اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951011210865596

برخلاف ماده 110 قانون برنامه پنجم

یارانه ها تنها به نان سنتی تخصیص یافته است

کد: 13951011210865596

https://goo.gl/CvfhEd

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با تشریح دلایل توقف توزیع شیر در اکثر مدارس کشور، گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت باید طرح تغذیه نان و شیر مدارس دوباره اجرایی شود.

یارانه ها تنها به نان سنتی تخصیص یافته است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت نان در کشور، گفت: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنجم توسعه، واحدهای نان سنتی و صنعتی باید از مزایای قانونی یکسانی در ضرایب بیمه، مالیات و مواد اولیه برخوردار باشند اما در عمل، دولت، آرد یارانه ای را به واحدهای نان سنتی اختصاص داده و واحدهای صنعتی از آرد آزاد استفاده می کنند که در مواردی تا ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم آرد، تفاوت قیمت وجود دارد.

دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران با اعلام اینکه با این تفاوت قیمت، مصرف کننده به سمت نان سنتی که ارزان‌تر است، می رود که موجب می شود ظرفیت کلانی از سرمایه گذاری‌ها تعطیل و متوقف باشند، تصریح کرد: سیاست کلی بر این بود که نحوه تولید نان از روش سنتی به صنعتی سوق یابد و بر همین اساس برنامه ریزی شده بود که در پایان سال ۹۴، حدود ۴۰ درصد از نان مصرفی کشور به روش صنعتی تولید شود اما امروز نه تنها این برنامه محقق نشد بلکه عقب گرد داشتیم و سهم نان صنعتی از نان مصرفی مردم کمتر از حدود ۴ سال قبل است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده در حوزه کشاورزی ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو نوع یارانه نان است که در مقایسه با سال گذشته تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت گندم، دلیل افزایش یارانه نان

وی افزایش قیمت گندم را علت اصلی افزایش یارانه نان برای ثابت نگه داشتن قیمت این ماده غذایی دانست و افزود: یارانه نان بیشتر باید به عنوان یارانه تنظیم بازاری و یارانه کالای اساسی درنظر گرفته شود و نمی‌توان این یارانه را یارانه کشاورزی تلقی کرد زیرا باید یارانه کشاورزی شاهد افزایش تولیدی بهره وری در بخش کشاورزی باشیم.

این مقام مسئول، افزود: اگر یارانه نان را از یارانه کشاورزی جدا کنیم، آن بخش از یارانه‌ای که برای بخش کشاورزی می‌ماند در مقایسه با دیگر کشورها نشان می دهد به بخش کشاورزی اهمیت لازم داده نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با تاکید بر اینکه با تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی که در دو سال اخیر در افزایش راندمان و بهره وری بخش زراعت شاهد بودیم، انتظار این بود دولت از بخش کشاورزی حمایت بیشتری کند تا با خودکفایی، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم. ، بیان کرد: امروز دولت گندم را به صورت تضمینی کیلویی ۱۲۷۰ تومان خریداری می‌کند و همان گندم را به قیمت کیلویی ۶۶۰ تومان به کارخانه‌های آرد تحویل می‌دهد که یارانه نان صرف مابه التفاوت قیمت گندم می‌شود تا قیمت نان ثابت بماند، همچنان که حدود ۳ سال است قیمت نان و آرد تغییر نکرده است.

توزیع شیر مدارس در برخی مناطق حذف شده است

وی در ادامه با بیان اینکه طرح شیر مدارس، طرحی ملی و موفق در کنار طرح تغذیه رایگان مدارس در مناطق مردم بود، گفت: ۷۰ نوبت شیر در دوره ابتدایی و راهنمایی توزیع می‌شد و در مقطعی، دوره دبیرستان هم اضافه شد و طرح آن قدر عالی بود که بسیاری از کشورها از ما الگوبرداری کردند.

زرگران اظهار داشت: اما کسری بودجه ۴ تا ۵ سال اخیر موجب شد توزیع شیر کاهش یابد و توزیع شیر از برخی مناطق و مقاطع تحصیلی و برخی مناطق کلان شهرها حذف و کمرنگ شود.

وی افزود: بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته برای توزیع شیر در مدارس بسیار ناچیز است زیرا شیر مدرسه صرفاً تغذیه نیست بلکه راهکاری برای ارتقای رشد دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم و جلوگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان در بزرگسالی است.

توزیع کارت اعتباری میان دانش آموزان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه راهکارهای جدید بخش خصوصی این است که کارت های اعتباری میان دانش آموزان توزیع شود تا دانش آموز با استفاده از این کارت، در زمان لازم، شیر را با قیمت پایین‌تر از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها تأمین کند اما بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این طرح کفایت نخواهد کرد، یادآور شد: اجرای طرح با کارت اعتباری هزینه های حمل را حذف می‌کند و با این صرفه جویی می‌توان شیر بیشتری به دست مصرف کننده نهایی رساند.

زرگران ادامه داد: سال های ۸۷ و ۸۸ نان صنعتی هم در کنار شیر مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می‌گرفت که این طرح هم به علت کسری بودجه لغو شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت نفت درخواست ما این است در بودجه نان و شیر مدارس بازنگری انجام گیرد تا طرح تغذیه نان و شیر مدارس دوباره اجرایی شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]