اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395040960335498

دانشمندان اطلس جدیدی از آلودگی نوری منتشر کردند

کد: 1395040960335498

http://j.mp/297BLwa

، تهران , (اخبار رسمی): بنابر گزارش "مجلۀ علوم"1 تحقیقات جدید حاکی از آن است که 80 درصد از آلودگی دنیا به ­ویژه در میان کشورهای توسعه یافته مربوط به آلودگی نوری است

دانشمندان اطلس جدیدی از آلودگی نوری منتشر کردند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از سازمان بهره وری انرژی، نقشۀ جدید از مستندات آلودگی نوری نشان می­ دهد که بخشی از جهان توسط منابع نوری غیرطبیعی روشن می شوند که این موضوع علاوه براین ­که معضلی برای ستاره ­شناسان است برروی زندگی شب ­زیان و محل زندگی آنها نیز تأثیرگذار است.

اطلس جدید جهان که در مجلۀ علوم در تاریخ بیست و یکم خردادماه سال جاری (دهم ژوئن 2016) چاپ شده است به موضوع روشنایی  مصنوعی آسمان شب می ­پردازد و محققانی از ایتالیا، آلمان و آمریکا در این پروژه به رهبری "فابیو فالچی" (Fabio Falchi) از موسسه علوم و فناوری آلودگی نوری ایتالیا (ISTIL) همکاری کردند.

بنابر گفتۀ فالچی رئیس پروژه؛ این اطلس جدید شامل؛ مستندات مهمی از وضعیت محیط ­زیست در شب است و از آنجا که ما در آستانۀ گذار جهانی به سوی تکنولوژی لامپ­ های LED هستیم اگر توجه دقیقی به رنگ و میزان روشنایی این لامپ ­ها نکنیم، افزایش 2 تا 3 برابری منابع نوری غیرطبیعی در شب را شاهد خواهیم بود.

مستندات اطلس نشان می ­دهد که بسیاری از قسمت­ های جهان مملو از نور است و به­ طور مثال تنها در غرب اروپا مناطق بسیار کوچکی از کشورهای اسکاتلند، سوئد، نروژ و بخش ­هایی از اسپانیا و اتریش تا حدودی از آلودگی نوری در امان مانده ­اند. علاوه بر نقشۀ جهان، دانشمندان جداولی را تهیه کرده ­اند که مناطقی از هر کشور را نشان می ­دهد و اینکه چند درصد از جمعیت آن مناطق در زیر آسمان مملو از آلودگی نوری زندگی می ­کنند.

در این اطلس؛ کشورهای گروه بیست2به ­طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته ­اند و یافته ­ها نشان می ­دهد کشورهای ایتالیا و کره­جنوبی آلوده ­ترین و کانادا و استرالیا کم­ترین میزان آلودگی را داشته ­اند. همچنین ساکنان هند و آلمان بیشتر قادرند تا کهکشان راه شیری را مشاهده کنند و این احتمال برای ساکنان عربستان ­سعودی و کره­ جنوبی بسیار کم است. اطلاعات روشنایی شب که در اطلس درج شده، توسط ماهوارۀ آمریکایی"NPP Suomi" انجام شده است که شامل اولین ابزارهایی است که با هدف مشاهده دقیق روشنایی ­های شهری از فضا طراحی شده است. به ­منظور راستی ­آزمایی اطلاعات مندرج در اطلس از مقادیر اندازه­ گیری شدۀ (SQM)3"Sky Quality Meters" در 20865 منطقه در اطراف جهان استفاده شده است.

در ادامه کریستوفر کایبا (Christopher Kyba) محقق مرکز تحیقات علوم ­زمینی GFZ Geraman می­ گوید: مشارکت دانشمندان هرکشور برای کمک در جمع ­آوری اطلاعات بسیار دشوار بود در واقع آنها 20 درصد از کل داده­ های مورد استفاده در اندازه­ گیری های مورد نیاز را ارائه دادند و بدون کمک این دانشمندان امکان دسترسی به این اطلاعات در خارج از اروپا و شمال آمریکا امکان ­پذیر نبود.

در پایان مدیر انجمن بین ­المللی (IDS) International Dark-Sky 4 اسکات فایربند (Scott Feierabend)) یادآور شد؛ این پروژه به عنوان یک موفقیت بزرگ قابل تقدیر بوده و در واقع اطلس جدید معیاری می ­باشد که به ما در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی نوری در مناطق شهری و منابع طبیعی کمک خواهد کرد.

این مجله از سال 1979 توسط انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) چاپ می ­شود.

گروه 20 (به انگلیسی: G-20) یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارائی) و مسئولان بانک ‌های مرکزی بیست اقتصاد مطرح دنیاست. این گروه  متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع 85 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
ابزاری برای اندازه ­گیری شدت نورآسمان هنگام شب است که میزان آلودگی نوری را اندازه­ گیری می ­کند.
سازمان بین ­المللی در آمریکاست که در سال 1988 تأسیس شده و ماموریت آن حفاظت از محیط­ زیست به هنگام شب است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان بهره وری انرژی

سازمان بهره­ وری انرژی ایران (سابا) با هدف ارتقاء و بهبود کارآئی انرژی تشکیل گردیده است. موضوع فعالیت سازمان عبارت است از توسعه مدیریت تولید، تقاضا و مصرف انرژی جهت استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی در سراسر کشور، کنترل و کاهش آلودگی محیط زیست، از طریق انجام مطالعات، تحقیق توسعه، آموزش، انتشارات و ارائه خدمات مطلوب علمی، فنی و تخصصی .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش