیست اثرات بسیار زیانباری دارد. تماس بدن با کروم می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های کرومی و حساسیت‌های پوستی و حتی متلاشی شدن سلول‌های مغز استخوان شود

به دنبال تحریم‌های گوناگونی که در این سال‌ها بر عرصه‌های گوناگون سایه افکنده بود، رکود شدید بازارهای داخلی ایران را دربر گرفت و فشاری شدید بر واحدهای تولیدکننده داخلی وارد آمد؛ رکودی که شاید قله‌ موج سینوسی ناهنجاری‌های اقتصادی حاصل از چندین سال تحریم باشد و شاید حاصل درنگ خریداران ایرانی برای ارزیابی بازار نامتعادل و پیش‌بینی‌ناپذیر اخیر ایران.

در این بین شاهد تعدیل نیروی بسیاری زیادی بودیم و بسیار دیدیم همایش‌ها و محافل رسمی‌ای را که برای کنترل این بحران به دنبال راه چاره‌ای می‌گشتند؛ بحرانی که در نهایت واکنش دولت را برانگیخت و سیل وام‌های خرید خودرو و کالای داخلی را به نقدینگی جاری کشور روانه کرد.

در این بین انتظار می‌رفت وضع آن دسته از تولیداتی که با نیاز روزمره مردم ارتباطی نزدیک ندارند، چندان بسامان نباشد و البته محصولات لوکس ساخته‌شده از چرم‌های طبیعی نیز جزو همان دسته بود. این شد که سراغ مدیرعامل یکی از برندهای تولیدکننده این محصولات رفتیم تا بدانیم این روزها در بازار محصولات لوکس چرمی چه می‌گذرد و مجموعه‌ او چه تدبیری برای رکود فعلی بازار داخلی اندیشیده و چه برنامه‌ای برای دوران به اصطلاح پساتحریم در نظر دارد.

برخلاف پیش‌فرض‌های ما، سیدجلال حسینی‌خواه، مدیرعامل مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم، از صادرات گسترده محصولات آن برند به کشورهای مختلف دنیا می‌گوید و معتقد است که می‌توان با رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید محصولات نفیس چرمی، استفاده از تیم‌های کاری متخصص، آموزش مداوم کارکنان، انجام تحقیقات مناسب بازار و بازاریابی و بخش‌بندی اصولی و علمی بازارهای محلی و بین‌المللی، حتی در شرایط رکود نیز یک کسب‌وکار را به شیوه‌ای مطمئن توسعه داد.

 

آقای حسینی‌خواه، بسیاری معتقدند در شرایط رکود اقتصادی و بالطبع کاهش میزان تقاضا، کاهش قیمت‌ها امری طبیعی است. اما در عرصه محصولات نفیس چرمی شاهد چنین رویدادی نبودیم. به‌عنوان یک متخصص، نظر شما در این باره چیست؟

سوال خوبی پرسیدید. متاسفانه به‌رغم اینکه در مدت اخیر، قیمت جهانی چرم کاهش پیدا کرده، کاهش محسوسی در قیمت محصولات چرمی برندهای ایرانی رخ نداده است. شاید یکی از دلایل اینکه شاهد این کاهش قیمت نبوده‌ایم، این بوده که گروهی گمان می‌کنند این کاهش مقطعی است، اما من این‌گونه فکر نمی‌کنم.

مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم به‌عنوان یکی از برندهای مطرح تولید و عرضه‌کننده محصولات لوکس چرمی از مدت‌ها پیش به‌طور جدی درگیر این میل به کاهش قیمت‌ها بوده است. در جلسات هفتگی کمیته قیمت‌گذاری محصولات مارال‌چرم، این موضوع به‌جد دنبال می‌شود. گواه این امر مکاتبات و مذاکرات مفصلی است که طی چند ماه اخیر با واحدهای تولید چرم و همکاران داشته‌ایم. رویکرد مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم، در حال حاضر و در واکنش به شرایط موجود، کاهش حاشیه‌ سود و در نتیجه کاهش بهای عرضه محصولات موجود و نیز تمرکز بر تولید محصولاتی با قیمت متناسب با نیاز بازارهای داخلی است. هرچند متاسفانه اغلب تولیدکنندگان چرم کشورمان حاضر به کاهش بهای عرضه خود نیستند و در نتیجه توان برندها در کاهش قیمت‌های نهایی برخی محصولات چرمی بسیار محدود می‌شود.

از طرف دیگر، با توجه به اختلاف بهای بالای عرضه محصول درون و بیرون از کشور، افزایش حجم صادرات و تعاملات بین‌المللی از دیگر اهدافی بود که در مدت اخیر به‌عنوان یک راه جایگزین انتخاب کردیم. حاصل آن هم صادرات به کشورهایی نظیر ترکیه، استرالیا، قزاقستان، ایتالیا و کانادا بود. البته خوشبختانه بازارهای بین‌المللی پتانسیل‌های بالایی برای پذیرش محصولات باکیفیت دارند و این روند همچنان در چند کشور دیگر در حال بررسی و گسترش است.

 

کشورهایی مثل هند و چین سهم بزرگی از بازار بین‌المللی محصولات چرمی را در اختیار دارند. قیمت‌های پایین محصولات این کشورها محدودیتی برای صادرات محصولات مارال‌چرم ایجاد نمی‌کند؟

عامل ممیزه ما در صادرات و فروش محصولات نفیس چرمی مارال‌چرم، قیمت نیست؛ چراکه بخش‌بندی ما نیز به‌گونه‌ای نبوده که دغدغه کاهش قیمت به بهای فدا کردن کیفیت را داشته باشیم. آنچه مارال‌چرم را از بسیاری از تولیدکنندگان کشورهای چین و هند متمایز می‌کند، تولید محصولاتی مطابق با بالاترین استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیاست. اتفاقا در این بخش، از سوی کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا بیشتر احساس رقابت می‌کنیم.

مزیت رقابتی ما نسبت به عمده تولیدات کشورهایی که ذکر کردید حرکت به سوی طراحی محصول به‌جای کپی‌برداری، بهره‌مندی از سرمایه انسانی ماهر و متشکل از پرسنل کارآزموده دعوت‌شده از کشورهای مختلف و نیز استفاده از مواد اولیه‌ مرغوب مانند استفاده از چرم‌های وجیتال یا گیاهی به‌جای چرم‌های مسمومیت‌زای کرومی است.

 

به استفاده از چرم‌های گیاهی اشاره کردید. چرم‌های گیاهی چه مزیتی نسبت به چرم‌های کرومی دارند؟

اغلب وقتی صحبت از چرم‌های گیاهی به میان می‌آید، مردم فکر می‌کنند چرم گیاهی چیزی است مثل پروتئین گیاهی یا همان سویا! در صورتی که چنین نیست. اگر در محیط‌های اجتماعی به گفتمان رایج عموم مردم در حوزه صنعت چرم دقت کنید، به دو مبحث عمده برمی‌خورید: اول، مسأله آزار و اذیت حیوانات اهلی که به نظر بنده چندان محلی از اعراب ندارد، چراکه دامی که به‌منظور استفاده از گوشتش سلاخی می‌شود، بالطبع پوستی هم دارد که پس از ذبح به استفاده صنعت چرم می‌رسد؛ و دوم، بحث آلودگی‌های بی‌بازگشتی است که فرآیند دباغی، روانه محیط زیست می‌کند و ضررهایی که کروم برای سلامت انسان دارد. در این باره باید بگویم چرم در جهان به دو روش عمده فرآوری و رنگرزی می‌شود: یا با استفاده از مواد حاوی کروم که به چرم حاصل از این روش، چرم کرومی می‌گوییم و یا با استفاده از موادی که پایه گیاهی و به اصطلاح سبز دارند که منجر به تولید چرم وجیتال یا گیاهی می‌شود. متاسفانه در ایران حجم استفاده از چرم‌های کرومی چشمگیر است. می‌گویم متاسفانه، چون کروم فلزی سنگین است که برای سلامت و محیط زیست اثرات بسیار زیانباری دارد. تماس بدن با کروم می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های کرومی و حساسیت‌های پوستی و حتی متلاشی شدن سلول‌های مغز استخوان شود. به‌همین جهت مجاورت این نوع چرم با پوست بیماران دیابتی، کودکان و مادران باردار توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر به دلیل همین آسیب‌ها صادرات محصولات ساخته‌شده با چرم‌های کرومی به بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ممنوع است. اما چرم‌های گیاهی برای سلامت انسان بی‌ضررند و علاوه بر این، به این دلیل که رنگ‌های گیاهی در فرآیند رنگرزی جذب پوست می‌شوند و منافذ و روزنه‌های پوست را باز می‌گذارند، خاصیت تنفس در آنها بیشتر است و از ایجاد قارچ‌ها و بیماری‌های پوستی در پا و نیز بوی بد پا جلوگیری می‌کنند. همچنین از آنجا که در روش گیاهی سطح پوست نمایان است، پوستی که در چرم‌های گیاهی استفاده می‌شود، نمی‌تواند عیب، آبله یا زدگی داشته باشد.

طبیعی است که چرم‌های گیاهی بنا به دلایل ذکرشده گران‌تر و البته مرغوب‌تر از چرم‌های کرومی باشند و محصولات تولیدشده با این نوع چرم‌ها نیز با قیمتی بالاتر عرضه شوند. این از نکاتی است که عموم مردم وقتی درباره قیمت‌گذاری محصولات لوکس چرمی و مقایسه قیمت محصولات برندها و کشورها قضاوت می‌کنند، نسبت به آن بی‌اطلاعند. دلیل آن هم متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی این امر توسط نهادها و تولیدکنندگان است. هیچ استاندارد یا عامل قانونی منع‌کننده‌ای در این خصوص در ایران سراغ ندارم. در حالی که سلامت مردم یکی از دغدغه‌های اصلی و محوری مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم است. تصور آن نیز سخت است که محصولی روانه بازار شود که می‌تواند دوستان، آشنایان و حتی اعضای خانواده خودم، بیش از 400 نفر همکارم و مردم کشورم را به خطر بیندازد. این است که دغدغه حرکت به سمت «چرم سبز» از اهداف اصلی مارال‌چرم تعریف شده است و البته پای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این خصوص به طور جدی ایستاده است.

 

توضیحاتی که دادید، بسیار تکان‌دهنده بود... اما اینکه قیمت محصولات ساخته‌شده با چرم گیاهی بالاتر است، شما را در عرضه محصولات درون کشور دچار مشکل نمی‌کند؟

نمی‌گویم اثری ندارد، اما عامل تعیین‌کننده نیست. مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم در تولید محصول بر دو موضوع تأکید جدی دارد؛ کیفیت و طراحی مدرن.

ما تیم طراحی داریم نه تیم کپی‌کار. این تیم از مدل‌های مختلف جهانی ایده می‌گیرد، آن را کپی نمی‌کند. بیشتر مجلات مهم جهان در این زمینه را برای این تیم تهیه می‌کنیم تا بعد از بررسی به خلق ایده بپردازند. سپس این ایده‌ها را با توجه به نتایج تحقیقات بازار و اطلاعاتی که از فرهنگ و ویژگی‌های قوم‌شناسانه و جامعه‌شناختی مشتریانمان جمع می‌کنیم، تبدیل به طرح می‌کنیم. بعد از آن مرحله توسط نرم‌افرازهای طراحی، طرح‌ها را برای تولید آماده می‌کنیم. این دقت عمل و گرایش به سمت استفاده از روش‌های علمی و مدرن در تمام فرآیند تولید و توزیع محصولات مارال‌چرم اعمال می‌شود.

حاصل امر این است که میزان اتلاف منابع مادی، انسانی و زمانی به حداقل می‌رسد و همین کاهش کلی هزینه‌ها باعث تداوم فعالیت مجموعه تولیدی و صادراتی مارال‌چرم و گسترش فعالیت‌ها حتی در شرایط رکود اقتصادی است. همان‌طور که می‌دانید، بهار امسال کلنگ ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید محصولات چرمی کشور را به زمین زدیم و به یاری خدا تا سال 1396 قصد داریم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

ما هدفمان را مشخص کرده‌ایم. مجموعه مارال‌چرم به سمت صادرات پیش می‌رود. البته بازار داخلی هم ظرفیت‌ها و شرایط مطلوبی دارد. اما اینکه از ایران به‌جای تصویر کشوری خام‌فروش، تصویر کشوری را در ذهن‌ها بسازیم که بهترین محصولات چرمی جهان را صادر می‌کند، یکی از اهداف‌ بلندمدت ماست. هرچند مسیر دشوار است، اما معتقدم که در دوران پساتحریم شرایط بهتر می‌شود. پیش‌ از این موانعی داشتیم که نمی‌توانستیم به خاطر آن صادرات درستی داشته باشیم.

 

مثلا چه موانعی؟

مثلاً ما در کشور کانادا برنامه‌ریزی و تحقیقات میدانی کردیم. یک پروپوزال 200 صفحه‌ای داشتیم. اطلاعات بسیاری مثل عکس منطقه‌ها، اطلاعات فروشگاه‌ها، نحوه فروش محصول و... را جمع‌آوری کردیم، با این هدف که سه فروشگاه به شکل همزمان و مشارکتی در کانادا افتتاح کنیم، ولی نتیجه فقط صادرات بخشی از محصولاتمان به آن کشور شد؛ در قزاقستان هم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم. جابه‌جایی پول در شریط گذشته بسیار مشکل بود و البته سوءاستفاده‌های فراوانی هم از محدودیت‌های گذشته می‌شد. ولی با رفع تحریم‌ها مشتریان مارال‌چرم در آلمان و ایتالیا از همین حالا چراغ سبز نشان می‌دهند و البته در کشورهایی مثل ترکیه نیز قراردادهای صادراتی مناسبی را عقد کرده‌ایم.

 

اگر بخواهید رمز پیشرفت یک مجموعه را در یک جمله تعریف کنید، چه می‌گویید؟

هویت‌سازی پویا.منظور من از هویت‌سازی پویا، انتقال ارزش‌های سازمان به شیوه‌ای است که مدام درحال زایش و بالندگی باشد. از نظر من و همکارانم «مارال‌چرم» یک موج ایستا نیست، بلکه یک ارگانیسم پویاست که مدام خود را بازتولید می‌کند. هدف ما این است که مشتری‌مان بداند مارال‌چرم یعنی کیفیت قابل اعتماد و تولید قابل احترامی که مدام متنوع‌تر می‌شود. به اعتقاد من، مهم‌ترین راه بقا و پیشرفت در بازار امروز، تبدیل کردن یک سازمان به کارخانه تولید خلاقیت است و این همان هویت پویایی است که ذکر آن گذشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم

شرکت مارال چرم از سال 1374 تاکنون در زمینه تولید، عرضه داخلی و صادرات محصولات چرمی باکیفیت به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ایتالیا و ترکیه فعالیت می‌کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید