کد: 1395051376175689

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری عنوان کرد

جهش قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان درسالجاری

کد: 1395051376175689

http://goo.gl/N0OFni

، تهران , (اخبار رسمی): معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد رشدی 3 برابری نسبت به سال 93 بودند و پیش‌بینی می‌شود این شرکت‌ها امسال نیز شاهد جهشی قابل توجه نسبت به سال پیشین باشند.

جهش قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان درسالجاری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در رویداد آشنایی با مرکز فن‌آفرینی نوتک، تلاش برای تثبیت و بازتعریف مفاهیم نوین در حوزه اقتصاد کشور را گامی برای شکوفایی ظرفیت‌های ویژه مغفول مانده در ادبیات اقتصادی  کشور عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین تلاش در این عرصه ایجاد یک تحول فرهنگی بوده است تا با تغییر در نگرش عموم جامعه، ایران به مثابه کشوری صاحب تاریخ، تمدن، سابقه علم، دانش و نوآوری و کارآفرینی اشتباهات خود را اصلاح کرده و در مسیر صحیح برای پیشرفت گام بردارد.
رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان افزود: با این اصلاح فرهنگی، باید دید چرا امثال خوارزمی، زکریای رازی، ابن هیثم، فارابی و دیگر سرآمدان عرصه علم و فن‌آوری تکرار نشدند و از سویی بررسی شود این چنین نوابغی در چه زیست بومی فرصت رشد و تکامل یافتند.
ستاری، زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را سازنده و تحقق‌بخش مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این تصور که ایجاد چنین زیست بومی با پول ممکن است، صحیح نیست و مصداق آن کشورهایی هستند که با صرف هزینه‌های گزاف موفق نشدند حتی یک دانشگاه مشابه آن‌چه در کشورمان داریم ایجاد کنند؛ اساساً جوامعی که صرفاً به ثروت‌های مادی خود تکیه دارند، هیچ‌گاه قادر نخواهند بود کارآفرین شوند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری می‌باید  از دل جامعه، بر مبنای درک ضرورت و با تلاش و نگاه مشترک تمامی اقشار جامعه ساخته شود، افزود: تجربه موفق دیگر کشورها در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای کارآفرینی نشان می‌دهد، ایده خلاقیت و تلاش برای خلق یک نوآوری به منظور حل مشکلات، موفقیت آنان را به دنبال داشته است.
ستاری، عرصه‌‌‌ی فعالیت دانش‌بنیان  را عرصه‌ای سراسر برد ارزیابی کرد و گفت: با اصلاح فرهنگی و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، جامعه باید به این نتیجه برسیم عرصه دانش‌بنیان جز موفقیت و یا آموختن درسی جدید، حالت دیگری ندارد و  فعال این حوزه  اگر به کار خود باور داشته باشد و عشق بورزد هرگز باخت را میان گزینه‌های خود نخواهد داشت.
رئیس هیئت امنای صندوق پژوهشگران و نوآوران، گفت: این مهم که حل مشکلات کشور درگروی نوآوری است نیازمند فرهنگ‌سازی است و تبدیل هر مشکل به یک کسب و کار سودآور، به ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری بر می‌گردد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، اقتصاد دانش‌بنیان را عرصه بروز و شکوفایی مدیران جوان و خلاق با سنین کم‌تر از 30 سال دانست و ابراز کرد: وقتی سرانه  GDP کشورمان از محل فناوری نسبت به بمبئی پرجمعیت بالاتر است، نفوذ تلفن ثابت کشور از کشوری چون آمریکا فراتر رفته است و بازاری بالای 80 میلیارد دلاری در حوزه e-commerce   در اختیار داریم، پس کشورمان دارای ظرفیت بالایی در حوزه فناوری است که این ظرفیت به دست مدیران جوان فعال در عرصه نوآوری و کارآفرینی محقق خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت خوب استارت‌آپ‌های کشورمان، دانشگاه‌ها و مراکز رشد و شتاب‌دهی را زمینه ساز توانمندسازی فعالان این عرصه دانست و  گفت: ما امروز استارت‌آپ‌هایی داریم که در سال بیش از 10 برابر بزرگ شده‌اند. سال 95 جهش بالایی در شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت، ما باید به این برسیم که دیگر فقط از کارخانه سیمان و فولاد برای فرزندانمان کار در نمی‌آید.


تکمیل بخش مهمی از نظام ملی نوآوری
در ادامه این رویداد حمیدرضا امیری‌نیا،  مدیر موسسه دانش بنیان برکت ، با اشاره به این‌که نوتک اقدامی مهم در نظام ملی نوآوری را مورد حمایت قرار می‌دهد افزود: این مرکز بخش کلیدی و مهمی را در زنجیره ایده تا محصول مورد حمایت قرار می‌دهد و شتاب‌دهی ایده‌های نوآور از مهم‌ترین این بخش‌هاست.
امیری نیا، با اشاره به آشنایی کشور با زنجیر ایده تا بازار، حل تدریجی چالش علم صرفاً برای علم و حرکت به سوی حضور ایده‌های نوآورانه در بازارهای جهانی گفت: امروزه نگاه شرکت‌های فناور کشور ما به بازارهای جهانی است و امروزه کسب و کاری که در چشم‌انداز خود صرفاً به بازار داخلی اکتفا کند، پیش از شروع شکست خورده خواهد بود.
مدیر موسسه دانش‌بنیان برکت، تلاش‌ها و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری را در جهت جلب مشارکت و فعال سازی حلقه‌های گوناگون عرصه فناوری  و نوآوری از جمله استارت‌آپ‌ها مثبت و اثرگذار ارزیابی کرد و افزود: این تلاش‌ها موجب شده است که کشورمان به سوی تحقق یکی از رویکردهای مهم اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز با درک ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان توسط همه بخش‌ها، تلاش کرده است از طریق موسسه دانش بنیان برکت به این عرصه ورود پیدا کرده و حمایتهای لازم را انجام دهد.

5 گام مهم در شکست و موفقیت‌ شرکت‌ها
مجید دهبیدی‌پور مدیر مرکز رشد فناوری هاى دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این رویداد تجربیات و مشاهدات خود از  تعامل با استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپای مرکز رشد را با حاضرین در میان گذاشت.
وی ارزیابی بیش از 1000 شرکت دانش‌بنیان، حضور  بیش از 200 شرکت در این مرکز و دست‌یابی بیش از 20 شرکت به فروش میلیاردی به عنوان تجربه‌ای ارزنده در حوزه کارآفرینی یاد کرد و افزود: طی این 12 سال فعالیت این مرکز، بالغ بر 25 درصد از 200 شرکت‌ شکست مطلق داشتند، و 10 درصد از این میان توانستند خود را تثبیت کرده و به پایداری بسیار خوبی برسند. 
دهبیدی پور، عوامل شکست و موفقیت این شرکت‌ها را در 5 عامل اساسی و سرنوشت‌ساز شامل تیم کاری، مطالعه بازار، وجود راهبر، سابقه و تجربه فعالیت بنیان‌گذاران در دیگر شرکت‌ها، مدل کسب و کار و منابع مالی خلاصه کرد و افزود: در این میان تامین منابع مالی در مقایسه با دیگر مولفه‌ها اولویت کم‌تری را داراست و عواملی چون وجود تیم کاری توانمندی که بتوانند کنار هم فعالیت روبه جلو داشته باشند،  توجه جدی به مساله بازار برای محصول، وجود فرد راهبری که بتواند در شرایط دشوار تیم را مدیریت و هداست کند، عوامل مهمی هستند که شکست و یا موفقیت کسب و کارهای نوپا را رقم می‌زنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف