کد: 1395051174375689

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز افتتاح شد

کد: 1395051174375689

https://goo.gl/4nRhsF

، تهران , (اخبار رسمی): آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت‌ علوم ، وزارت بهداشت، و با هدف همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی در مسیر توسعه فناوری های شناختی افتتاح شد .

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز افتتاح شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌ برداری مغز که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقش‌آفرینی دستگاه‌های اجرایی گوناگون از جمله وزارت علوم و وزارت بهداشت، افتتاح شد تا مسیر پیشرفت در حوزه شناختی و ارائه خدمات روزآمد برای محققان، پژوهشگران و فناوران این حوزه هموار شود.
کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، در افتتاحیه «آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز» که با حضور اسحاق جهان‌گیری معاون اول رییس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری محمد فرهادی وزیر علوم، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و دیگر اعضای هیات امنای آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار شد، اظهار کرد:تعداد کشورهایی که در حال ورود و فعالیت در عرصه علوم و فناوری‌های شناختی هستند در حال افزایش است و با راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز کشورمان در آینده‌ای نزدیک می‌تواند در این زمینه عرض اندام کند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به این‌که آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز زمینه‌ساز ورود به دنیای کم‌تر شناخته شده مغز را فراهم خواهد کرد، افزود: فناوری‌های جدید و تجهیزات فناورانه موجود در این آزمایشگاه، به درک بهتر و  ترسیم تصویری روشن‌تر از مغز و تحولات رخ داده در مغز هنگام فعالیت‌های شناختی یاری کننده فعالان علوم و فناوری‌های شناختی هستند.
خرازی همچنین به اهمیت بالای آگاهی از کارکردهای شناختی مغز در ارتقای سلامت عمومی، پیشگیری از آسیب‌های شناختی و بهبود فرهنگ جامعه اظهار کرد: افزایش توانمندی در این حوزه صورت گرفته است و وزارت بهداشت در زمینه آزمون‌های شناختی و ارتقای توانمندی‌های این حوزه تلاش‌های خوبی انجام داده است که در پیشگیری از آسیب‌های شناختی مؤثر خواهند بود.    
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به کارایی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در جمع‌آوری، تحلیل و مهندسی داده‌های شناختی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: با تحقیقات و پژوهش‌ها حجم عظیم داده‌های حوزه مغز و شناختی تولید می‌شود که تحلیل و مهندسی آن‌ها در سطح ملی و بین المللی، می‌تواند در دست‌یابی به نتایج و یافته‌های علمی و پژوهشی جدید مورد استفاده قرار بگیرد.
وی همچنین با اشاره به ایجاد این آزمایشگاه بر اساس نیاز مبرم کشور به مطالعه و ارائه خدمات شناختی در سطح فراگیر عنوان کرد: با توجه به گران بودن تجهیزات و بسترهای لازم راه‌اندازی چنین آزمایشگاهی، همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار احساس می‌شد و اکنون با تحقق این آزمایشگاه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی از جمله دانشگاه‌ها،می‌بایست به مطالعه و تعریف پروژه‌های پژوهشی و فناوری  حوزه شناختی توجهی ویژه داشته باشند.

باروری حوزه جوان علوم شناختی صورت می‌گیرد
در ادامه این نشست، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از تلاش معاونت علمی و فناوری، وزارت علوم و دیگر ارکان نقش آفرین در راه‌اندازی آزمایشگاهی ملی نقشه برداری مغز، گفت: حوزه علوم و فناوری‌های شناختی عرصه‌ای جوان و نیازمند تلاش تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه است و امیدواریم با همکاری و همگرایی فعالان رشته‌های گوناگون، پیشرفت کشور در این حوزه اتفاق بیفتد.
وی افزود: حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیاتی بهداشت، درمان و پزشکی زمینه مناسبی برای توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و مغز هستند و وزارت بهداشت آمادگی دارد تا زمینه لازم برای همگرایی و همکاری فعالان حوزه‌های یادشده به منظور پیشرفت و توسعه علوم شناختی را فراهم کند.

توانمندی کشور در علوم شناختی و مغز
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوریف با اشاره به توانمندی علمی کشورمان در علوم شناختی، رفتاری و مغز عنوان کرد: رشته‌های علمی گوناگونی با شاخه‌های متعدد ر دانشگاه‌های کشورمان فعال هستند که خوشبختانه در حوزه‌های شناختی نیز به توانمندی‌های خوبی دست یافته‌ایم.
وی با اشاره به نقش ایجاد یک دانشگاهی جامع در حوزه علوم شناختی و مغز به منظور توسعه توانمندی‌های این حوزه گفت: تعریف پروژه‌های متعددی در دستور کار دانشگاه‌های کشور قرار دارد  ایجاد همکای‌های میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای از دیگر اقداماتی است که می‌تواند توسعه و پیشرفت علوم و فناوری‌های شناختی را رقم بزند.

ایجاد 120 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور
فرهادی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با حمایت وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: این آزمایشگاه یک آزمایشگاه پیشرفته است که در زمینه مطالعات کارکردهای مغز فعال شده است.
وی با اشاره به حضور متخصصان رشته‌های گوناگون در آزمایشگاه‌ ملی نقشه برداری مغز، افزود: فعالان تحقیقاتی و پژوهشی و متخصصان رشته‌های علوم انسانی، علوم پزشکی، مهندسی و علوم پایه در این آزمایشگاه حضور می‌یابند که به تحقیقات و پژوهش در علوم شناختی، رفتاری و اعصاب می‌پردازند.
فرهادی، از راه‌اندازی 120 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: این تعداد آزمایشگاه در حال تجهیز و راه‌اندازی بوده که در حد این آزمایشگاه ملی، پیشرفته هستند.

تحقق چشم‌انداز علوم و فناوری‌های شناختی با راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز
گفتنی است، با تصویب سند توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سال 1390 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دولت موظف شد با حمایت از تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز،  از تحقیقات و پژوهش‌های علوم شناخت حمایت کند و با تدوین اساس‌نامه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گام نخست در توسعه این حوزه برداشته شد.
به دنبال تصویب اسا‌س‌نامه آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در 1393 توسط شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، راه‌اندازی آن کلید خورد و اکنون این آزمایشگاه در ابعاد ملی، میزبان دانشگاهیان، محققان، پژوهشگران و فعالان علوم شناختی و فناوری‌های همگراست.
این آزمایشگاه شامل دستگاه‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی 3تسلا، انواع دستگاه‌های تحریک غیرتهاجمی  مغزی (TMSو TCS) سازگار با MRI، انواع دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز و مجهز به امکانات پیشرفته‌ی پردازی داده، تصاویر و سیگنال، آزمایشگاه واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف