کد: 1395052182085689

در دیدار معاون امور بین الملل معاونت علمی رئیس جمهور و هیات آلمانی عنوان شد

فصل جدید همکاری‌های فناوری ایران-آلمان

کد: 1395052182085689

http://goo.gl/o9J7xg

، تهران , (اخبار رسمی): معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی رئیس جمهوری، گفت: تشکیل یک کمیته مشترک بین ایران و آلمان برای همکاری های فناورانه ضروری است.

فصل جدید همکاری‌های فناوری ایران-آلمان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌مرتضی بی‌رنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مشترک با مدیر کل امور بین الملل وزارت آموزش و تحقیقات کشور آلمان، بیان کرد: برای پیگیری اهداف و پروژه های فناورانه مشترک ایران و آلمان تشکیل یک کمیته مشترک همکاری ضروری است تا با پیگیری های مناسب این کمیته، نتایج قابل قبولی به دست آید.

وی افزود: یکی از راه های مناسب همکاری بین ایران و آلمان در حوزه توسعه فناوری، تشکیل این کمیته است تا از این طریق بتوانیم از دستاوردهای فناورانه دو کشور بهره مند شویم و ارتباطات دو کشور را در این حوزه گسترش دهیم.
بی‌رنگ در خصوص فعالیت های معاونت علمی، بیان کرد: معاونت علمی از طریق ستادهای 16 گانه خود موضوعات مربوط به توسعه فناوری را در کشور پیگیری می کند و نقش سیاستگذاری در این حوزه دارد.  
وی با اشاره به پیشرفت های قابل توجه ایران در حوزه نانو، تصریح کرد: ارتقای رتبه ایران در حوزه نانو از 57 به رتبه ششم در حوزه تولید علم، تاسیس 100 مرکز و موسسه تحقیقاتی نانو، تولید داروهای ضد سرطان، تولید دستگاه SMT و غیره از جمله پیشرفت های ایران در حوزه علم و فناوری است.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: پیشرفت ایران در حوزه سلول های بنیادی و علوم شناختی نیز بسیار چشمگیر است و حضور دو هزار و پانصد شرکت دانش بنیان فعال و دریافت حمایت های مالی از دولت نیز گواه همین ادعا است.
وی افزود: ایران در حوزه علم و فناوری با کشورهای مختلفی نظیر اتریش، چین، مجارستان، روسیه و غیره همکاری های مشترک فناورانه دارد و در تلاش برای برقراری ارتباطات بیشتر با دیگر کشورها است.
بی‌رنگ با اشاره به توافقنامه قدیمی بین ایران و آلمان، گفت: بین کشور ایران و آلمان توافقنامه ای وجود داشته که پس از پیگیری های معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی از وزارت امور خارجه مشخص شد همچنان اعتبار دارد و می توانیم در قالب همین توافقنامه، فعالیت ها و پروژه های مشترک بین دو کشور را پیگیری کنیم.

معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان نیمه دوم امسال به ایران سفر می کند  
فولکر ریکه، مدیر کل امور بین الملل وزارت آموزش و تحقیقات کشور آلمان در ادامه این نشست، گفت: معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان برای رایزنی در خصوص همکاری های مشترک بین کشور ایران و آلمان نیمه دوم امسال به تهران سفر خواهد کرد و سفر ما نیز برای انجام هماهنگی های لازم در این زمینه است.
وی افزود: معاونت علمی می تواند شرایط همکاری های فناورانه بین دو کشور را فراهم کند و باید در این جلسه مشخص کنیم نحوه همکاری های طرفین به چه نحوی صورت گیرد.
 مدیر کل امور بین الملل وزارت آموزش و تحقیقات کشور آلمان تصریح کرد: سفر معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان به ایران با هدف تعمیق روابط دو کشور صورت خواهد گرفت زیرا ما معتقدیم ایران ظرفیت بزرگی از نظر توسعه علم و فناوری دارد و تعداد دانشجویان و مهندسان فارغ التحصیل ایرانی ما را شگفت زده کرده است.
ریکه با اشاره به قرارداد سال 1975 بین ایران و آلمان، گفت: 41 سال پیش قراردادی در زمینه توسعه تکنولوژی و فناوری بین ایران و آلمان منعقد شده بود که می توانیم از همین قرارداد برای ادامه همکاری های مشترک استفاده کنیم. 

بندهای پیشنهادی در کمیته مشترک ایران و آلمان زمینه مناسب ادامه قرارداد 1975 است
در ادامه این نشست، سید احمدرضا علایی طباطبایی، مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، گفت: ایران 6 بند پیشنهادی برای کمیته همکاری مشترک بین ایران و آلمان ارائه کرده است که این بندهای پیشنهادی می تواند به عنوان ضمیمه مناسب ادامه قرارداد 1975 انتخاب شود.
وی افزود: ایران یک همکاری مشترک با همین سبک و شیوه با کشور اتریش دارد که طی یک نقشه راه 5 ساله و در قالب کارگروه فناوری با یکدیگر فعالیت داشتیم و در حوزه های مختلف با یکدیگر همکاری کردیم.
به گفته علایی طباطبایی، شیوه همکاری مشترک ایران و اتریش می تواند الگوی مناسبی برای تعریف رابطه فناوری بین ایران و آلمان نیز انتخاب شود.
گفتنی است این دیدار به درخواست فولکر ریکه، مدیر کل امور بین الملل وزارت آموزش و تحقیقات کشور آلمان صورت گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف