کد: 1395052688195611

گامی بزرگ در جهت توسعه پایدار و تقویت گردشگری علمی در جزیره برداشته شد

140 میلیون ریال اعتبار برای محیط زیست کیش

کد: 1395052688195611

http://goo.gl/HhFl03

، تهران , (اخبار رسمی): عملیات اجرایی ساخت پژوهشکده مرکز آموزش و تحقیقات محیط زیست با اعتبار140 میلیون ریال در جزیره کیش آغاز شده است.

140 میلیون ریال اعتبار برای محیط زیست کیش

به گزارشاخبار رسمی به نقل از  روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این مرکز آموزشی – تحقیقاتی  باهدف ارائه خدمات ارزشمند به گردشگران و محققان محیط زیست وترویج و تقویت فرهنگ حفظ محیط زیست درزمینی به مساحت 4500 متر مربع در بخش جنوبی جزیره کیش ساخته می شود.

ساخت این مجموعه با اعتبار 140 میلیون ریال از اسفند 94 آغاز شده است و مدت زمان پیش بینی شده برای تکمیل این طرح 18 ماه است. با توجه به علاقه مندی گردشگران برای آشنایی با جذابیت های طبیعی و منحصربفرد جزیره کیش و پتانسیل انجام مطالعات و پژوهش های محیط زیست به ویژه در حوزه دریایی طراحی و ساخت این مجموعه در برنامه های عمرانی و توسعه ای سازمان منطقه آزاد کیش قرارگرفت و تا کنون پیشرفت فیزیکی طرح 12 درصد اعلام شده است.

این مجموعه با زیربنای 1800 متر مربع شامل بخش های مختلفی از جمله نمایشگاه ، سالن پخش فیلم، موزه حیات وحش، اتاق تشریح ، آزمایشگاه و دفاتر اداری است .

لازم به ذکر است جزیره کیش در جایگاه یکی از مهمترین مقاصد مطلوب گردشگری کشورو منطقه و به مدد پتانسیل های فراوان و توجه جدی مسئولان به به توسعه زیرساخت ها در سه سال اخیر در بخش گردشگری سلامت ،  ورزشی و اکوتوریسم عملکرد بسیار موفقی داشته است. ضمن اینکه وجود شعب بین المللی دانشگاه های مختلف در این منطقه وعزم جدی مسئولان در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش عالی در کنار بهره مندی از سالن های مجهز برای برگزاری همایش های علمی بین المللی، امکان رشد و توسعه گردشگری علمی را در جزیره کیش قوت بخشیده است.

ساخت  این مرکز آموزشی – تحقیقاتی نیز از جمله طرح های عمرانی است که می تواند ضمن ترویج فرهنگ حفظ  محیط زیست در بین ساکنان و گردشگران ، این جزیره زیبای مرجانی را به پایگاه تحقیقات وسیع محیط زیستی تبدیل کند.ایجاد زمینه مناسب برای انتقال تجربیات و ارائه دستاوردهای زیست محیطی محققان و پژوهشگران، فراهم کردن زمینه انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در راستای ارتقاء سطح دانش زیست محیطی افراد و نیل به توسعه پایدار و با محوریت محیط زیست از دیگر مزایای فعالیت این مرکز آموزشی تحقیقاتی است که با فراهم کردن زمینه سفر گردشگران علاقمند به تحقیقات زیست محیطی به جزیره کیش، گام مهمی درراستای توسعه گردشگری علمی خواهد بود.  

لازم به ذکر است ترویج فرهنگ حفاظت ازمنابع طبیعی و تضمین بهره مندی صحیح و مستمر از محیط زیست به گونه ای که با حفظ تعادل مناسبات زیستی موجبات توسعه پایدار و بهبود رشد و اعتلای کیفی زندگی انسان ها فراهم شود مهم ترین هدف از تاسیس پژوهشکده های محیط زیست است .

سیاست‏گذاری و تعیین اولویت‏های تحقیقات محیط زیست ، مدیریت پژوهشهای هدفمند در عرصه فن آوریهای نوین زیست محیطی ، ایجاد  یک مرکز علمی پیشرو در منطقه برای ارتقا سطح محیط زیست منطقه ، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی و کمک به توسعه پایدار، همکاری و ارتباط مستمر با موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی و خارجی از طریق تبادل اطلاعات ، ارتقاء و هدایت کاربردی تحقیقات محیط زیستی پزوهشگران و محققان، پیش بینی تغییرات بلند مدت محیط زیست کشور در نتیجه تغییرات جهانی و شفاف سازی شرایط واقعی ،آسیب شناسی و آسیب زایی تحقیقات محیط زیست کشور و استخراج گزارش تصمیم سازی از تحقیقات ، مدیریت جریان نوآوری دانش محیط زیست و ایجاد حلقه اتصال بین دانشگاه و محیط زیست و بخش تولید ، ارزیابی و آمایش روشهای نوآورانه در حفاظت از محیط زیست ، بهره برداری ،نظارت و توسعه ظرفیت زیست محیطی جامعه از جمله اهداف پژوهشکده هایی است که در برخی شهرهای کشورمان تاسیس شده و فعالیت می کنند.

گفتنی است سازمان منطقه آزاد در راستای حفاظت از محیط زیست جزیره مرجانی کیش در چند سال اخیر طرح ها و برنامه های فراوانی را اجرا کرده است. حفظ پوشش گیاهی و حیات جانوری کیش به ویژه آهوان و پرندگان ، تقویت جذابیت های اکوتوریستی و فنس کشی محدوده ای به وسعت 200 هکتار به عنوان پارک حیات وحش و انتخاب مشاور جهت طراحی این پارک با روش های زیبا و جذاب از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ محیط زیست منطقه انجام شده است.

حمایت از برنامه حفاظت و بیومتری لاک پشت های دریایی ، طرح دیگری است که به همت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش از سال 1386 آغاز شده و در سال های اخیر با دقت و توجه بیشتری دنبال می شود. لاک پشتهای دریایی که در سواحل جزیره کیش تخم گذاری می کنند از جمله گونه های تحت حمایت در کشور بوده و جزء لیست قرمر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار گرفته و به عنوان گونه های درخطر انقراض معرفی شده اند.در سایت لاک پشتهاکه در سواحل جنوبی کیش واقع شده هرساله و در فصل تخم گذاری طرح حفاظت ومونیتورینگ لاک پشتها اجرا می شود.  با توجه به تمایل گردشگران و علاقمندی آنها به مشاهده تخم گذاری لاک پشتهای دریایی و تولد جوجه لاک پشت ها در چند سال اخیر این سایت به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری جزیره کیش تبدیل شده است.  

همچنین توسعه زیستگاه مرجان ها و آبزیان از دیگر طرح هایی بود که با هدف کاهش فشار بر اکوسیستم های مرجانی و حفاظت از محیط زیست دریایی کیش توسط سازمان منطقه آزاد کیش اجرا شده است . در این طرح که موجب افزایش سایت های غواصی در منطقه نیز شده ، با استفاده از حدود 1000 تن مصالح سنگی یک زیستگاه مصنوعی در سواحل شرقی جزیره کیش ایجادشده است. 

راه اندازی شورای محیط زیست از سال 93، به روزرسانی طرح مدیریت یکپارچه محیط زیست و سواحل جزیره هندورابی، تهیه طرح مدیریت یکپارچه محیط زیست و سواحل جزایر فارور ، تهیه فرهنگ مصور فون و فلور دریایی آبهای ساحلی جزایرفارور ، کیش و هندورابی ،انجام مطالعات و چاپ کتاب پرندگان کیش ، تهیه نقشه پراکنش مرجانهای هندورابی با استفاده از روش RS، حضور در نمایشگاه ها و مناسبت های محیط زیستی و برگزاری تورها و کلاس های آموزشی برای گروه ها و رده های سنی مختلف از دیگر اقداماتی است که سازمان منطقه آزاد در راستای حفظ محیط زیست منطقه انجام داده است .  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است ، که می تواند بآن را به عنوان برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی-آموزشی- تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوریهای نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ایران دانست.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی