اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394103051964845

آشنایی با مشاغل مهم در زمینه اینترنت اشیا

کد: 1394103051964845

https://goo.gl/dntShh

، تهران , (اخبار رسمی): اینترنت اشیا (IoT) ادغام دنیای فیزیکی با دیجیتال است. در اینترنت اشیا، وسایل معمولی جهت به دست آوردن یک هویت آنلاین منحصربه‌فرد و کسب توانایی تعامل با محیط خارجی، با تکنولوژی عجین می‌شوند. در این مقاله به مهارت‌های مهم مشاغل در خصوص اینترنت اشیا اشاره شده است.

مشاغل مهم در زمینه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT)، وسایل معمولی جهت به دست آوردن یک هویت آنلاین منحصربه‌فرد و کسب توانایی تعامل با محیط این شبکه بی‌نهایت از دستگاه‌های «هوشمند»، طیف وسیعی از مزایا را در مقیاس بزرگ برای کسب‌وکار، افراد و جامعه فراهم آورده است که کاهش ضایعات، افزایش امنیت و بهبود کیفیت زندگی بخشی از این مزایا به شمار می‌روند.

طلایه‌داری انقلاب اینترنت اشیا

اشیای هوشمند شامل پوشیدنی‌های تناسب اندام و لوازم خانگی متصل به کارخانه یا حتی تمامی شهرهای هوشمندی است که روزانه آنلاین می‌شوند. این فقط مقدمه‌ای جهت ادامه کاهش هزینه پهنای باند و سخت‌افزار، افزایش نوآوری‌های تلفن همراه و رایانش ابری و حمایت روزافزون جامعه از فرهنگ اتصال است. به روایت گارتنر اینترنت اشیا، به روند گسترش انفجار مانند خود ادامه خواهد داد و طبق پیش‌بینی محافظه‌کارانه‌اش تا سال 2020، 26 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا وجود خواهد داشت و تا این زمان سالانه 300 میلیارد دلار توسط اینترنت اشیا تولید خواهد شد.

نقش همه کسب‌وکارهای بزرگ در اینترنت اشیا

تکنولوژی‌های عظیم مانند Cisco، IBM  و SAP در حال راه‌اندازی واحدهای کسب‌وکار داخلی و صرف میلیاردها دلار جهت رشد زیرساخت‌های اینترنت اشیا هستند، در حالی که مصرف‌کنندگان و اکثر تولیدکنندگان صنعتی مانند فورد، جنرال الکتریک، بوش و فیلیپس زمان‌هایی متمادی را جهت توسعه نسل بعدی دستگاه‌های هوشمند اختصاص می‌دهند و این جریان به استارتاپ‌های اینترنت اشیا شور و هیجان می‌دهد؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیشماری در کنار روند بنگاه‌هایی مانند گوگل و اینتل در حال جذب تامین‌کنندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اکوسیستم اینترنت اشیا هستند.

از آنجا که اینترنت اشیا همچنان رو به گسترش است، متخصصان فناوری اطلاعات آینده‌نگر از انواع فرصت‌های شغلی چالشی و پرسود آن بهره‌مند خواهند شد. این مجموعه مهارت‌های ویژه فناوری اطلاعات به دنبال عصر اینترنت اشیا پدید خواهند آمد.

1- هوش تجاری

قدرت واقعی «داده‌های عظیم» از طریق دستگاه‌هایی که اگزابایت اطلاعات اولیه را مصرف و ارسال می‌کنند، درک می‌شود. سازمان‌ها تلاش خواهند کرد که برای هوش عملی، جریان داده‌های دستگاه‌های هوشمند را جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل کنند. متخصصان هوش تجاری ماهر جهت پاسخگویی نیاز در تجزیه و تحلیل داده‌های سنسورها، مدیریت مرکز داده‌ها، تحلیل پیشگویانه و برنامه‌نویسی در سیستم عامل‌های پیشرو داده‌های عظیم، مانند Hadoop و NoSql، ایده‌آل خواهند بود. تیزهوشی تجاری نیز وجه تمایز اصلی خواهد بود، به خصوص برای مدیران BI که موظف خواهند بود فرصت‌های بیشتری در زمینه رو به رشد اینترنت اشیا پیدا کنند.

2- امنیت اطلاعات

در حال حاضر متخصصان امنیت سایبری یکی از بزرگ‌ترین شکاف‌های استعدادی نیروی کار فناوری اطلاعات هستند. به دنبال افزایش دستگاه‌هایی که ip آنها فعال است، پیچیدگی سوءاستفاده‌های بالقوه و نگرانی‌های حریم خصوصی از وب افزایش یافته است. آیا کسی قادر است یخچال هوشمند شما را هک کند و به کل شبکه شما دسترسی یابد؟ در حال حاضر متخصصان امنیت اطلاعات ماهر در زمینه ارزیابی آسیب‌پذیری، PKI (زیرساخت کلید عمومی) امنیت، هک اخلاقی و امنیت شبکه‌های بی‌سیم از جهت ارزیابی و کاهش خطراتی از این قبیل باید به سرعت جذب کار شوند. دانش استفاده اخلاقی از داده‌ها و سیاست حفظ حریم خصوصی جهت پیشبرد مسیر شغلی امنیت اطلاعات اینترنت اشیا کمک شایانی خواهد کرد.

3- طراحی  ui/ux

صفحه نمایش رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و تبلت مستطیلی است. وسایل در اینترنت اشیا در هر شکل و اندازه‌ای به وجود خواهند آمد. برخی از آنها صفحه نمایش بسیار کوچک خواهند داشت و برخی دیگر هیچ صفحه نمایش بصری نخواهند داشت. به‌رغم این الگوی ذهنی طراحان مستعد رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) یک کالای اساسی برای تامین‌کنندگان اینترنت اشیا خواهند بود که در تلاشند توسعه موثر و رابط کاربرپسند داشته باشند. مهارت‌های موردنیاز برای طراحان UI / UX در اینترنت اشیا شامل موارد زیر است: اول، طراحی وب‌سایت پاسخگو (که در آن تصاویر به صورت پویا با اندازه صفحه نمایش، پلت‌فرم و جهت قرارگیری تنظیم می‌شود.)، دوم، طراحی خدمات (روش طراحی انسان‌محور که به طور مستقیم کاربران را از طریق خدمات مختلط هدایت می‌کند.)

4- توسعه نرم‌افزارهای تلفن همراه

بسیاری از اشیای هوشمند ما توسط دستگاه‌های تلفن همراه کنترل خواهد شد. به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و پوشیدنی‌های هوشمند باعث افزایش تقاضای نقش پرطرفدار توسعه نرم‌افزار تلفن همراه شده‌اند. بستر‌های نرم‌افزاری هوشمند، iOS اپل و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اندروید بیشترین تقاضا را خواهند داشت، چراکه بیش از 90 درصد از دستگاه‌های تلفن همراه ایالات متحده آمریکا شامل این دو سیستم عامل است (در حال حاضر حدود 45 درصد از سهم بازار سهم هر یک از آنها است). بررسی بیشتر نشان می‌دهد به طور ویژه در پی تکثیر نیروی کار اینترنت اشیا، کسانی که تجربه توسعه برنامه‌های تلفن همراه را دارند که با سخت‌افزار و سنسورهای خارجی ارتباط برقرار کند، بازار کار بهتری خواهند داشت.

5- مهندسی سخت‌افزار

مهندسان کامپیوتر با گرایش سخت‌افزار، کار طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی واقعی را انجام می‌دهند که هسته اصلی اینترنت اشیا را تشکیل می‌دهد. مهندسانی که می‌توانند کار توسعه و نصب Wi-Fi، بلوتوث و سایر راهکارهای اتصال را انجام دهند، متقاضی بیشتری دارند. سایر مهارت‌های سخت‌افزاری ارزشمند در اینترنت اشیا عبارتند از طراحی با اتوکد، سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی (MEMS) مهندسی، طراحی سنسور بی‌سیم، و تضمین کیفیت. تکنسین سخت‌افزار همچنین باید از مهارت‌های نرم جهت هماهنگی موفقیت‌آمیز تیم‌های طراحی و ساخت اینترنت اشیا مانند ارتباطات کلامی/ نوشتاری و حل تعارض بهره ببرد.

6- شبکه

دستگاه‌های هوشمند از طیف گسترده‌ای از سنسورهای تعبیه‌شده جهت برقراری ارتباط و تعامل با محیط خود استفاده خواهند کرد. مجموعه روش‌های ارسال و جمع‌آوری داده‌ها رو به گسترش است. متخصصان شبکه نیازمند مهارت‌های طراز اول طراحی، نگهداری و بهینه‌سازی ترافیک امن در مقیاس بزرگ، ستون امن و فعال جهت اتصال مقاصد مختلف هستند. دانش معمولی بی‌سیم (WPA / WEPیا 3G / 4G ) مخابرات، همراه با توانایی پشتیبانی از RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) و پروتکل‌های بی‌سیم مانند بلوتوث، تقاضای بالایی خواهند داشت. ارائه تنوع در محتوا و درک جریان لایه زیرین برنامه نیز برای متخصصان شبکه جهت پشتیبانی از داده‌های مهم اعم از پیام‌های متنی تا پیام‌های صوتی و تصویری لازم خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کاریابی کاران

سامانه کاریابی کاران راهکاری آنلاین برای کارجویان و کارفرمایانی است که به دنبال افراد تاثیرگذار هستند. یکی از اولویت های کاران تغییر نگرش افراد به کار است و در تلاش است تا با بهره گیری از فن آوری و ابزار نوآورانه افراد را جهت بهبود زندگی کاری و عملکرد شغلی یاری نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]