اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050872715590

معاون رگولاتوری تشریح کرد

جزئیات اجرای کاهش تعرفه اینترنت

کد: 1395050872715590

http://goo.gl/VXVmxa

، تهران , (اخبار رسمی): مصوبه 237 رگولاتوری که شامل برگزاری 4 جلسه مجزا است جزئیات و بند‌های زیادی دارد که باید بارها آن را بخوانید تا متوجه تمام نکات آن شوید. برخی از بند‌های آن‌هم آنقدر پیچیده و گمراه‌کننده است که......

جزئیات اجرای کاهش تعرفه اینترنت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات تهران ؛مصوبه 237 رگولاتوری که شامل برگزاری 4 جلسه مجزا است جزئیات و بند‌های زیادی دارد که باید بارها آن را بخوانید تا متوجه تمام نکات آن شوید. برخی از بند‌های آن‌هم آنقدر پیچیده و گمراه‌کننده است که حتی بارها خواندن آن‌ هم جوابگو نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این مصوبه و اینکه چگونه مصوبه 237 و اجرای آن کاهش قیمت اینترنت کاربران نهایی را به دنبال دارد، گفت‌و‌گویی با صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری، انجام شده که در ادامه می‌خوانید: ‌

مصوبات 237 با مصوبات گذشته در زمینه کاهش قیمت اینترنت مانند 181 و 200 چه تفاوتی دارد؟

در بخش سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) با چند تغییر روبه‌رو بوده‌ایم. یک بخش تغییر این است که قیمت حجم به ازای هر گیگابایت را کاهش داده‌ایم یعنی اگر مثلاً قیمت یک سرویس با حجم 2 گیگ 3 هزار و 600 تومان بوده با این تعرفه این میزان 3هزارتومان شده است. درواقع در بخش تعرفه اینترنت حجمی، کاهش 20 درصدی را داشته‌ایم. تغییر دوم کاهش قیمت برای سرویس‌های ماهانه با سرعت بالا (8مگ) است. برای مثال در این بخش ممکن بود یک سرویس با سرعت بالا 23 هزار تومان باشد اما حالا با مصوبه جدید بالاترین قیمت برای سرویس ماهانه با سرعت بالا 18 هزار تومان شده است.

تغییر مهم تر که در این مصوبه الزام آور شده و در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات است تفکیک ترافیک داخلی و خارجی است. آیا در این راستا بررسی صورت گرفته تا معلوم شود چه شرکت‌هایی در این زمینه امکان جدا‌سازی ترافیک داخلی و خارجی کاربران را انجام داده‌اند؟

به صورت دقیق نمی‌توانم در این زمینه آماری ارائه کنم اما برخی از شرکت‌ها این جدا‌سازی را انجام داده‌اند و کاربر درقالب حساب کاربری خود می‌تواند میزان استفاده از ترافیک داخلی و خارجی خود را مشاهده کند. به آن درصدی از شرکت‌ها هم که این امکان را ندارند فرصت داده‌ایم که تا اول بهمن شرایط تفکیک را فراهم کنند.

و اگر فراهم نشود سرنوشت اجرای مصوبه چه خواهد شد؟

در حال حاضر چه این جدا‌سازی انجام شود چه نشود مصوبه اجرا و کاربران کاهش قیمت را خواهند داشت در واقع شرکت‌هایی که امکان جدا‌سازی ندارند باید به ازای میزان مصرف داخلی، یک سوم به حجم بین‌المللی کاربرانشان اضافه کند. بنابراین هر چقدر شرکت‌ها در این جدا‌سازی تعلل کنند خودشان متحمل ضرر خواهند شد.

در بخشی از این مصوبه، تبصره‌ای وجود دارد که شرکت‌های اینترنتی در صورتی می‌توانند از تخفیف شرکت زیرساخت بهره‌مند شوند که بدهی خود به این شرکت را پرداخت کنند. این درحالی است که به گفته شرکت‌های اینترنتی اجرانکردن دقیق دستورات رگولاتوری در مصوبه 181 از سوی زیرساخت و مخابرات باعث شده شرکت‌های اینترنتی متحمل ضرر و تفاوت‌هایی در صورت‌ حساب‌های خود شوند. تکلیف این تفاوت حساب شرکت‌های اینترنتی چه خواهد شد؟

دلیل اختلاف‌های پیشین در این زمینه چند نرخی بودن تخفیف‌ها در مصوبه‌ 181 بود. اما در مصوبه جدید سعی شده به صورت کامل راهی برای رفع این اختلاف‌ها بگذاریم. برای مثال در مصوبه237 به صورت واضح گفته شده که تمام اختلاف‌ها بین بازیگران این حوزه باید ظرف سه ماه تعیین تکلیف شود. یعنی مخابرات، زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی باید تمام مشکلات خود و بدهی‌هایشان را در این مدت زمان، حل و تسویه کنند. هر جا هم مشکل داشتند به سازمان رگولاتوری مراجعه کنند تا حکم مورد نظر در آن خصوص صادر شود.

اما در مصوبه 237 تنها به این موضوع اشاره شده که شرکت‌ها در صورتی از تخفیف زیرساخت بهره خواهند برد که بدهی خود به این شرکت را پرداخت کنند اما حرفی از پرداخت تفاوت صورت‌ حساب به شرکت‌های اینترنتی که به دنبال مصوبه 181 ایجاد شده به میان نیامده است.زیرساخت به شرکتی بدهی ندارد بقیه به این شرکت بدهی دارند. اما این بدهی محل اختلاف است که باید براساس مصوبات 237 این اختلافات تحت نظارت رگولاتوری حل شود. با این کار اختلاف حساب‌های شرکت‌های اینترنتی هم حل خواهد شد.

استفاده از کلمه غیر حجمی برای بسیاری ناشناخته است چرا به جای آن از حجم نامحدود استفاده نشده است؟

کلمه غیر حجمی تنها یک اسم است. در دنیا سرویس با حجم نامحدود وجود دارد اما برای آن سرویس نامحدود هم حدی گذاشته می‌شود تا امکان سوءاستفاده کاربران از میزان پهنای باند گرفته شود به این کار«سقف مصرف منصفانه» گفته می‌شود. یعنی با اینکه نامحدود است ولی سقف هم دارد. اما زمانی که ما از لفظ تعیین سقف برای اینترنت نامحدود استفاده کردیم بسیاری از رسانه‌ها به ما انتقاد کردند که اگر نامحدود است چرا برای آن سقف می‌گذارید بنابراین ما برای اینکه در این زمینه اشتباهی به وجود نیاید به جای کلمه نامحدود از لفظ غیر حجمی استفاده کرده‌ایم. در واقع ما هم براساس حساب و کتاب در دنیا عمل کرده‌ایم یعنی حجم میزان استفاده کاربران را نمی‌شماریم اما اگر از یک سقفی عبور کنند میزان حجم‌شان محاسبه می‌شود.

برخی شرکت‌ها برای اینکه تجربه ناموفق مصوبه 181 تکرار نشود و کاربران نهایی به شکل واقعی کاهش قیمت اینترنت را احساس کنند، پیشنهاد می‌کنند که ابتدا زیرساخت و مخابرات تخفیف‌های خود بر اساس مصوبه 237 را برای شرکت‌های اینترنت اعمال کنند و در قدم بعدی شرکت‌ها براساس مصوبه 237 اقدام کنند. با این ایده موافق هستید؟

در مصوبه جدید همه بازیگران حوزه باید به صورت همزمان دست به اعمال تخفیف‌ بزنند. این یک زنجیره متصل است و نمی‌شود یکی انجام و دیگری انجام ندهد.

اما در مصوبه پیشین این اتفاق افتاد و در نهایت باعث شد کاربران نهایی کاهش قیمتی در سرویس اینترنت پرسرعت خود احساس نکنند؟

بند‌هایی از مصوبه و دو نرخی بودن تخفیف‌ها باعث اختلاف‌هایی بین شرکت‌ اینترنتی با مخابرات و زیرساخت شده بود که این بند‌های اختلاف بر انگیز در مصوبه جدید حل شده است. با این همه اگر اختلافی هم وجود داشته باشد باید آنها با مراجعه به رگولاتوری مشکل خود را حل کنند. ما در مصوبه جدید با تک نرخی کردن تخفیف‌ها ریشه اختلاف‌ها را کنده‌ایم.

این مصوبه و اجرای آن چه تأثیری روی شبکه ملی اطلاعات خواهد گذاشت؟

کل این مصوبه‌ها با نگاه به شبکه ملی اطلاعات تصویب شده است. بند جدا‌سازی ترافیک داخلی از خارجی به این خاطر است تا خدمات و محتوای داخلی شکل بگیرد. براساس بررسی ما شاه‌کلید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی«IXP» بود و شگل‌گیری«IXP» هم منوط به این است که دیتا سنتر‌ها به آن متصل باشند. وقتی که دیتا‌سنترها به یکدیگر متصل باشند هزینه انتقال در کشور هم ارزان می‌شود. تمام کارها در این مصوبه برای کمک به توسعه شبکه ملی اطلاعات بوده است.

در برخی شبکه‌های اجتماعی اعلام شده که جدا‌سازی ترافیک داخلی از خارجی در این مصوبه، مقدمه‌ای است برای اینکه دولت هر زمانی که بخواهد دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اینترنت بین‌الملل قطع کند. آیا این مطالب را تصدیق می‌کنید؟

کاملاً این مطالب غیرکارشناسانه مطرح می‌شود چرا که در ابتدای مطرح شدن شبکه ملی اطلاعات هم گفته می‌شد که همزمان با راه‌اندازی این شبکه ارتباط ایرانیان با دنیا قطع می‌شود این در حالی است که حالا بخش‌هایی از این شبکه راه‌اندازی شده و کاربران همچنان با شبکه جهانی اینترنت در ارتباط هستند. جدا‌سازی ترافیک داخلی از خارجی تنها با هدف رشد تولید محتوا و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی درمصوبه 237 در نظر گرفته شده است.

به خاطر تولید محتوای نه چندان مناسب پایین‌ترین استفاده از ترافیک داخلی را داریم. این شرایط اجرای مصوبه 237را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

در مدت گذشته تولید محتوا در کشور با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است. همچنین ما هم باید فضا را برای شکل‌گیری ترافیک داخل فراهم کنیم تا در نهایت با شکل‌گیری ترافیک داخلی مصوبه اخیر اجرا شود. مصوبه اخیر به تشدید رشد ترافیک داخلی کمک قابل توجهی خواهد کرد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مخابرات استان تهران

شرکت مخابرات استان تهران (سهامی خاص) ، یکی از شرکت های زیرمجموعه ی شرکت مخابرات ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در قلمرو استان های تهران و البرز با طراحی ، ایجاد، بهره برداری ، توسعه و نگهداری شبکه های تلفن ثابت، انتقال داده ، سرویس های ارزش افزوده و خدمات مرتبط برای رفاه جامعه و پاسخ به نیازهای ICT مشتریان حقیقی و حقوقی ، با تکیه بر فناوری و دانش روز، زیرساخت های گسترده و مطمئن شبکه ، کارکنان متخصص و متعهد با رعایت استانداردها در چارچوب اساسنامه فعالیت می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]