اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051375805730

تصویب سند ملی رشد در آینده نزدیک

کد: 1395051375805730

https://goo.gl/HxdFYk

، تهران , (اخبار رسمی): وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده شدن سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی خبرداد و گفت که ئر دو هفته آینده این سنددر شورای معین تصویب خواهد شد.

تصویب سند ملی رشد در آینده نزدیک

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، حامد برکاتی، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به  سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی گفت: این سند، ظرف چند ماه آینده و قبل از پایان سال 95 در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور 9 وزیر و به ریاست جمهور تشکیل می شود، برای تصویب نهایی ارائه شده و بعد از آن اجرایی می شود.
برکاتی به برنامه های پیش بینی شده در این سند اشاره کرد و گفت: این برنامه ها و اقدامات به دوران قبل از لقاح و به طور مشخص از لقاح تا 8 سالگی توجه دارد. چون عمده رشد مغز انسان یعنی 60 درصد در سال اول، حدود 80 درصد تا 3 سالگی و بیش از 90 درصد آن تا 8 سالگی شکل می گیرد.
رئیس دبیرخانه کشوری رشد و تکامل همه جانبه کودکان در ادامه افزود: از آنجایی که فرصت هایی که برای بالندگی ذهنی ،جسمی و عملیاتی یک انسان وجود دارد عمدتا در 8 سال اول زندگی است، بنابراین لازم است برای این زمان برنامه ریزی ویژه داشته باشیم زیرا کشورهایی که چالش های سلامتی را پشت سر گذاشته اند برای رشد و تکامل همه جانبه کودکان سرمایه گذاری کرده اند و برای 8 سال اول عمر برنامه ریزی کرده اند.
وی منظور از چالش های سلامتی را غلبه کردن بر میزان بالای مرگ و میر کودکان خردسال و به طور مشخص مرگ و میر کودکان زیر یک، 5 و نوزادان و نیز غلبه کردن بر سوء تغذیه عنوان کرد.رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: طبیعتا برنامه مراقبت و تغذیه مادر باردار از زمان لقاح و سپس فراهم آوردن تسهیلات برای مادر باردار اعم از مرخصی زمان بارداری را از جمله اقدامات اجرایی عنوان کرد که برنامه آن بعد از تصویب سند باید نوشته و اجرا شود.

وی در ادامه فراهم نمودن زایمان استاندارد و ایمن را از جمله مهمترین دستاوردهایی عنوان کرد که با اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شده است.

رئیس دبیرخانه کشوری رشد و تکامل همه جانبه کودکان در ادامه افزود : سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی تمامی حیطه های جسمی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی کودک را در برمی گیرد و مباحث جامع آن مربوط به وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین شهرداری ها و سازمان بهزیستی است.
برکانی گفت: براساس این سند معتقدیم کودک زیر 8 سال یک شغل دارد و آن بازی است که با این نظر طبیعتا ساخت و ساز و احداث زمین های بازی برای کودکان از جمله حوزه هایی است که باید به آن توجه کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان