اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052686775730

سخنگوی وزیر بهداشت:

عقیم‌سازی مورد تایید وزارت بهداشت نیست

کد: 1395052686775730

http://goo.gl/6GtYYy

، تهران , (اخبار رسمی): سخنگوی وزیر بهداشت توضیحاتی درباره بحث مسمومیت با الکل، هزینه‌های بالای شیمی‌درمانی وسیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت و... ارائه داد.

عقیم‌سازی مورد تایید وزارت بهداشت نیست

سرانه کلی مصرف الکل در کشور ما پایین است اما کسانی که معتاد به الکل هستند، میزان مصرف‌شان به نسبت یک فرد از کشورهای دیگر بیشتر است.

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازروابط عمومی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ،حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درباره داروهای ضدباروری و سیاست جمعیتی وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت در این زمینه تابع سیاست‌های کلی جمعیت است. در زمانی سیاست کشور در دهه 60 حرکت به سوی کاهش جمعیت بود و در مقطعی هم تغییر سیاستی انجام نشد.

حریرچی با تاکید بر اینکه کلماتی مانند عقیم‌سازی مورد تایید ما نیست، افزود: اگر گزارشی در این زمینه وجود دارد، ما آن را پیگیری کرده و در صورت بروز تخلف با آن برخورد می‌کنیم.

هزینه بالا برای شیمی‌درمانی در کشور

وی همچنین درباره هزینه‌های شیمی درمانی و تسکین درد در بیماران سرطانی گفت: سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان در تمام کشورهای جهان رو به افزایش است. حال یکی از درمان‌های سرطان شیمی درمانی است که در کشور ما درصد هزینه‌ای که برایش شیمی درمانی می‌شود، نسبت به سایر هزینه‌های سلامت بالاتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیمی درمانی باعث افزایش طول عمر و کیفیت زندگی می‌شود، گفت: برخی از شیمی‌درمانی‌هایی که در کشورهایی مانند ایران انجام می‌شود، تاثیری در کیفیت عمر و کیفیت زندگی ندارند. بنابراین ما باید مقداری تجویز شیمی درمانی را با احتیاط انجام دهیم و هزینه‌های شیمی درمانی درست هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند. همچنین خانواده‌ها باید از میزان عمری که شیمی درمانی برای بیمار به ارمغان می‌آورد آگاهی داشته باشند تا بتوانند به صورت آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.

به گفته حریرچی ، ما در دو قسمت در موضوع سلامت مشکل داریم. اول موضوع پیشگیری و غربالگری است و دوم مراحل انتهایی که درمان سرطان است. باید توجه کرد که بیمار در مراحل انتهایی درمان هم حق دارد زندگی و حتی مرگ بدون دردی داشته باشد. باید توجه کرد که میزان تجویز و مصرف مرفین مجاز برای درد، یکی از شاخص‌هایی است که از طریق آن سیستم بهداشتی و درمانی را می‌سنجند. در این زمینه وضعیت ما در ایران خوب نبوده، اما اقداماتی برای آن انجام شده و در چند مرکز بزرگ، مراکزی برای طب تسکینی ایجاد شده است که هم برای بیمار کمک‌کننده است و هم می‌تواند هزینه‌های سلامت را کاهش دهد.

حذف 99 درصدی دریافت‌های غیرقانونی در حوزه سلامت

وی در ادامه نیز با اشاره به نزدیک بودن روز پزشک، گفت: ما از زحمات جامعه پزشکی تشکر می‌کنیم که علی‌رغم کمبود پزشک در کشور، اما استانداردهای ارائه خدمتمان از کشورهای مشابه بالاتر است. باید توجه کرد که وزارت بهداشت و جامعه پزشکی موفقیت بسیار بزرگی در حذف 99 درصدی دریافت‌های غیرقانونی کسب کردند هر چند که برخی دوستان تلاش کردند تا با طرح تخلفات جزیی، کام مردم را تلخ کنند.

حریرچی با بیان اینکه این موفقیت ناشی از کار پزشکان است، گفت: البته این موضوع به این معنی نیست که همه پزشکان ما برخوردهای مناسب داشته و وقت کافی می‌گذارند، اما اقدامات بزرگی در این حوزه انجام شده و من این‌ را توفیقی بزرگ می‌دانم و روز پزشک را هم تبریک می‌گویم.

یکی از تهدیدهای جدی سلامت در جهان مقاومت در برابر داروهای ضد ویروسی است

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه یکی ار تهدیدهای جدی سلامت در جهان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، داروهای ضد ویروسی، ضد قارچ و انگل است، گفت: در چند سال اخیر مسئولین کشورهای دنیا به این موضوع توجه ویژه دارند و خطر در حدی است که اگر مقاومت‌ها به این شکل ادامه داشته باشد این بیماری‌ها می‌تواند کشنده باشد.

وی با بیان اینکه در سال 2050، سه تا پنج درصد کل درآمدهای ناخالص ملی در دنیا صرف هزینه‌هایی می‌شود که مقاومت‌های میکروبی ایجاد می‌کنند، افزود: استفاده از داروهای غیراستاندارد و تقلبی و آنتی‌بیوتیک در پرورش دام و طیور و آبزیان و همچنین در صنایع غذایی از جمله دیگر موضوعاتی است که نظام سلامت کشورهای جهان با آنها روبرو هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره اقدامات ایران برای مقابله با این موضوع گفت: در کشور ما کمیته کشوری و یک سیستم ارزیابی برای کشف عواملی که میکروب‌ها را در داخل کشور مقاوم می‌کند، تشکیل داده‌ایم. و جلسات حمایت‌طلبی و بین‌بخشی نیز در این زمینه برگزار شده است.

80 درصد الکل مصرفی در کشور در داخل تامین می‌شود

حریرچی در ادامه نشست خبری اش درباره مسمومیت با الکل گفت: درباره مسمومیت الکل ما تحت تاثیر هستیم اما گاهی در کشور تخلفی رخ می‌دهد و همه می‌گویند چرا نظارت وجود ندارد، اما باید توجه کرد که بسیاری از مسائل را باید پیشگیری کرد و نظارت، یک بعد قضیه است.

وی افزود: متاسفانه طبق گزارش‌های ارائه شده 80 درصد الکل مصرفی در داخل کشور تامین می‌شود. البته سرانه کلی مصرف الکل در کشور ما پایین است اما کسانی که معتاد به الکل هستند، میزان مصرف‌شان به نسبت یک فرد از کشورهای دیگر بیشتر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه