کد: 1395052383505689

جدیدترین فناوری‌ مواد و ساخت پیشرفته در خدمت بیماران قطع‌ عضو شده قرارگرفت

ساخت دست مصنوعی خاص

کد: 1395052383505689

http://goo.gl/lWqcXn

، تهران , (اخبار رسمی): دانشمندان با استفاده از جدیدترین فناوری‌های مربوط به مواد و ساخت پیشرفته موفق به ساخت دست مصنوعی خاص شدند.

ساخت دست مصنوعی خاص

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروفسور کامن تا کنون بیش از 440 اختراع را در ایالات متحده آمریکا به نام خود ثبت کرده است که بیشتر آنها در زمینه تجهیزات و مهندسی پزشکی هستند. او در سال 1976 اقدام به تأسیس اولین شرکت تجهیزات پزشکی خود با نام AutoSyringe کرد. اما چند سال بعد با فروش سهام این شرکت، مؤسسه تحقیق و توسعه Deka را راه اندازی کرد. این مؤسسه به حمایت از اختراعات داخلی و ارائه خدمات تحقیقاتی به شرکت های بزرگ می پردازد. در سال های اولیه راه اندازی آن، پروفسور کامن با معرفی اولین دستگاه دیالیز سیار و قابل حمل توانست تمامی بازارهای تجهیزات پزشکی را تسخیر کند. اخیرا نیز به سفارش وزارت دفاع آمریکا و با بودجه ی دولت موفق به ساخت نسل جدید و پیشرفته ای از دست های مصنوعی شده است.
این دست مصنوعی که LUKA Arm، نام دارد؛ می تواند تا حد 10 درجه حول محور شانه یا حول محور آرنج بچرخد. در حقیقت برای ساخت این دست مصنوعی از جدیدترین فناوری های مربوط به مواد و ساخت پیشرفته استفاده شده است تا به دانشمندان امکان طراحی هنرمندانه، انعطاف پذیر، پر قدرت، چابک و با استقلال کافی به عنوان یک عضو را بدهد. این دست قابلیت تفسیر و تبدیل سیگنال های ارسال شده از مغز به حرکات پیچیده ماهیچه ای و طبیعی را دارد و یک انقلاب در صنعت پروتزهای پزشکی محسوب می شود. در صورتی که این دست از ناحیه شانه پیوند بخورد وزن تقریبی آن حدود 9.5 کیلو خواهد بود و اگر از ناحیه آرنج و یا ساق دست پیوند خورد به ترتیب وزن های 3.4 و 1.4 کیلوگرم را خواهد داشت که با توجه به حجم سنسورها و باتری های مورد استفاده در این دست مصنوعی می توان گفت که وزن آن حتی پایین تر از حد انتظار است.

باتری های مورد استفاده در آن از جنس لیتیومی و قابل شارژ هستند و دمای عملی آن ها از 10 درجه سانتی گراد زیر صفر تا 50 درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد بود. به علاوه این دست مصنوعی در برابر باران، نور و گرد و غبار ریز از خود مقاومت نشان می دهد و موجب آرامش خیال استفاده کنندگان ازین دستگاه می‌شود. به علاوه دارای سنسورهای قوی برای ضربه زدن و مشت زدن است و می تواند جعبه های چند کیلویی را به راحتی از روی زمین بلند کند. همچنین برای لمس کردن ناحیه کمر فرد معلول یا مجروح می تواند به آرامی تا پشت او بچرخد. انگشتان این دست به اندازه ای ظریف هستند که برای بلند کردن اجسام حساس و شکستنی هیچ اختلالی ایجاد نمی کنند. در عین حال که در داخل این سر انگشتان سنسورهایی برای تشخیص میزان سختی، زبری، ضخامت و سایر ویژگی های فیزیکی یک جسم تعبیه شده است.
شرکت دکا، عضو آژانس پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی پیشرفته(DARPA ) است و بعد از ده ها هزار ساعت تحقیق بر روی نمونه های آزمایشی توانسته این بازوهای روباتیک و مصنوعی را تولید کند. این پروژه به سفارش وزارت دفاع آمریکا بوده چرا که بعد از جنگ های داخلی و خارجی همواره سربازان زیادی مجروح و معلول می شدند و فقدان دست که یکی از حیاتی ترین و کلیدی ترین اعضای بدن است همواره زندگی آنان را با مشکل مواجه کرده است.
بدیهی است که دانش و تکنولوژی امروزه بیشتر از پیش به یاری بیماران می آید و امید به زندگی راحت و با آرامش را در آنها بیشتر می کند.
گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه  فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش