کد: 1395042666395611

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاح نوزدهمین اجلاس نظام مهندسی؛

قوانین باید نظام مند شود

کد: 1395042666395611

https://goo.gl/shvV3w

، تهران , (اخبار رسمی): مونسان در آیین افتتاح هیات عمومی اجلاس نظام مهندسی گفت: دستیابی به اهداف کلان توسعه به ویژه در خصوص توسعه پایدار شهری نیازمند نظام مند کردن قوانین و ایجاد ساختاری تخصصی است.

قوانین باید نظام مند شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در آیین افتتاحیه نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که با حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان نظام مهندسی در کیش برگزار شد مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با وجود فعالیت های گسترده و تلاش های قابل تقدیری که در حوزه توسعه شهری کشور انجام می شود, اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به معیارهای قابل قیاس با شهرهای توسعه یافته جهان و بازیابی فرهنگی شهرها متناسب با هویت ایرانی و اسلامی فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: شهرهای کهن ایران به زیباترین وجه نمایانگر هویت کالبدی و بصری برای درک کارکردهایشان بوده‌اند ولی امروز دیگر سیمای بیرونی عناصر بسیاری از شهرهای کشور, انعکاس دهنده هویت ساکنان آن نیست و چنین به نظر می رسد تاثیر اقدامات هویت بخشی به شهرها چندان کار ساز نبوده و بسیاری از نشان ها و نمادهای هویت فرهنگی شهرها خارج از مناظر بصری قرار گرفته اند.

مونسان با اشاره به وجود حدود 1200 شهر درکشور گفت: تقریبا اکثر این شهرها  از مشکلات انسانی، محیط زیست، حمل و نقل، کالبدی، بهداشت محیط، سوانح و حوادث و امثال آن رنج می برند و شهروندان هنوز نتوانسته اند آنطور که شایسته کشور اسلامی ایران است از مواهب شهر نشینی مدرن بهره مند شوند.

وی مسائلی مانند حقوق شهروندی، آلودگی هوا، ترافیک، پارکینگ، فضای سبز، خدمات شهری، سیمای شهر، مبلمان شهری، صنایع مزاحم، کاربری و تراکم را ازجمله مشکلات و معضلات باقی مانده و بطور کامل حل نشده دانست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مردم انتظار دارند که در ایران اسلامی شاهد شهرها و بناهایی باشند که الگوی کشورهای دیگر بوده و زیبنده و برازنده کرامت انسانی آنها باشد.

به گفته مونسان زمان آن فرا رسیده است که بدون عقب گرد به گذشته، با حذف زوائد دانش غربی، تکنیک های مدرن و دانش نوین را برای توسعه ساختارهای شهری، با در نظر گرفتن شاخصه های بومی و سنتی بکار گیریم و مطمئناً این مهم تنها از طریق بکارگیری استعدادهای متخصصان و پژوهش های کارشناسان ایرانی امکان پذیر است.

وی این امر را وظیفه سازمان ها و نهادهای مسئول مرتبط با حوزه های ساختمان و شهر سازی دانست که اصلاح و ترمیم ضوابط و مقررات را در اولویت قرار داده و راه را برای خود نمایی و بروز خلاقیت های مجموعه های تخصصی فراهم نمایند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت:  تببین نظام مدیریت و برنامه‌ ریزی کلان‌ شهری کشور با نگرش شهر پایدار, بازبینی و اصلاح برنامه آموزشی حوزه شهر سازی بر اساس نیازهای شهر پایدار، راه‌ اندازی رشته ‌های جدید مورد نیاز شهرسازی کشور در مقطع کارشناسی ارشد و ارتقا سطح مدیریت مرکز پژوهش‌های کاربردی GIS, رویدادهای مثبتی در مسیر اصلاح ساختارها و بنیان های توسعه شهری کشور هستند که حرکتی هماهنگ و هم سو از سوی تمام دستگاه های مرتبط و نهادهای علمی و پژوهشی را می طلبند.

وی در ادامه  دستیابی به اهداف کلان توسعه به ویژه در خصوص توسعه پایدار شهری را نیازمند نظام مند کردن قوانین و ایجاد ساختاری تخصصی در جهت اجرای برنامه های توسعه دانست و افزود:  هیچ برنامه ای بدون ایجاد نهادهای مسئول و برنامه ریز در جهت توسعه ساختارهای مدرن شهری نظیر ساختمان سازی قابل اجرا نیست.

 مونسان با اشاره به بیش از بیست سال قبل گفت: به علت فقدان یک نهاد مقتدر جهت سازمان‌ دهی مهندسان و فعالیت های آنان و همچنین نبود تعرفه‌های یکسان، نوعی خلا قانونی در امور مهندسی ساختمان به چشم می خورد. در این راستا سازمان نظام مهندسی کشور با هدف تامین مشارکت هر چه بیشتر متخصصان در انتظام امور حرفه‌ای مهندسان کشور, جایگزین سازمان‌های پراکنده شده و تلاش‌ها برای نظام‌مندکردن فعالیت های مهندسی  و سایر رشته های تخصصی مرتبط در جهت ارتقاء خدمات مهندسی کشور منسجم‌تر شدند.

وی تاکید کرد: این سازمان از بدو تاسیس تا کنون چالش های مهمی را در مسیر اصلاح ساختارهای صنعت ساختمان رفع کرده  و حرفه ساختمان‌ سازی کشور را از لحاظ فنی زیر نظر مهندسین و متخصصین قرار داده است بطوریکه امروز این صنعت در کشور به استانداردهای جهانی نزدیک شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برنامه ریزی و قانون‌مند کردن ایمنی ساختمان و آسایش و رفاه محیط های مسکونی, توسعه فضای سالم مسکن و ارتقای توان ساخت و ساز و نوآوری در این صنعت در سطح داخلی و بین المللی را از دیگر فعالیت های این سازمان دانست  که جای تقدیر دارد.

دکتر مونسان  از جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور بعد از سال ها کش و قوس در فرآیند قانونگذاری و مشکلات ناشی از برخوردهای سلیقه ای و چالش های مربوط به زیر ساخت های این منطقه یاد کرد که خوشبختانه امروز از لحاظ ورود به دوران رونق اقتصادی و پذیرش مسئولیت های محوله منتج از قانون و مقررات چگونگی اداره این مناطق کم و بیش در شرایط مناسبی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در طی سه سال گذشته, به منظور همطرازی ابعاد مختلف توسعه, اقدامات گسترده‌ای در این منطقه انجام شده است که شامل تشویق، ترغیب و حمایت از سرمایه گذاران پروژه های متوقف و عقب مانده، تکمیل طرح های مغفول و نیمه کاره, آغاز عملیات اجرایی پروژه های تعریف شده زیرساختی, اجرای چند سایت تفریحی به منظور ارتقاء فضای گردشگری است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در طول این مدت در جزیره کیش,27 پروژه بزرگ با حجم ریالی بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال به اتمام رسیده و 29 پروژه زیر بنایی و عمرانی دیگر نیز با حجم ریالی هفت هزار میلیارد ریال در حال اجرا هستند.

ساخت ترمینال بین المللی فرودگاه کیش, ادامه توسعه بندرگاه تجاری, افزایش تولید و توزیع آب و برق, گسترش فضای سبز و مراکز تفریحی , ادامه طرح‌های توسعه تصفیه فاضلاب, اجرای امور زیربنایی شهرک های مسکونی , توسعه ورزشگاه ها و تفریحات دریایی, گسترش مراکز فرهنگی و مذهبی و ده ها پروژه بزرگ و کوچک دیگر در این مدت به پایان رسیده و یا در حال اجرا می باشند که تا پایان سال جاری تعدادی دیگر نیز به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود: این در حالی است که ده هزار میلیارد ریال اعتبار هم برای طرح های در دست مطالعه در جزیره کیش تصویب شده است.

مونسان با بیان اینکه در حوزه معماری و شهرسازی کیش, ضوابط جدید و مدون و کار آمد تدوین شده است گفت: بازبینی در روش های صدور اوراق و مدارک شهرسازی و تجدید مقررات ساخت و ساز, شفاف سازی ضوابط شهرسازی با ایجاد فرآیندهای نرم‌افزاری, الزام مهندسان جهت رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی جهت کاهش زمان صدور پروانه ساختمان, بازنگری و اصلاح در میزان اخذ پذیره تمدید پروانه بخشی از این ضوابط است.

وی همچنین از تدوین ضوابط مربوط به سرانه های آموزشی, خدماتی, تاسیساتی و بهداشتی برای مجتمع های تجاری  مسکونی خبر داد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد مراکز انتقال فن آوری پیشرفته, افزایش میزان صادرات مجدد و افزایش صادرات کالاهای تولیدی در این منطقه از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

مونسان گفت: منطقه آزاد کیش دارای 6 شهرک صنعتی تخصص یافته با 400 واحد صنعتی فعال غیر آلاینده است که در حوزه های محصولات و خدمات نفت و گاز, آرایشی و بهداشتی, دارویی و پزشکی و سایر اقلام صنعتی فعال هستند. در طول سه سال گذشته این واحدهای صنعتی توانسته اند میزان صادرات کالا از کیش را به بیش از دو برابر افزایش دهند. در همین مدت64100 میلیارد ریال در زمینه های غیر صنعتی و 9400 میلیارد ریال سرمایه گذاری در 65 طرح صنعتی جذب گردیده است و 19 واحد صنعتی که تا قبل از سال 92 غیر فعال بودند, مجددا فعالسازی شدند.

وی در پایان از هندورابی به عنوان نخستین جزیره از مجموعه جزایر اقماری کیش یاد کرد که با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی توسعه آن آغاز شد و امروز دیگر جزیره ای توسعه نیافته نیست و بخش های عمده ای از ساخت فرودگاه، بندرگاه، فضای سبز و تولید و توزیع آب و برق آن با هدف جذب گردشگر اجرا شده و نخستین هتل گردشگری این جزیره نیز به بهره برداری رسیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است ، که می تواند بآن را به عنوان برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی-آموزشی- تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوریهای نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ایران دانست.

منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان