اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052081475596

کمبود شکر، کام کندوها را تلخ کرد

کد: 1395052081475596

http://goo.gl/pEi526

، تهران , (اخبار رسمی): با افزایش قیمت شکر در بازار، وضعیت پرورش‌دهندگان زنبورعسل در بلاتکلیفی قرار گرفته و حتی با حرف و حدیث‌هایی از عرضه شکر در بورس، وضعیت بازار ساماندهی نشده است.

کمبود شکر، کام کندوها را تلخ کرد

به گزارش اخباررسمی و به نقل از کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، محمد ناظری مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با افزایش قیمت شکر در بازار، وضعیت پرورش‌دهندگان زنبورعسل در بلاتکلیفی قرار گرفته و حتی با حرف و حدیث‌هایی از عرضه شکر در بورس، وضعیت بازار ساماندهی نشده است.

محمد ناظری افزود: قیمت شکر تا چهارهزار و 300 تومان افزایش یافت و با وجود احتکاری که در بازار وجود دارد، پرورش‌دهندگان قادر به تغذیه زنبورهای خود نیستند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند عرضه شکر در بورس می‌تواند قیمت‌ها را تا حدودی تلطیف کند، اما از آنجا که کشاورزان خرده‌پا یا قنادان نمی‌توانند در حجم کوچک از بورس خریداری کنند، دوباره ناگزیرند به تاجران سرمایه‌دار مراجعه و شکر را از آنها خریداری کنند.

تولید عسل روند نزولی گرفت

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان رضوی ادامه داد: هرچند یک‌هزار و 900 زنبوردار با 200 هزار کندو بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان سالانه حجمی بیش از یک‌هزار و 400 تن عسل تولید می‌کنند، اما وزش باد، گردوغبار و نوسانات دما باعث شده حجم تولید روند نزولی پیدا کند.

ناظری تصریح کرد: در شرایط عادی از هر کلنی شش تا هفت کیلوگرم عسل برداشت می‌شد، اما در شرایط کنونی، برداشت تا 40 درصد کاهش یافته است، چرا که زنبور نمی‌تواند تولید مازادی داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها یادآور شد: بیماری کنه واروا، نوزما، لوک آمریکایی و لوک اروپایی ازجمله بیماری‌هایی است که باعث تلفات سنگین در کندوها شده و جمعیت زنبوری را تهدید می‌کند.

ناظری تأکید کرد: هرچند بیماری واروا و نوزما باعث کاهش جمعیت زنبوری خراسان رضوی و شهرستان مشهد شده است، اما وضعیت تولید عسل در سال جاری چندان رضایت‌بخش نیست.

محتکران شکر را شناسایی کنید

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان رضوی اظهار داشت: وقتی زنبورداران از تغذیه زنبورهای خود با شکر سخن می‌گویند، عده‌ای از افراد ناآشنا گمان می‌کنند این شکر برای استحصال عسل و تبدیل کردن آن به عسل تقلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که زنبورها نیز مثل سایر جانداران نظیر گاو گوسفند که از یونجه و ذرت استفاده می‌کنند، باید تغذیه شوند.

وی همچنین گفت: احتکار برخی بنکداران برای جلوگیری از عرضه متناسب با تقاضای شکر در بازار از چشم مسئولان به دور مانده و این محتکران بازار داخلی را به نفع خود متشنج می‌کنند.

رد پای واردکنندگان شکر پشت پرده احتکار

ناظری در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد سناریوی چیده‌شده توسط برخی محتکران برای کاهش عرضه و افزایش قیمت شکر در حالی صورت می‌گیرد که فشار برای واردات شکر به نتیجه برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مافیای شکر به‌دنبال آزاد کردن واردات شکر هستند و عرضه قطره‌چکانی شکر در بازار هم با همین هدف صورت می‌گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]