اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951112229415730

وزیر بهداشت عنوان کرد

آموزش، موتور اصلی نظام سلامت است

کد: 13951112229415730

https://goo.gl/M71t7a

، تهران , (اخبار رسمی): موتور اصلی خدمت در نظام سلامت، آموزش و تربیت پزشکان، پرستاران و سایر گروه های پزشکی و غیرپزشکی است.

آموزش، موتور اصلی نظام سلامت است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، حسن هاشمی ظوزیر بهداشت فبا تاکید براین موضوع گفت: امروز در جامعه هر فردی در هر حوزه ای مانند آب، هوا، دریا، ارض و سماوات اظهار نظر می کند و خود را کارشناس می داند اما ما بهتر از همه می دانیم که بیمارستانها باید پزشک عالم، با مهارت و تجربه داشته باشند تا به خوبی اداره شوند.
وزیر بهداشت با اشاره به وجود 250 بیمارستان آموزشی در کشور، یادآور شد: برخی افراد با وجود تولید علم و یا ارتقای رتبه علمی ایران، به ندرت قدردان هستند اما این موفقیت ها حاصل زحمات پزشکان، محققان و دانشگاه های کشور است.
هاشمی با بیان اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت در اعتبار بخشی و تعداد سنجه های آن، تغییرات جدی را اعمال کرده است، افزود: اعتبار بخشی در حوزه آموزش، بسیار مهم و اثرگذار است که می تواند در پیشرفت تحقیقات، علوم پزشکی و درمان موثر باشد باید بپذیریم که در ابتدای مسیر قرار داریم و باید گفتگوهای بیشتری در قالب کارگاه آموزشی در سطح منطقه ای و ملی برای آموزش دیدن و آموزش دادن برگزار کنیم.
وزیر بهداشت یکی از مهمترین مشکلات کشور و نظام سلامت را مدیریت عنوان کرد و خطاب به حاضران در این اجلاس، گفت: شما هم می توانستید مانند برخی افراد، ببینید و فقط نقد کنید اما بخاطر علاقه به مردم و کشور، این مسئولیت ها را با وجود اختیارات محدود پذیرفتید.
هاشمی تصریح کرد: در قالب طرح تحول سلامت، بیمارستانها اقدامات بسیار موثری را انجام دادند که حاصل آن، افزایش رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت بود و ارتقای بیشتر آن با آموزش و نظارت میسر می شود.
به گفته وزیر بهداشت، یکی از آفت های کشوری که حزب ندارد، طول عمر مدیریتی کوتاه مدیران است زیرا این مدیران تا می خواهند دست به تغییر بزنند، عمر مدیریتی آنها تمام شده است.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که برای روسا، مدیران و معاونین آموزشی بیمارستانهای کشور، دوره های آموزشی، بازدیدهای خارج از کشور و استفاده از علم روز دنیا را فراهم کنیم. از روز اول مسئولیتم اعتقاد داشتم که باید به بیمارستانها تفویض اختیار کنیم و به مجموعه های کارآمد کوچک در قالب اداره هیات امنایی تبدیل شوند تا به توسعه زیرساخت های خود بپردازند اما در این دوره از وزارت بهداشت، چنین امری، محقق نشد.
وزیر بهداشت گفت: هر تغییر مهمی نیازمند هزینه، اراده قوی و جسارت است اما بسیاری از افراد به انجام روشهای سنتی، عادت کرده اند بنابراین اگر بتوانیم برای روسا، مدیران و معاونین آموزشی بیمارستانها، برنامه ویژه ای تعریف کنیم، با سرعت بیشتری به اهداف تعیین شده خواهیم رسید.
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اضافه کرد: اگر به این حوزه توجه ویژه ای نشود، سایر ماموریت های این وزارتخانه یعنی بهداشت و درمان انجام نخواهد شد و با فارغ التحصیلان با مهارت و تجربه و علاقه مند به کشور و مردم می توان به داشتن نظام سلامت کارآمد امیدوار بود.
 هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت تجدید نظر ساختاری در بیمارستانهای آموزشی کشور، یادآور شد: موقعیت رییس بیمارستان، علمی است و حضور چنین شخصیت علمی در بیمارستان، نشان دهنده این است که با جایگاه علمی خود این مجموعه خود را در حوزه های آموزش، پژوهش و فناوری مدیریت می کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: مدیر بیمارستان باید به انجام امور اجرایی اقدام کند و ممکن است رییس بیمارستان بعد از دو یا سه سال تغییر کند اما به مدیر بیمارستان باید یک دوره زمانی حدود یک دهه مهلت داد تا به توسعه زیرساخت های مجموعه های تحت نظر خود بپردازند.
هاشمی گفت: بیمارستانهای آموزشی باید چه ساختاری داشته باشند؟ کدام یک از آنها می تواند دوره های فلوشیپ، تخصصی و فوق تخصصی را داشته باشد؟ تعداد رشته های تخصصی چنین بیمارستانی چقدر است؟ تعریف بیمارستان آموزشی چیست؟ بنابراین با در دست داشتن این اطلاعات می توان گفت که یک بیمارستان آموزشی است یا خیر. در برخی از کشورهای دنیا، داشتن کمتر از 16 رشته تخصصی را برای بیمارستانهای آموزشی قابل قبول نمی دانند. پس باید تعریف شفافی از این بیمارستانها وجود داشته باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر 250 بیمارستان آموزشی کشور به 150 بیمارستان تبدیل شود، وضعیت آموزش بهتر خواهد شد، افزود: به اعتقاد من نیازی نیست که دانشگاه علوم پزشکی تهران، حدود 18 بیمارستان آموزشی داشته باشد زیرا فقط اسم آنها آموزشی است اما در عمل، تمام فضای آن، درمانی است زیرا برای درمان مردم در دوره های گذشته، فکر اساسی نشده بود اگر چه ما مقصر نیستیم چرا که قربانی بی توجهی مسئولان چند دهه اخیر و شاید آینده خواهیم بود.
 هاشمی تصریح کرد: دکتر روحانی توجه ویژه ای به حوزه سلامت دارد که از این بابت خرسند و سپاسگزاریم اما این توجه، کافی نیست زیرا فاصله بسیار زیادی با کشورهای منطقه از نظر بودجه اختصاص داده شده به حوزه سلامت داریم. معتقدم هنوز به اندازه سال 90، برای حوزه سلامت، هزینه نکرده ایم و نرخ دلار هم در این مدت، سه برابر شده است اما با این وجود، توقعات زیاد ایجاد شده و به جای تشکر از جامعه پزشکی، با هدف مطرح شدن بیشتر، مدام به آن حمله می کنند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از نظر ساختاری می توان به ادغام برخی از بیمارستانهای کشور، فکر کرد زیرا در این صورت، به نفع حوزه آموزش است اما از سوی دیگر، نیاز است که حتما بیمارستانهای آموزشی جدیدی در کشور ساخته شوند زیرا با کمبود جدی نیروهای تخصصی و فوق تخصصی روبرو هستیم و بر خلاف برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، فضای کافی برای آموزش این متخصصان نداریم.
هاشمی گفت: ما هر چه در دولت و مجلس در قالب تدوین برنامه ششم توسعه، نظرات کارشناسی در حوزه آموزش دادیم، به حرف ما توجه نکردند و امیدواریم که به حوزه آموزش، به عنوان یکی از عوامل قدرت و سازنده فرهنگ جامعه، توجه بیشتری شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در ابتدای مسئولیتم به معاون توسعه وزارت بهداشت گفتم که بودجه و ساخت و ساز فراهم می شود اما ما باید به فکر تربیت حداقل 500 مدیر بیمارستانی باشیم که تراز مالی، درآمد و هزینه های بیمارستان را بخوبی بدانند اما به قدری گرفتار برنامه های روزمره و البته بدقولی دوستان و نامهربانی شرکایمان شدیم، که این امر تحقق نیافت.
 هاشمی یادآور شد: به آینده امیدوار هستیم اما توقعات و انتظارات ما بیشتر از این است و علاقه داریم که مسئولان، به آنچه را بر زبان می آورندعمل کنند.
وزیر بهداشت در پایان گفت: بخش مغفول مانده خدمات، نظارت است که ابتدا انسان باید از خودش شروع کند و به خود مراقبتی اقدام کرده و بعد به دیگران بپردازد.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان