کد: 1395052383655689

دستاوردی‌جدیدبرای‌بیماران ای‌بی(EB) و سوختگی ارایه شد

نوارهای‌پانسمان‌هیدروژلی

کد: 1395052383655689

http://goo.gl/PT9hAf

، تهران , (اخبار رسمی): محققان موفق به ساخت هیدروژل‌هایی شدند که زخم را به طور کامل پوشانده و از ورود هرگونه باکتری و بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

نوارهای‌پانسمان‌هیدروژلی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه بوستون، به معرفی نسل جدیدی از هیدروژل‌ها پرداختند که می‌توانند به عنوان پانسمان برای زخم‌های حساس همچون سوختگی و بیماران ای بی مورد استفاده قرار گیرند. نوارهایی که به آسانی به کمک یک محلول آبی می‌توانند از روی زخم پاک شوند تا فرآیند تعویض پانسمان همچون گذشته دردناک نباشد. چرا که باندهای معمولی پارچه‌ای، بر روی زخمِ تازه چسبیده شده و برداشتن آن از روی زخم همراه با رنج و چه بسا عفونت خواهد بود.
از طرف دیگر فرآیند debridement که برای برداشتن بافت آسیب دیده از روی پوست انجام می‌شود همواره با از بین رفتن بخش قابل توجهی از پوست سالمی که در اطراف منطقه ی سوختگی وجود دارد همراه است که بارها و بارها در مدت زمان درمان اتفاق می‌افتد. بیماران و پزشکان نیز معتقدند که یکی از دردناک ترین مراحل درمان، برداشتن یک پانسمان از روی زخم ملتهب در روزهای ابتدایی آن است.
بنابراین این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت هیدروژل هایی شدند که زخم را به طور کامل پوشانده و از ورود هرگونه باکتری و بروز عفونت جلوگیری می‌کند و به آسانی با محلول آبی cysteine methyl ester، از روی زخم پاک می‌شود.
از سوی دیگر، با این روش سطح زخم با یک ماده ضد عفونی و محافط پوشانده شده و پانسمان به آسانی از روی سطح برداشته و در نهایت بافت تخریب شده، توسط این محلول بدون اینکه هیچ آسیبی به پوست سالم برساند پاکسازی می شود.
بنا بر این گزارش، یک هیدروژل همانطور که از نام آن نیز مشخص است، از آب ساخته می شود. به علاوه که مولکول های polyethylene glycol توسط یک رابط به مولکول های lysine-based dendron متصل می شوند. این هیدروژل های پلیمری، شفاف، چسبنده و انعطاف پذیر بوده تا بتوانند شکل بگیرند و نقش یک پانسمان را ایفا کنند. از طرف دیگر به دلیل اینکه یک هیدروژل همواره نیاز به رطوبت دارد، آن را از محیط زیرلایه خود که همان بافت آسیب دیده است تأمین می کند و موجب خشک کردن زخم می شود. این مزیت نیز روند بهبود و ترمیم زخم را تسریع می کند. این محققان ابراز امیدواری کرده اند که تا دو سال آینده این باندهای پلیمری، به صورت انبوه در دسترس بیماران قرار بگیرند. شاید بتوان این دستاورد را معجزه‌ای برای کاهش رنج و التیام زخم های بیماران ای. بی و مصدومان سوانح سوختگی دانست.
گفتنی است، با توجه به اهمیت حوزه مواد در دنیا ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده تا فعالیت‌های این حوزه جهت دهی شود و شاهد پیشرفت بیشتر کشور در این حوزه باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی